دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1397 - 07:21
زاینده‌رودی مطرح کرد:

توجه به متغیرهای رفتاری، ضامن موفقیت اقتصادی دولت‌ها

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان توجه دولت‌ها به متغیرهای رفتاری به‌جای متغیرهای صرف اقتصادی را ضامن موفقیت بیشتر آنها دانست.
کد خبر : 323188
photo_2018-11-12_10-50-11.jpg

محسن زاینده‌رودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمان با تأکید بر لزوم ایجاد رشته‌های جدید کاربردی و میان‌رشته‌ای گفت:  با هماهنگی و موافقت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی و تلاش‌هایی که سال‌های گذشته صورت گرفته است، ان‌شاالله به‌زودی شاهد افتتاح نخستین مرکز مطالعاتی اقتصاد رفتاری و پذیرش دانشجوی دکتری با گرایش تخصصی اقتصاد رفتاری در واحد کرمان خواهیم بود.


عضو پژوشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیان اهمیت این رشته متذکر شد: اقتصاد رفتاری، شاخه جدیدی از علم اقتصاد است که با تلفیق روان‌شناسی  و علم اقتصاد درصدد کشف قانونمندی‌های رفتارهای انسان‌های عادی است. 


وی افزود: در دنیای امروز و پیچیدگی‌های پیرامون زندگی اجتماعی و با توجه به محدودیت عقلانیت و قدرت اراده انسان‌ها و انواع وسوسه‌های بازاری، اگر با تجربه و مشاهده به بررسی رفتارها بپردازیم، متوجه می‌شویم که این رفتارها با هیچ منطق اقتصادی صرف، تطابق ندارد و با خطاهای نظام‌مند و غیرتصادفی قابل مطالعه هستند.


زاینده‌رودی با اشاره به اینکه اقتصاد رفتاری با کمک اصول علم روان‌شناسی، درصدد شناسایی و قانونمندکردن این مشاهدات است، ادامه داد: اگر بتوانیم این مطالعات را بسترسازی کنیم، با تغییراتی کوچک، کم‌هزینه و پربازده که با اصول روان‌شناسی همراه است، می‌توان تلنگرهایی به انسان‌ها زد که با همان درآمد و بودجه، شادابی، سلامت و انرژی بیشتری برای ادامه زندگی داشته باشند و بتوانند بیشتر به ورزش و مطالعه و پس‌انداز و کیفیت غذای مناسب‌تر توجه کنند.


مدیر گروه اقتصاد واحد کرمان، این مفاهیم را  قابل انطباق در چارچوب سبک زندگی دانست و به آنا گفت: دولت‌ها با تکیه به این مطالعات مسلماً می‌توانند در اجرای سیاست‌های اقتصادی، با دست‌گذاشتن به متغیرهای رفتاری به‌جای متغیرهای صرف اقتصادی، موفقیت بیشتری در رسیدن به اهداف عالی جامعه داشته باشند.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته