دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 21:21

ادعای تکراری اندیشکده آمریکایی درباره سایت پارچین: فعالیت‌های ایران مشکوک است

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی با موضوعی تکراری توضیحات ایران درباره فعالیت‌های سایت پارچین را زیر سوال برد و درباره صحت آن ابراز تردید کرد.
کد خبر : 32185

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اندیشکده «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در گزارش خود در این زمینه آورده است: توضیحات حکومت ایران درباره فعالیت این سایت با توجه به تصاویر ماهواره‌ای چندان قابل قبول نیست و حرکت خودروهای نشان داده شده در عکس‌های برداشته شده توسط ماهواره، به گونه‌ای نیست نشانه فعالیت آنان برای احداث جاده باشد.


در بخش دیگری از گزارش این اندیشکده در این‌باره آمده است: این هفته ایران احتمالا برای تبدیل سایت نظامی پارچین به سایتی مطابق با اصول بهداشتی تلاش خواهد کرد، سایتی که برخی کشورها نسبت به احتمال وجود آزمایش‌های نظامی مشکوک در آن ابراز نگرانی کرده‌اند. ایران البته مسئله تلاش برای آزمایش به منظور تولید بمب اتم در این سایت را رد می‌کند و می‌گوید که آزمایش‌های مورد ادعای غربی‌ها در واقع تلاش برای ساخت جاده در نزدیکی سد ماملو بوده است.


این اندیشکده در ادامه گزارش خود در این زمینه، تحلیل‌های جدید درباره مسئله بحث‌برانگیز سایت پارچین را مورد بررسی قرار داده و ادعا کرده است: تصاویر ماهواره‌ای از این توضیح ایرانی‌ها حمایت نمی‌کند. تحلیل‌های انجام شده از این تصاویر که در روزهای 12، 19 و 26 جولای گرفته شده است، نشان می‌دهد که در این سایت هیچ نشانه‌ای از تلاش برای جاده‌سازی و یا ساخت جاده‌ در نزدیکی یک سد وجود ندارد.


این گزارش در پایان می‌افزاید: اینکه خودروهای راه‌سازی در سه کیلومتری جنوب سد و در نزدیکی سایتی در ایران که باعث ایجاد نگرانی در میان کشورهای غربی مبنی بر شک‌برانگیز بودن قصد ایران برای اجرای مفاد توافق هسته‌ای می‌شود، پارک شده باشند چندان منطقی و معنادار نیست.


به گزارش آنا، وزیر امورخارجه کشورمان درباره ادعای مطرح شده درباره پارچین گفت این نشان دهنده آن است که همه ادعاها علیه ایران در این زمینه واهی و ما اعلام کردیم کار جاده‌سازی در پارچین است و این دروغ در آینده روشن خواهد شد.


«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان امروز شنبه در همایش بزرگداشت روز خبرنگار در تالار وحدت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده درباره پارچین گفت: این نشان دهنده آن است که همه ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه واهی بوده است.


وی افزود: ما اعلام کردیم کار جاده‌سازی در پارچین بوده و این دروغ در آینده روشن خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته