دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1397 - 19:28
کارشناس امور بین‌الملل:

موضوع آمریکاستیزی در ایران فراتر از واقعیت جاری است

یک کارشناس امور بین‌الملل در نشست آسیب‌شناسی مناسبات ایران و آمریکا، موضوع آمریکاستیزی در ایران را فراتر از واقعیت جاری توصیف کرد.
کد خبر : 323177
8.jpg

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مهدی ذاکریان در نشست آسیب‌شناسی مناسبات ایران و آمریکا که عصر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: «دکتر هوشنگ مهدوی در خاطره‌ای می‌گفت که در جشن 4 جولای که روز استقلال آمریکاست، سفارت آمریکا در لندن مرا دعوت کرد. در آن زمان مهدوی کاردار ایران در لندن بود. بعد از ورود من به سفارت آمریکا، سفیر گفت که پیغامی فوری دارم و مرا به اتاقی در سفارت برد و پیغام کارتر را به من داد. کارتر گفته بود که رفتار من در قبال ایران اشتباه بوده و من جبران خواهم کرد.»


ذاکریان تصریح کرد: «کارتر با تبلیغ بر روی سیاست حل مناقشه حقوق بشری ایرانِ شاه و پینوشه به قدرت رسید. به همین دلیل تعامل دو بازیگر یعنی ایران به عنوان هژمون منطقه و آمریکا به عنوان هژمون جهانی را دستخوش روابطی غرض‌آلود می‌دانم و معتقدم این رابطه سیر منطقی خود را طی نکرده است.»


این کارشناس امور بین‌الملل تأکید کرد: «موضوع آمریکاستیزی در ایران فراتر از واقعیت جاری است و جریان‌های سیاسی با فرصت‌سوزی منافع ملی را فدا کرده‌اند.»


ذاکریان گفت: «در ایران تیم دیپلماسی بسیار قدرتمند است، به‌طور مثال در لاهه می‌بینیم که دفاعیه ایران به مراتب قوی‌تر از آمریکا بود. ما صحیح جلو می‌رویم ولی اشتباهاتی داریم که می‌توانیم با اصلاح آن‌ها موفق شویم.»


او با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: «امروز قرار بود آمریکایی‌ها به صفر رساندن فروش نفت ایران را جشن بگیرند اما نهایتاً هشت کشور را از این تحریم‌ها معاف کردند. پس نمی‌توان گفت برجام شکست خورد، برجام جواب داد.»


مهدی ذاکریان در پایان تصریح کرد: «امروزه آمریکا در گوشه‌ای گیر افتاده و جهان در مقابلش ایستاده، جایی که ما در گذشته قرار داشتیم و برجام جای ما با آمریکا را عوض کرده است.»


انتهای پیام/4095


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته