دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1397 - 11:59
به‌زودی؛

بیش از 10رشته کاربردی در دانشگاه آزاد بوشهر راه‌اندازی می‌‌شود

معاون علمی ( آموزشی_پژوهشی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از پذیرش دانشجو در بیش از 10رشته کاربردی و پرطرفدار در آینده‌ای نزدیک در واحد بوشهر خبر داد.
کد خبر : 321664
3.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در آینده‌ای نزدیک در بیش از 10 رشته کاربردی و پرطرفدار به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند. به‌همین دلیل با مجتبی نجفی معاون علمی (آموزشی_پژوهشی) این دانشگاه به گفتگو نشستیم تا جزئیات این رشته‌ها را جویا شویم.


وی ایجاد رشته‌های جدید، برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، کسب درآمد از طرح‌های دانش‌بنیان، رضایت‌مندی دانشجویان و استادان، حمایت از ایده‌های نو، تحول نوآورانه در امور را مهم‌ترین برنامه کاری حوزه معاونت علمی (آموزش-پژوهش) واحد بوشهر معرفی کرد. 


مشروح گفتگوی خبرنگار آنا با نجفی در ادامه می‌آید:


مقوله پژوهش در مباحث توسعه چه جایگاهی دارد؟


پژوهش مهم‌ترین رکن از شاخصه‌های توسعه جوامع و عامل زیربنایی در افزایش قدرت ملی هر کشور در چرخه جهانی شدن است. توسعه پایدار و پیشرفت هر جامعه‌ای مرهون پرورش، حفظ و نگهداری سرمایه‌های علمی، پژوهشی و فناورانه آن کشور است.


از نظر شما چه ارتباطی میان پژوهش و آموزش وجود دارد؟


آموزش و پژوهش به‌صورت نظامی به هم پیوسته هستند که به تولید علم می‌پردازند. با نهادینه‌کردن پژوهش در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، محتواهای درسی را می‌توان به سمت تحقیق و پژوهش بیشتر سوق داد و با هدایت دانشجویان و دادن انگیزه به آنان، راه را برای ورود اثرگذارتر به عرصه‌های پژوهشی هموار کرد.


عملکرد حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد بوشهر در یک سال گذشته را چگونه می‌بینید؟


با حضور مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی استان، رویکردهای اساسی برای فعالیت در حوزه معاونت علمی ترسیم شد که یکی تکمیل و به‌ثمررساندن برنامه‌های نیمه‌تمام قبلی در ابعاد مختلف و دیگری حرکت هم‌سو و سریع‌تر در راستای نیل به اهداف علمی، آموزشی و پژوهشی  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مباحثی مانند کارآفرینی، ارتباط با صنعت، راه‌اندازی مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و...  بود که بحمدالله در این راستا اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.


به‌طور اجمالی اهم این اقدامات را تشریح کنید؟


ابتدا با تشکیل کمیته‌های تخصصی برای انجام  پیگیری‌های لازم، فعالیت‌ها بخش‌بندی شد تا به‌صورت متوازن شاهد پیشرفت امور باشیم که در این راستا با تلاش‌های رئیس واحد و پیگیری‌های این معاونت افزون بر انعقاد 23 تفاهم‌نامه علمی، آموزشی و پژوهشی جدید، فعالیت‌های گسترده‌ای به‌منظور اجرایی کردن مفاد تفاهم‌نامه‌های قبلی (مانند تشکیل تیم‌های تحقیقاتی از اساتید و برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌ها) انجام شد.


به‌طور خلاصه اهم فعالیت‌های یک‌سال گذشته در این حوزه را می‌توان در بخش‌های دانشجویی و ستادی نام برد که از جمله می‌توان به پیگیری فعال‌سازی مرکز تحقیقات آبزیان گرمسیری هم‌سو با طرح آبزیان استان و تأسیس مرکزهای تحقیقاتی نخل و انرژي‌های نو مصوب هیأت امنای استان و راه‌اندازی کلینیک پژوهشی به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش‌های خارج از کلاس و نیز استفاده بهتر از ظرفیت استادان گروه‌های مختلف آموزشی اشاره کرد.


برگزاری دوره‌های آموزشی مانند نرم‌افزارهای تخصصی، آمادگی آزمون زبان‌های خارجه و دوره‌های آموزشی مقاله‌نویسی و...، فعال‌سازی گروه رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی استان برای شرکت در مسابقات کشوری، فراخوان کلی و حمایت از تألیف کتاب توسط دانشجویان و استادان، اخذ مجوز و پیگیری راه‌اندازی مجدد خط تولید کیتین و کیتوسان و پیداکردن بازار فروش مناسب از طریق رایزنی‌های لازم، ساماندهی وضعیت تحصیلی دانشجویان دکتری پژوهش‌محور، برگزاری علمی‌تر جلسات دفاع از رساله‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد، بهبود خدمات ارائه شده در اتوماسیون پایان‌نامه‌های دانشجویی، افزایش تعداد اعضای باشگاه پژوهشگران جوان از طریق ارائه طرح‌های متنوع تشویقی از دیگر اقدامات انجام گرفته است.


در حوزه آموزش چطور؟


حوزه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز همچون حوزه پژوهشی بسیار فعال بوده و کارهای بسیار قابل تحسینی در آن صورت گرفته که مواردی همچون ثبت‌نام تمام اینترنتی دانشجویان تازه وارد در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با استفاده از بایگانی دیجیتال برای نخستین‌بار در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور (که رضایت بسیار بالایی را در دانشجویان ایجاد کرد)، بایگانی دیجیتال برای نمرات با اخذ امضا از استادان، برگزاری انتخابات مدیران گروه‌های آموزشی از میان اعضای علمی فعال مطابق با آیین‌نامه‌های سازمان، تشكيل كارگروه  آزمون جامع و برگزاری این آزمون به‌‌صورت منظم و دقیق با بهره‌گیری از استادان توانمند را می‌توان نام برد.


دانشگاه برای سال تحصیلی جاری چه برنامه‌هایی دارد؟


بیشتر فعالیت‌های دانشگاه، تمرکز بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و ایجاد مراکز تحقیقاتی است که در این راستا با تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز HSE عسلویه به‌عنوان قطب HSE کشور منعقد شده، ساخت، تجهیز و آموزش‌های لازم مربوط به دو کارگاه مهم و مورد استفاده این مرکز به دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر واگذار شده است.


تهیه BP برای طرح‌های مختلف اقتصادی و انجام پیگیری‌های لازم برای گرفتن مجوزهای مربوطه، را‌ه‌اندازی مراکز تحقیقاتی جدید مصوب نخل و انرژی‌های نو، پیگیری‌های مربوط به طرح‌های تحقیقاتی برون‌دانشگاهی به‌منظور محقق کردن تعهدات دانشگاه برای حصول درآمدهای غیرشهریه‌ای، تهیه BP و کسب مجوز برای راه‌اندازی مرکز تولید فرآورده‌های قیر در شهرستان کنگان به‌منظور تأمین نیازهای راه‌سازی در استان بوشهر و سایر استان‌های همجوار دیگر برنامه‌های دانشگاهی در حوزه پژوهش هستند.


به موازات فعالیت‌های ذکر شده، برنامه‌هایی نیز کنار این فعالیت‌ها در نظر گرفته شده که بحث کیفی‌گرایی نقطه عطف این موارد است. متناسب با فعالیت‌های دانشجویی و استادان در حوزه پژوهش برنامه‌های همچون برگزاری دوره‌های آموزشی برای سازمان‌های مختلف در سراسر استان توسط اعضای هیأت علمی، فراهم‌کردن مقدمات برگزاری کنفرانس کشوری هسته‌ای در استان بوشهر توسط دانشگاه آزاد واحد بوشهر در اسفند و هماهنگ‌سازی واحدهای استان در روند بررسی پروپوزال‌ها، اصالت‌سنجی، اضافه‌کردن قابلیت بررسی غيرتكراری بودن موضوعات پروپوزال در سامانه اتوماسيون براي مديران گروه، تعريف پروژه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در راستای اولويت‌های سازمان‌ها و صنعت با هدف حل مشكلات صنعت و غيرتكراری بودن موضوعات ازجمله این موارد هستند.


برای حوزه فناوری اطلاعات چه اقداماتی صورت گرفته است؟


رویکردهای جدید می‌طلبد زیرساخت‌های IT بیش از گذشته تقویت شود در این راستا تقویت سرورها، تقویت زیرساخت‌های اینترنت، مديريت و افزايش پهنای باند براي استفاده مطلوب از اينترنت، ايجاد Data Center استاندارد برای افزايش سطح پايداری سرويس‌های اينترنتی، ارتقای مهارت و دانش کارشناسان فناوری اطلاعات برای بهره‌مندی از دستاوردهای نوين مديريت شبکه‌های داخلي در حوزه‌های مختلف  IT و بهره‌برداری  مطلوب از روش‌ها و ابزارهاي نوين  در‌اين‌خصوص انجام شده است.


برای کاربردی‌شدن پایان‌نامه‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟


پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در کنار طرح‌های پژوهشی باید هدفمند باشند. از این‌رو سعی شده است بخشی از این پایان‌نامه‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقد شده به سمت مفاد و اهداف تفاهم‌نامه‌ها سوق داده شود و با دریافت اولویت‌های پژوهشی سازمان‌ها، صنایع و نهادهای استان و تعریف پایان‌نامه‌ها در این راستا تلاش برای کاربردی‌شدن و افزایش کیفیت در آنها صورت گرفته است.


ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه چیست؟ برای بهره‌گیری از آن در سطح جامعه چه مسئله‌ای باید مدنظر قرار بگیرد؟


تفکرات و ایده‌های دانشگاهیان راه‌حل‌های ارزشمندی برای بهینه‌کردن وضعیت کشور هستند. آمار بالای پویندگان علم در مقاطع ارشد و دکتری، فرصت بسیار خوبی برای استفاده از توانمندی‌های علمی این دانشجویان در رفع چالش‌های کشور است؛ چراکه هر تحقیق و پایان‌نامه‌، در صورت کاربردی‌شدن می‌تواند در حل مشکلات کارساز باشد.


ابتدا باید جوانان و ایده‌های نو و شجاعانه آنان را باور داشت و زمینه‌های رغبت دانشمندان و نخبگان را برای تلاش در راستای رفع مشکلات ایجاد کرد.


 نگاه دانشگاه به موضوع ارتباط صنعت و بازار چگونه است؟


دانشگاه و صنعت مانند دو بال علم و تجربه بوده که می‌توانند در کنار هم به حل مشکلات کشور کمک کنند. در همین راستا تلاش‌های بسیاری برای ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی استان با صنایع استان صورت گرفته و امضای تفاهم‌نامه‌ها، حضور تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه در صنایع و شوراهای پژوهشی آنها در همین راستا بوده است.


رویکرد دانشگاه در مرکز رشد متناسب چه نوع فعالیت‌هایی است؟


تقویت مراکز رشد موجود، جذب ایده‌های جدید برای افزایش مراکز رشد زیر نظر دانشگاه، تخصیص فضای مورد نیاز این مراکز، کمک به پیداکردن بازار فروش محصولات و بسیاری از فعالیت‌های دیگر اولویت برنامه‌های دانشگاه در مبحث عملکرد مرکز رشد قرار دارد.


 در حوزه انرژی‌های نو دانشگاه چه کارهایی انجام داده است؟


در این راستا کمک و تلاش‌های فراوانی در راستای عملیاتی‌کردن مرکز تحقیقاتی آبزیان گرمسیری استان (که از قبل تأسیس شده) صورت گرفته است. با توجه به قابلیت‌های استان در زمینه دریا و انرژی، برنامه عملیاتی راه‌اندازی سه مرکز تحقیقاتی جدید در زمینه نخل و انرژی‌های نو در استان تهیه و در هیأت امنای استان نیز تأیید شده و به سازمان مرکزی برای بررسی و تأیید نهایی ارسال شده‌اند. در آینده نیز قرار است سه مرکز جدید کسب و کار و گردشگری، علوم رفتاری و قضایی پیشنهاد و تصویب شود.


در حوزه درآمدزایی دانشگاه چه کارهایی انجام داده و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


همان‌طور که اشاره شد، برنامه‌هایی نیز در این بخش فعال شده که برخی به بازدهی رسیده و برخی با تکمیل فرآیند کار، در این راستا نیز به نتایجی دست خواهیم یافت. از آن جمله می‌توان برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت توسط استادان برای نهادها و صنایع استان، درآمدزایی با استفاده از ارائه خدمات آزمایشگاهی، راه‌اندازی مرکز آموزش HSE، راه‌اندازی مرکز تولید فراورده‌های قیر در کنگان و مواردی از این قبیل را نام برد.


درخصوص راه‌اندازی رشته‌های جدید چه تلاشی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟


در راستای توسعه رشته‌های پیراپزشکی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که پرونده رشته‌های اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی، بهداشت عمومی- بهداشت خانواده و بهداشت عمومی- مبازره با بیماری‌ها تکمیل و به سازمان ارسال شده‌اند. در همین راستا خرید تجهیزات آزمایشگاهی لازم و کتب تخصصی انجام گرفته و در رشته‌های غیرپزشکی پرونده رشته‌های کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی، حقوق خانواده، مشاوره خانواده، مشاوره - توان‌بخشی، مهندسی شیمی (گرایش‌های طراحی فرایند و جداسازی) و دکتری حقوق عمومی تکمیل و به سازمان ارسال شده‌اند.


چه برنامه‌ای در خصوص ایجاد قطب‌های علمی در دانشگاه دارید؟


با توجه به مزیت‌های استانی و وجود مواهب خدادادی همچون دریا، نفت، گاز، انرژی خورشید و... این دانشگاه سعی در فراهم‌کردن بسترهای مناسب برای ایجاد قطب‌های علمی آبزیان و انرژی (نفت و گاز)، دریانوردی و حمل و نقل در استان دارد. تقویت اعضای هیأت علمی، ارتباط مؤثر با صنایع مرتبط استان در این دو حوزه، تعریف پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در راستای موضوعات مرتبط، برگزاری همایش‌های ملی تخصصی حوزه‌های دریا و انرژی، چاپ مقالات معتبر ISI در این حوزه و ... از فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: بوشهر رشته ana Ananews آنا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته