دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1397 - 16:26
سمیع‌الحق که بود؟

عصر داعیه‌دار حکومت طالبان در خط پایان

روحانی مذهبی پاکستانی که به‌عنوان پدر معنوی طالبان شناخته می‌شد، روز گذشته به قتل رسید و با مرگ وی دوره‌ای جدید از جریان افراطی مذهبی در پاکستان آغاز خواهد شد.
کد خبر : 322762
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مولانا سمیع‌الحق روزگاری شخصیت بزرگی در میان طیف مذهبی پاکستان بود. پدر او نقش مهمی در تأسیس مدرسه حقانیه داشت و خود او نیز از مهم‌ترین مدرسین و مؤلفین محافل اسلامی این کشور به‌شمار می‌رفت اما شهرت اصلی او به حمایت‌های همه‌جانبه‌اش از طالبان بازمی‌گردد.


رهبر جمعیت علمای پاکستان که پیروان و محبان زیادی در این کشور داشت، نام «پدر معنوی طالبان» را یدک می‌کشید و به علت نقش ویژه‌اش در تربیت مبلغین تفکر طالبانی، در میان افغانستانی‌ها چهره‌ای منفور به‌شمار می‌رود.


او استاد «ملا عمر» رهبر پیشین طالبان بود و بارها با صفاتی نیکو از رهبر پیشین این گروه تروریستی یاد کرد. بسیاری از شاگردانش در مدرسه حقانیه نیز به جنگجویان طالبان پیوستند و در عملیات‌های این گروه علیه مردم افغانستان مشارکت داشتند.


سمیع‌الحق نقش تأثیرگذاری در زمان اشغال افغانستان در شوروی داشت و با حمایت از مجاهدین افغان و طالبانی‌ها نقش مثبتی در بیرون کردن نیروهای خارجی از افغانستان ایفا کرد. این چهره مذهبی از حامیان و دوستان «عمران‌خان» نخست‌وزیر کنونی پاکستان به‌شمار می‌رفت، به نحوی که پیش از به قدرت رسیدن عمران خان، او را «طالبان خان» لقب داده بودند و به دلیل حمایت پدر معنوی طالبان، وی را شماتت می‌کردند.


مولانا سمیع الحق که سابقه دو بار حضور در سنای پاکستان را داشت، روز گذشته در منزلش در راولپندی واقع در حاشیه شهر اسلام آباد به دست مهاجمان مسلح به سلاح سرد، به قتل رسید. گفته می‌شود مهاجمان ابتدا بارها با ضربات چاقو او را هدف قرار داده و سپس با تیر خلاص، جان این روحانی پاکستانی را گرفته‌اند. رهبر علمای پاکستان در زمان به قتل رسیدن 81 ساله بود. «عمران خان» نیز که در سفر چین به سر می‌برد، حادثه قتل سمیع‌الحق را محکوم و بر لزوم روشن شدن هر چه سریع‌تر هویت قاتلان تأکید کرد. همچنین پلیس پاکستان در بیانیه‌ای از ادامه تحقیقات در خصوص هویت قاتلان این روحانی خبر داد.


سمیع الحق در سال‌های پایانی عمر خود بارها از آمریکایی‌ها درخواست کرده بود تا خاک افغانستان را ترک کنند و قدرت را به طالبان تحویل دهند. این موضوع خشم مردم افغانستان را که در پی دموکراسی و آزادی هستند، برانگیخت.


طالبان در بیانیه‌ای ضمن تسلیت به مردم پاکستان و افغانستان به این مناسبت اعلام کرد: «وی همواره صدای مظلومیت مردم افغانستان بود و حمایت‌های فراموش نشدنی زیادی از آنها در زمان اشغال توسط قوای شوروی و آمریکا به‌‌عمل آورد. این قتل کار دشمنان اسلام است.»


مرگ مولانا سمیع‌الحق هرچند پایان عصر رهبری یک روحانی افراطی بود اما اختلاف شاگردان تندروی وی با دولت  باعث تشدید اختلافات فرقه‌ای در پاکستان خواهد شد. از نزدیک‌ترین چالش‌های دولت و دادگستری پاکستان در برابر نیروهای تندرو می‌توان به ماجرای دادگاه «آسیه بی‌بی» زن مسیحی که به اتهام توهین به مقدسات بازداشت و محاکمه شده بود اشاره کرد. تبرئه این زن به حکم دادگاه عالی پاکستان، باعث خشم بسیاری از نیروهای مذهبی پاکستان شده و اگر همکاری رهبران آن‌ها با دولت نباشد می‌تواند فاجعه‌ای نظیر اتفاقاتی که در جریان ادعای توهین وزیر دادگستری پاکستان به پیامبر اسلام(ص) رخ داد، پیش آید و بسیاری از مردم و نیروهای امنیتی کشته شوند.


باید دید پایان عصر رهبر معنوی طالبان چه سرنوشتی را برای آینده گروه‌های مذهبی در پاکستان رقم خواهد زد.


انتهای پیام/4095/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته