دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فیزیک حرارت منتشر شد

کتاب «فیزیک حرارت» ویژه دانشجویان رشته‌های مکانیک خودرو تألیف سارا شناخته توسط سازمان مدارس آزاد اسلامی سما منتشر شد.
کد خبر : 321998
---.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،‌ کتاب «فیزیک حرارت» ویژه دانشجویان رشته‌های مکانیک خودرو تألیف سارا شناخته توسط سازمان مدارس آزاد اسلامی سما منتشر شد.


این کتاب شرحی مقدماتی از فیزیک حرارت را ارائه می‌کند. موضوع مورد بحث ساده است ولی نتایج کاربردی گسترده‌ای دارد و شاید هیچ نظریه دیگری تا این حد در سرتاسر علوم و مهندسی کاربرد نداشته باشد. اگرچه قوانین بنیادی فیزیک حرارت از نوع کتاب درسی تا اندازه‌ای بر مبنای حساب و دیفرانسیل و انتگرال است، اما اجرا در اینجا کاملاً متفاوت است و تأکید کمتری بر به دست آوردن فرمول و تأکید بیشتری بر توصیف‌های ساده و کیفی شده است. از آنجا که برای دانشجویان در بدو ورود دانشگاه، موضوع فیزیک حرارت نخستین برخورد با این مباحث است، سعی بر آن شده که متن درس حتی‌الامکان ساده و با بحث‌های کیفی و شهودی ارائه شود و به همراه پرسش‌های تفکربرانگیز و مثال‌های حل شده‌ای که در سرتاسر فصل ارائه شده است، در آخر فصل‌ها تعریف و روابط مهم در قالب خلاصه و نمونه مسائل حل شده که برحسب بخش‌ها و موضوع‌های داخل فصل طبقه‌بندی شده آورده شود.


نقش آنتروپی در ترمودینامیک تا حدودی مشابه نقش انرژی پتانسیل در مکانیک است. همان‌طور که انرژی پتانسیل امکان پیشگویی حرکت‌های ممکن یک سیستم مکانیکی را برایمان فراهم می‌کند، آنتروپی هم به ما امکان می‌دهد رفتار ممکن یک سیستم ترمودینامیکی را پیشگویی کنیم.


کتاب فیزیک حرارت در چهار فصل گردآوری شده است. فصل اول به مفهوم دما اشاره دارد. فصل دوم درباره نظریه جنبشی و گاز کامل است، فصل سوم با عنوان گرما و قانون اول ترمودینامیک درباره مفاهیمی چون انرژی در گذر، گرماهای تبدیل و همرفت می‌پردازد و دست آخر در فصل چهارم به مفهوم آنتروپی و قانون دوم ترمودینامیک به همراه مباحثی چون ماشین‌های گرمایی و قانون دوم، یخچال و چرخه کارنو به همراه تمریناتی در‌این‌خصوص ارائه شده است.


کتاب «فیزیک حرارت» ویژه دانشجویان رشته‌های مکانیک خودرو تألیف سارا شناخته در 220 صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت 15 هزار تومان توسط سازمان مدارس آزاد اسلامی سما منتشر شد.


انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته