دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه امیرکبیر:

ساختارهای سنتی مانع ظهور دانشگاه‌های نسل سوم است

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: با ساختارهای نسل اول نمی‌توان وارد دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین شد.
کد خبر : 321772

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی در بیست و هشتمین جلسه معاونان پژوهشی دانشگاه‌های سطح اول، این دانشگاه را یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های صنعتی کشور توصیف کرد و افزود: در حال حاضر 14 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند ضمن آنکه 530 عضو هیأت‌ علمی نیز کار هدایت این دانشجویان را بر عهده دارند.
وی دلیل تعداد کم اعضای‌ هیأت علمی این دانشگاه را بازنشسته شدن تعدادی از اساتید این دانشگاه در سال گذشته دانست و خاطر نشان کرد: اقدامات این دانشگاه بر اساس برنامه راهبردی است که در سال 1386 تدوین شده است. این برنامه مورد بازبینی قرار گرفت و این بازنگری هرساله تکرار می‌شود.
معتمدی رسیدن به 100 دانشگاه برتر دنیا و قرار گرفتن در میان دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرینی) تا افق 1404 را از برنامه‌های اولویت‌دار این دانشگاه نام برد و یادآور شد: بر این اساس اولین رویکرد ما افزایش تولیدات علمی و در گام بعد رفع نیازهای کشور و اثرگذاری در چرخه اقتصادی است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر عملکرد این دانشگاه را در این زمینه نسبتاً خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این دانشگاه تاکنون در رتبه‌بندی لایدن حضور داشت ولی در حال حاضر در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور گفت: بر اساس آمارهای موجود این دانشگاه در 3 مورد رتبه اول دانشگاه‌های صنعتی کشور قرار دارد و با اقدامات انجام‌شده هر ساله ارتقای 20 تا 100 پله‌ای را در رتبه‌بندی‌ها داریم.
معتمدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر برنامه قرار گرفتن در میان دانشگاه‌های کارآفرین دنبال می‌شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس برج فناوری که برای ما پارک فناوری محسوب می‌شود، تأسیس شد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به توسعه این برج فناوری یادآور شد: برای این منظور ساختمان دیگری را برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفتیم ضمن آنکه در تلاش هستیم تا فعالیت‌های دانش‌بنیان را در دانشکده‌ها توسعه دهیم.
معتمدی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از راهکارهای توسعه دانشگاه‌ها دانست و افزود: توسعه این شرکت‌ها همچنین راهکار مناسبی برای رفع چالش‌ها و نیازهای کشور است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ضرورت توجه به ساختارهای دانشگاه اظهار کرد: بر این اساس یکی از اقداماتی که در اولویت بوده، اصلاح ساختار است؛ چراکه به اعتقاد متخصصان اگر ساختارها مناسب نباشد نمی‌توان برنامه‌های خوبی با هدف جهش در شاخص‌های رشد را اجرایی کرد.
وی با تأکید بر اینکه با ساختارهای سنتی و نسل اول نمی‌توان به دانشگاه نسل سوم ورود کرد،‌ ادامه داد: برخی از اساتید هر چند که جزو اساتید تراز اول هستند ولی سنتی فکر می‌کنند و در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند ولی ما برنامه‌های اصلاح ساختار را آغاز کردیم به گونه‌ای که در حال حاضر دانشکده‌های این دانشگاه در 6 پردیس قرار گرفتند.
معتمدی دلیل اجرای این طرح را افزایش هم‌افزایی و همکاری میان دانشکده‌ها دانست و گفت: علاوه بر آن دانشگاه امیرکبیر دارای 16 دانشکده و دو گروه علمی مستقل است.
انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته