دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست خبری؛

پوستر دومین «جایزه پژوهش سینمایی سال» رونمایی شد

در نشست خبری دومین «جایزه پژوهش سینمایی سال» از پوستر این جایزه رونمایی شد.
کد خبر : 316006
u;s.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مدرسه ملی سینمای ایران، اولین نشست خبری دومین «جایزه پژوهش سینمایی سال» با حضور محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاری، احمد ضابطی جهرمی دبیر جشنواره، خسرو دهقان و روح الله حسینی از اعضای شورای سیاستگذاری و جمعی از اهالی رسانه در مدرسه‌ ملی سینما برگزار شد.

در این مراسم، محمود اربابی ضمن تشکر از اهالی رسانه برای حضور در این نشست گفت: امسال دومین جایزه پژوهشی هم‌زمان با هفته‌ پژوهش برگزار می‌شود. اما فکر برگزاری این جایزه به سال ۹۵ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که مسئولان و دست‌اندرکاران احساس کردند کنار همه فعالیت هایی که در سینمای ایران انجام می‌شود، برگزاری جایزه پژوهشی مورد غفلت قرار گرفته است. سینمای ایران در ۴۰ سال گذشته افتخارات بسیاری در عرصه‌های مختلف به دست آورده اما نیاز به طراحی چنین جایزه‌‌ای داشت.

در ادامه دبیر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال گفت:  سینما هنری است که در سی تا چهل سال گذشته به عنوان هنر اول خود، آن را می‌شناسیم. مطرح‌ترین هنر ایرانی در دهه‌های اخیر، سینما بوده است و وقتی منابع و مقالات خارجی درباره سینمای ایران را می‌خوانیم، نمی‌توانیم این اعتبار جهانی را تحسین نکنیم. این اعتبار نیازمند مراقبت است.

 احمد ضابطی جهرمی گفت: سینما در چند سال اخیر توانسته از هنرهایی همچون ادبیات، شعر و معماری پیشی‌بگیرد. سینما، مطرح ترین هنر ایرانی در چند دهه‌ اخیر بوده است. وقتی مطالبی درباره‌ سینمای ایران به زبان‌های دیگر جست‌وجو می‌کنم، نمی‌توانم سینمایمان را تحسین نکنیم.چراکه مطالب و پژوهش‌های بسیاری در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی در خارج از کشور روی سینمای ایران انجام شده است اما باید توجه داشته باشیم که این سینما نیاز به مواظبت و حمایت دارد. اگر سینمای کشوری پشتوانه تئوریک و پژوهشی نداشته باشد، نمی‌تواند قوی ظاهر شود.

ضابطی جهرمی در ادامه بیان کرد: امروز ما در جایگاهی هستیم که بسیاری از پژوهش‌های سینمایی ما در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی درباره سینمای کشور خودمان است. حتی بسیاری از ایرانیانی که در خارج از کشور هستند درباره سینمای ایران می‌نویسند. بدین ترتیب فکر کردن درباره سینمای ایران، نظریه پردازی توصیفی و نقدنویسی به رشد سریع‌تر سینمای ایران کمک می‌کند و منتقدان خلاق نقشی اساسی در پیوند پژوهشگران و سینماگران ایران داشتند.

در ادامه این نشست خسرو دهقان و روح الله حسینی از اعضای شورای سیاست‌گذاری به همراه محمود اربابی و احمد ضابطی جهرمی از پوستر دومین دوره جایزه پژوهشی سینمایی سال رونمایی کردند.

ضابطی جهرمی درباره پوستر توضیح داد: این پوستر تفاوت آشکاری با پوستر سال قبل دارد. حداقل مختصات استاندارد امر پژوهش در آن به شکل نمادین منعکس شده است . همچنین نماد سینما، پژوهش، ارتباط این دو باهم، قلم و کتاب نیز در این پوستر دیده می‌‌شوند.

وی درباره موضوعات بخش‌های مختلف این جایزه نیز گفت: فراخوان جشنواره از این جنبه با دوره‌ اول تفاوت چندانی ندارد. آثاری که به عنوان آثار پژوهشی پذیرفته می‌شود؛ در ابتدا مقالات آموزشی و پژوهشی است؛ مقالاتی که ساختار علمی و رویکرد پژوهشی داشته باشد و سوژه اصلی آن سینمای ایران باشد. این موضوع در مورد طرح‌هایی پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی صدق می‌کند. وقتی از سینمای ایران صحبت می‌کنیم، منظورمان همه‌ سینمای ایران است؛ نه فقط فیلم‌های بلند داستانی. جشنواره هیأت علمی دارد، مقالاتی که هیأت‌علمی تشخیص دهند ساختار علمی و رویکرد پژوهشی ندارد، پذیرفته نمی‌شوند.

دبیر دومین دوره جایزه پژوهشی سینمایی سال ادامه داد: در واقع هیأت‌ علمی ملاک اصلی تشخیص علمی و پژوهشی بودن این مقالات هستند. این آثار در بخش اصلی و رقابتی پذیرفته می‌شوند. امسال بخشی به درخواست خودم به این جایزه اضافه شد؛ این بخش جنبی و غیررقابتی است که به شکل آزمایشی در این دوره برگزار می‌شود. فیلم مقاله یا فیلم کتاب با این رویکرد که فیلم‌های ارسالی باید به عنوان فرم یا مدیای پژوهشی باشند در این بخش قرار می‌گیرند؛ اما باز هم چنین فیلم‌هایی محدود به پژوهش روی سینمای ایران است. مثلاً محمد تهامی‌نژاد فیلمی به نام «از مشروطه تا سپنتا» ساخت.‌ این فیلم سینمای ایران را در آن دوره از تاریخ به شکل پژوهشی بررسی می‌کند.

ضابطی جهرمی درباره بخش بین المللی این جایزه گفت: این جشنواره، بخش بین المللی هم دارد. پژوهش‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد اما موضوع آن سینمای ایران باشد، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. در بخش جایزه‌های دانشجویی نیز  مبلغ جایزه را دراین دوره افزايش داديم.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه مقالات نوشته شده در چه بازه زمانی می‌توانند در این جایزه شرکت کنند، گفت: در دوره اول تمام پژوهش‌هایی که در سال‌های قبل به‌خصوص از سال ۹۰ به بعد انجام شده بود را پذیرفتیم اما برای این دوره تنها آثاری را پذیرفتیم که در طی یک سال گذشته انجام شده‌ بودند.برای این دوره هشت نشست تخصصی پیش‌‌بینی‌کردیم که این نشست ها را هم در دانشگاه ها و در برخی از نهادیی که فعالیت اختصاصی سینمایی دارند برگزار می‌کنیم.

در ادامه اربابی درباره تأثیر پژوهش بر سینمای ایران گفت: به نظر من هم فیلم‌های ایرانی کمتر از تحقیق و پژوهش تأثیر می‌پذیرند. هرچند که فیلم‌هایی که بیشتر به این موضوع توجه می‌کنند ماندگارتر می‌شود اما همان‌طور که آقای جهرمی گفتند، ممکن است شکل این تحقیق متفاوت باشد. تردیدی نداریم که آثار برجسته محصول تحقیقات پیش از ساخت هستند.

اربابی در پاسخ به این سؤال که سازمان سینمایی چقدر به نتایج این پژوهش‌ها در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها اهمیت می‌دهد، گفت: سازمان سینمایی یکی از سیاست‌گذاران این جایزه است که نشان می‌دهد چقدر سیاست‌گذاران می‌خواهند در بخش‌های مختلف اطلاعاتشان کامل باشد که تصمیم‌گیری‌هایشان مبتنی بر تحقیق و پژوهش باشد.

اربابی درباره دستاوردهای دوره نخست این رویداد توضیح داد: تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی یکی از دستاوردهای دوره اول بود که سبب شد ما امروز درک بهتری از وضعیت فعالیت‌های پژوهشی در سینمای ایران داشته باشیم. مهمترین دستاورد این رویداد،  اطلاع از دستاوردهای پژوهشی کشور است که می‌تواند مورد استفاده سینماگران و سیاست‌گذاران سینما قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: مهمترین جایی که باید از این پژوهش‌ها بهره برداری شود، مرحله سیاست‌گذاری در سینما است که سازمان سینمایی یکی از مهمترین مراکز آن است. سرفصل‌های فراخوان هم نشان می‌دهد که چه اولویت‌هایی را در زمینه حل مسائل سینمای امروز مدنظر داشته‌ایم.

خسرو دهقان نیز در بخش پایانی این نشست در سخنانی کوتاه گفت: سینمای ایران در وجوه مختلف خود، امروز تبدیل به اقیانوسی وسیع شده است؛ اقیانوسی که البته با شرمندگی باید بگوییم عمق بسیار کمی دارد و وقتی به آن قدم می‌گذاریم متوجه عمق اندک آن می‌شویم. پژوهش کمک می‌کند که این اقیانوس عمق بیشتری پیدا کند و جایزه پژوهش سال سینمای ایران هم با همین هدف عمق‌بخشی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/4072/خ



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته