دانشگاههای مهارتی زیر ذرهبین!
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید فرجفائد- طی روزهای گذشته بار دیگر پای خبرهایی در ارتباط با تجمیع دانشگاههای فنیوحرفهای و جامع علمی کاربردی از کمیته فنیوحرفهای کمیسیون آموزش و تحقیقات به رسانهها کشیده شده است. محمود نگهبان سلامی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانهها از طرح ساماندهی حوزه آموزش عالی که بیشتر معطوف به ساماندهی، تجمیع و مدیریت رشتههای فنیوحرفهای بوده، خبر داد.
طرح چنین موضوعی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میتواند احتمال تجمیع یا ادغام دو دانشگاه مهارتمحور وزارت علوم را بیش از پیش قوت ببخشد.
واضح است که دو دانشگاه فنیوحرفهای و جامع علمی کاربردی با رویکردها و مأموریتهای منحصربهخود در طول سالیان گذشته دانشآموختگان مهارتمحور را تربیت کردهاند، اکنون با در نظر گرفتن کاهش جمعیت دانشجویی کشور و لزوم مدیریت منابع دولتی و حرکت به سمت کیفیسازی آموزشهای مهارتی، مجلس را به تکاپوی تصمیمات جدید وا داشته است.
با در نظر گرفتن تمام موضوعات مطرح شده درباره این دو دانشگاه تفاوتهایی هم دیده میشود که قابل بررسی است. دانشگاه جامع علمیکاربردی با هدف فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تأسیس و به کار خود ادامه میدهد، به نحوی که دانشآموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول میشود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند. در سالیان بعد از دوران سازندگی، دانشگاه علمیکاربردی محلی برای دانشافزایی و مهارتاندوزی نیز بهشمار میآمد.
امروز دانشگاه علمیکاربردی در قالب آموزشهای رسمی و غیررسمی با ۱۰۰۰ مرکز که بیشتر آنها وابستگی به سازمانهای دولتی دارند به کار خود ادامه میدهد. البته ناگفته نماند که در سال جاری این دانشگاه درصدد تعطیلی مراکز وابسته به دولت بوده است.
دانشگاه فنیوحرفهای نیز با پشتوانه ۵۰ سال تربیت نیروهای تکنسین و فنی، از دانشگاههای مهارتی کشور بوده که تا قبل از سال ۹۰ زیر نظر «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم» و وزارت آموزشوپرورش بوده است، با وجود اینکه دانشکدهها و آموزشکدههای فنی تا چندی قبل نیز با همان نظامات وزارت آموزشوپرورش اداره میشدند که بعد از الحاق به وزارت علوم تغییرات مؤثری در ساختار آن بهوجود آمده است. رویکردهای این دانشگاه در تربیت نیروهای تکنسین فقط در مقاطع کاردانی و کارشناسی تبیین شده و تاکنون در حوزه تحصیلات تکمیلی پذیرشی نداشته است.
صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در گفتگویی با خبرنگار گروه دانشگاه آنا از اخذ مجوز اختیار تدوین برنامه درسی خبر داده و این مسئله را موجبات پویایی این دانشگاه تلقی میکند.
با اینکه نحوه اداره و مدیریت این دو دانشگاه بهصورت ستادی انجام میپذیرد، اما در مدیریت امور دانشکدهها و مراکز تفاوتهای جدی به چشم میخورد، با این وجود عدم اتخاذ تصمیم واحد برای دانشگاههای فنی و جامع علمیکاربردی باعث سردرگمی دانشجویان و حتی مدرسان مراکز نیز شده است.
با مقایسه و بررسیهای نقاط عطف و اشتراک این دو دانشگاه مهارتی، باید دید کمیته فنیوحرفهای کمیسیون آموزش و تحقیقات چه تصمیماتی برای این موضوع در نظر خواهد گرفت چرا که توجه به استفاده از تمام ظرفیتهای بالفعل و منابع دولتی میتواند در سرنوشت دانشگاههای مهارتی کشور و در نتیجه آینده اشتغال دانشآموختگان تعیینکننده باشد.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/