دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1397 - 15:23
رأی‌الیوم مدعی شد:

میانجی‌گری الجزایر میان ایران و عربستان

یک روزنامه عرب‌زبان در گزارشی ادعا کرد هدف از سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به الجزایر، موضوع میانجی‌گری این کشور میان ایران و عربستان بوده است.
کد خبر : 321808

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی با اعلام خبر سفر «سید عباس عراقچی» به الجزایر نوشت: «وی برای انجام رایزنی درباره برخی امور سیاسی و راه‌های توسعه روابط دوجانبه به الجزیره رفت. این سفر در چارچوب برنامه‌های کاری سیاسی و مشاوره‌ها درباره برخی امور منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد».


معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بدو ورود به الجزایر گفت: «مشابه این‌گونه رایزنی‌ها همواره در دستور کار مقام‌های دو کشور قرار دارد. الجزایر کشور دوست جمهوری اسلامی ایران است و ما روابط مستحکمی با آنها بر مبنای مودت و احترام متقابل داریم».


در گزارشی آمده است: «این سفر که جزئیات آن از سوی وزارت امور خارجه الجزایر اعلام نشده، با سفر جنجالی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به الجزیره هم‌زمان شده است. سفری که چند روز دیگر انجام می‌شود و هدف از آن توسعه روابط دیپلماتیک میان عربستان و الجزایر عنوان شده است».


طبق این گزارش ادعایی، باوجود اینکه منابع رسمی جزئیات سفر عراقچی به الجزایر را فاش نکرده‌اند ولی به‌نظر می‌آید این سفر باهدف باز کردن پای الجزایر به میانجی‌گری در روابط میان تهران و ریاض انجام شده باشد.


«توفیق بوقاعده»، استاد علوم سیاسی دانشگاه الجزایر دراین‌باره گفت:‌ «سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به الجزایر سفری عادی باهدف انجام مشاوره در امور فنی در زمینه افزایش بهای نفت است و ارتباطی به سفر بن‌سلمان به الجزایر ندارد». 


وی افزود:‌ «برخی اظهارنظرها درباره میانجی‌گری الجزایر در روابط میان تهران و ریاض پوچ است، زیرا الجزایر در برهه زمانی کنونی نمی‌تواند میانجی هیچ پرونده بین‌المللی باشد. البته بعید نیست در این سفر درباره اخراج برخی دیپلمات‌های ایرانی از الجزایر و نیز اخراج امیر موسوی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در الجزایر صحبت‌هایی مطرح شود».


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته