آیا هرکس پایان صفر را خبر دهد بهشت بر او واجب میشود
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «دقالباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیعالاول است.
با رشد شبکههای اجتماعی هم این باور در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است.
پشتوانه این عده از مردم حدیثی منتسب به پیامبراکرم (ص) با این مضمون است: «هرکس مردم را از این دعا (سبحان الله یافارج الهمّ ویاکاشف الغم) باخبر کند، گرفتاریش گشایش مییابد.»
و یا حدیث دیگری که آمده پیامبر فرمودهاند: «هرکس پایان ماه صفر را خبر دهد، بهشت بر او واجب میشود.»
اما کارشناس دینی و روایات در این باره چه میگویند؟
حجتالاسلام علی مخدوم رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اینباره میگوید: متأسفانه این رسمی که در برخی از مناطق جا افتاده که با رفتن به در مساجد تا قبل از اذان صبح در اولین روز ماه ربیع الأول ادامه دارد، فاقد هرگونه مبنای دینی، عقلانی و روایی است.
حجتالاسلام سیدعلیمراد کاظمی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی درخصوص برخی سنتهای رایج شده در سالهای اخیر از جمله «دقالباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» میگوید: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. بهعنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر دیدهام که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان میشکنند.
حجتالاسلام محسن جنتیمنش یکی دیگر از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی درباره روایت «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» چنین اظهار میدارد: به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست. دقالباب کردن مساجد سند تاریخی ندارد و از سیره علما نبوده است.
حجتالاسلام حسینهاشمی از محققان حوزه علمیه قم درباره سندیت کوبیدن درب مساجد و روشن کردن شمع مقابل مسجد در پایان ماه صفر میگوید: اعمالی پس از پایان ماه صفر که میان مردم رایج است از نظر تاریخی هیچگونه سندیتی نداشته و از سیره بزرگان و علما نیست.
* نظر رهبر انقلاب
همچنین در استفتایی از رهبر معظم انقلاب دراینخصوص سؤال کردند که ایشان پاسخ دادند: جواب عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوهاى قابل تأیید نیست؛ اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیدهاى است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهمالله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایى که چهبسا ممکن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.
* نظر آیتالله مکارم شیرازی
همچنین آیتالله العظمی مکارم شیرازی نیز در پاسخ به استفتایی با چنین موضوعی اعلام کرد: این مطلب از خرافات است که در میان عدهای ترویج شده و اول ماه ربیع الاول در مساجد را میزنند تا با این کار به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم پایان ماه صفر را بشارت دهند؛ این خرافات است و مؤمنین و مؤمنات از این کار باید پرهیز کنند.
گفتنی است مرحوم میرزاجوادآقا ملکی تبریزی رحمةاللهعلیه در کتاب المراقبات، بهمناسبت ماه صفر، به این نقل اشاره و آن را دور از عقل معرفی کردند. (المراقبات؛ میرزاجواد ملکی تبریزی، ص36.)
مرحوم علامه محمدتقی جعفری نیز در شرح بر مثنوی معنوی آنجایی که مولوی به این مضمون اشاره دارد، نوشت: «روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میرداماد نقل شده است که روایت مجعول است. همچنین با نظر به اینکه بشارت به پایان یافتن یک ماه، مانند پایان یافتن روز برای همه معلوم میشود، پاداش بشارت پایان یافتن یک ماه را بهشت قرار دادن، فوقالعاده بعید به نظر میرسد».(تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلالالدین محمد مولوی؛ محمدتقی جعفری، ج10، ص455 - 457.)
* ریشه این شبهه از کجا آمد؟
هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست؛ بلکه این گفتگو نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسولخدا(ص)، ابوذر غفاری است.
«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است، برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود، پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضیالله عنه نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، بهواسطهی تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.»
چنانچه ملاحظه کردید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگیناپذیر است و خبردادن از پایان یکماه فقط نشانهای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهلبیت پیامبر(ص).
همچنین در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
منبع: فارس
انتهای پیام/4028/خ
انتهای پیام/