سینما نمیتواند از امر اجتماعی فرار کند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روابط عمومی دبیرخانه جایزه پژوهش، عماد افروغ با بیان اینکه در اصل پژوهش سینمایی هیچ تردیدی نیست، گفت: پژوهشهای سینمایی به ویژه پژوهشهایی که مسئلهمحور هستند و مسائل مرتبط با سینما را به پژوهش میکشند وجودشان بسیار ضروری است. امروزه در قلمرو فعالیتهای سینمایی نیز مسئله کم نداریم.
عضو شورای سیاستگذاری دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران ادامه داد: بنده بهعنوان عضو کوچک خانواده جامعهشناسی در ایران که مدتی است با عرصه فعالیتهای گسترده سینمایی، مستقیم و غیرمستقیم، ربطی برقرار کردهام یک سری مسائل را فهم کردهام و آنهایی که مدتهاست در این عرصه به فعالیت مشغولند و ذهنیتی انتقادی و اصلاحگرانه دارند، یک سری مسائل را مشخص کردهاند که ممکن است این مسائل همپوشانی نیز داشته باشند. جایزه پژوهش سال سینمای ایران بهانه خوبی برای تبادلنظر درباره این مسائل، جمعبندی و به فراخوان گذاشتن آنها در قالب شورای سیاستگذاری برای آشنایی بهتر و بیشتر با این مسائل و امیدوارانه برونرفتن از آنهاست.
وی یادآور شد: این جمعبندی میتواند در قالب فراخوان و میزگردهای تخصصی حداقل بسترساز آشنایی سینماگران و صاحبنظران ذیربط با این مشکلات و اقدامات بعدی برای حل آنها باشد. اما همانگونه که اشاره شد، مهم این است که مسئلهمحور و مضمونی و محتوایی باشد و سرگرمی، باری به هر جهت و قالبگرایانه نباشد. نکته شایانتوجه و تأثیرگذار بر نگاه ما به سینما و طبعاً مسئلهشناسی آن، این است که سینما ذاتی اجتماعی دارد و این ربطی به انتخاب و عدم انتخاب سینماگر هم ندارد. لذا نمیتوان سینما را امری تفنن،انتزاعی و وهمی دانست.
افروغ خاطرنشان کرد: سینما مانند جامعهشناسی نمیتواند و شایسته نیست که از وجه اجتماعی و بومی خود فرار کند. بیتوجهی به این وجه از او یک زائده بیخاصیتی میسازد که تنها برای گذران زندگی متولیان و دستاندرکارانش فایدهای گذرا خواهد داشت. سینما تحت هر شرایطی اجتماعی است و سعی میکند بازتابنده مسائل، دردها و آسیبهای اجتماعی و امیدوارانه با رویکردی ترمیمی و شکلدهنده باشد.
دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری احمد ضابطی جهرمی، آذرماه امسال و همزمان با هفته پژوهش برگزار میشود.
انتهای پیام/4046/خ
انتهای پیام/