دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1397 - 17:10

آغاز دوئل انتخاباتی در آمریکا

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که از آن به‌عنوان جدال میان موافقان و مخالفان رئیس‌جمهور این کشور یاد می‌شود؛ آغاز شد.
کد خبر : 323794
13970812000804_Test_PhotoN.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - محسن احدی؛ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا آغاز شد. در این انتخابات مردم آمریکا برای انتخاب تمامی نمایندگان کنگره، یک‌سوم کرسی‌های سنا و 36 کرسی فرمانداری به پای صندوق رأی می‌روند.


بر اساس آمار ارائه‌شده تاکنون بیش از 30 میلیون نفر در رأی‌گیری پیش از موعد شرکت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه خود در دور گذشته در حدود 2 میلیون نفر رشد کرده است.


به ظن بسیاری از ناظران بین‌المللی این انتخابات یکی از مهم‌ترین ادوار انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. موافقان و مخالفان دونالد ترامپ سعی می‌کنند تا به نحوی پیروز این ماراتن سیاسی باشند. 


بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌گرفته حزب جمهوری‌خواه خواهد توانست اکثریت کرسی‌های سنا را تصاحب کند و این در حالی است که حزب دموکرات، پیروز کنگره و انتخابات فرمانداری‌ها خواهد بود.


مؤسسه پیو اعلام کرده است که حزب دموکرات در کنگره خواهد توانست بیش از 200 کرسی به دست آورد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان کمتر از این میزان کرسی را اشغال خواهند کرد و این موضوع باعث از دست دادن اکثریت این حزب در این مجلس می‌شود که از 2010 آن را حفظ کرده بودند.



وضعیت در انتخابات فرمانداری‌ها نیز با توجه به اینکه در حال حاضر اکثریت کرسی‌ها در اختیار جمهوری‌خواهان است نیز به ضرر آنها است. هرچند بر اساس نظرسنجی، دموکرات‌ها خواهند توانست 18 کرسی و جمهوری‌خواهان 21 کرسی را به‌طور قطعی اشغال کنند ولی با توجه به رقابت در 11 کرسی دیگر احتمال پیروزی دموکرات‌ها زیاد است.



در سنا ولی وضعیت به نفع جمهوری‌خواهان است و آنها می‌توانند با کسب 50 کرسی در مقابل 44 کرسی دمکرات‌ها پیروز شوند. البته هنوز سرنوشت 6 کرسی مشخص نیست و رقابت بر سر آنها میان دو حزب بسیار زیاد است.



آدام هاگ رئیس اندیشکده «مرکز سیاست خارجی» درباره احتمال شکست حزب جمهوری‌خواه در انتخابات گفت: «نشانه‌های کمی وجود دارد که دونالد ترامپ بخواهد شخصاً مسئولیت شکست انتخابات میان‌دوره‌ای را بپذیرد. باوجوداینکه فشار زیادی روی وی است تا از رفتار افراطی بپرهیزد، تجربه گذشته نشان داده که هر نوع تلاش برای تأثیر بر ترامپ شکست خواهد خورد.»


این در حالی است که میزان نارضایتی از اقدامات دونالد ترامپ به بیش از 54 درصد رسیده است.



سناتور برنی سندرز نیز درباره این انتخابات گفت: «مسئله اصلی در انتخابات پیش رو این است که مشخص کنیم آیا ما از داشتن رئیس‌جمهوری که دروغ‌گویی قهار است، احساس راحتی می‌کنیم؟ او هر روز دروغ می‌گوید. او درباره هر چیز قابل‌تصوری دروغ می‌گوید. مسئله اصلی در این انتخابات آن است که آیا ما آمریکایی‌ها از داشتن رئیس‌جمهوری که تلاش می‌کند مردم را بر اساس رنگ پوست یا کشور خاستگاه اصلی‌شان یا گرایش‌های جنسیتی یا دینی آنها دچار تفرقه کند و وحدت را از بین ببرد، احساس خوبی داریم؟ درنهایت باید بگویم که مردم آمریکا دوست ندارند کشور ما در چنین جهتی حرکت کند.»


با این شرایط عملاً انتخابات به میدان جنگی شبیه شده است که هر حزبی بتواند از آن پیروز بیرون بیاید، رئیس‌جمهور آینده آمریکا از آن حزب خواهد بود.


انتهای پیام/4106/4093/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب