دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1397 - 09:55
وزیر پیشنهادی راه:

وزارت راه در لایه‌های مدیریتی کوچک می‌شود

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی توضیحاتی را درباره برنامه‌های خود ارائه کرد و گفت: وزارت راه در لایه‌های مدیریتی کوچک می‌شود.
کد خبر : 320176
154010274873290300.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران بخشی از برنامه‌های خود را برای وزارتخانه راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد.


وی درباره مهم‌ترین محورهای برنامه‌های خود گفت: مهم‌ترین محور برنامه‌ای که در برنامه تقدیمی به مجلس داریم، توجه به بحث مسکن است. با توجه به اینکه حوزه ساخت‌وساز و عمران بخش عمده‌ای در رونق اقتصادی دارد و مسکن می‌تواند به‌عنوان محرک اقتصادی مطرح باشد، مسکن را در اولویت برنامه‌ها قرار دادیم.


اسلامی اضافه کرد: امیدواریم با تخصیص مشوق‌ها بتوانیم بخش خصوصی را با برخورداری از منابع پشتیبانی کنیم تا جریان تولید مسکن با اولویت اقشار کم‌درآمد جامعه در اقصی نقاط کشور به یک جریان پایدار تولیدی و همچنین از یک دغدغه سنگین به روال اعتمادساز که پاسخگوی نیازها باشد، تبدیل شود.


وزیر پیشنهادی راه درباره محور دوم برنامه‌های اولویت‌دار خود بیان کرد: بازآفرینی شهری که به بافت‌های فرسوده می‌پردازد، برای آن طرح‌های مصوبی وجود دارند و همچنین تفاهم‌نامه‌ای امضا و مبادله شده که حداقل 100 هزار واحد مسکونی بازآفرینی و احیا شوند که در اولویت‌های کاری ما است.


وی افزود: در شهرهایی که مراکز واجد ارزش تاریخی وجود دارند، بهسازی صورت می‌گیرد و در مناطق محروم و راه روستایی امیدواریم به‌تناسب گستردگی نیازهای فراوان، ساماندهی مناسبی با تأمین منابعی که مجلس در طرح‌ها و لوایح پیش‌بینی می‌کند، صورت بگیرد تا بخش راه روستایی با یک رونق‌سازی روبه‌رو باشد.


اسلامی ادامه داد: نکته بعدی که در برنامه‌های تقدیمی وجود دارد، نگاه فرایندی و اصلاحات ساختاری است که تحول اداری را در جهت کوچک‌سازی لایه‌های مدیریتی به‌وجود می‌آورد تا با متناسب‌سازی فعالیت‌ها، پنجره واحدی را در وزارت راه و شهرسازی برای اخذ مجوزها ایجاد کنیم که متقاضیان بتوانند دسترسی آسان‌تر به اطلاعات و دریافت مجوزها داشته باشند.


وزیر پیشنهادی راه درباره برنامه‌های خود برای کنترل اجاره‌بها گفت: اجاره مسکن تابع بازار مسکن نیست بلکه تابع شرایط اقتصادی است و محاسبه‌های آن در این حوزه صورت می‌گیرد و قیمتش تعریف می‌شود.


وی با بیان اینکه اولویت اول ما تولید مسکن برای اقشار کم‌درآمد است افزود: نقدینگی جامعه در میان تشکل‌های انبوه‌ساز و یا در درون اشخاص حقیقی و حقوقی که منابعی دارند باید به‌گونه‌ای به کار گرفته شوند تا تولید مسکن رونق بگیرد و عرضه آن افزایش پیدا کند و بتوانیم واحدهای استیجاری را متناسب با سبد خانوارها رونق دهیم و مسکن اجتماعی هم در همین فرایند تولید مسکن دیده خواهد شد.


اسلامی درباره سازمان‌دهی ناوگان هوایی گفت: صنعت هوایی کشور از بدو پیروزی انقلاب تاکنون در حال تحریم بوده و حداکثر این تحریم‌ها در دوره‌های گذشته پشت سر گذاشته شده و صنعت هوایی ما اکنون با ظرفیت‌های گوناگون و متنوع دوره تحریم‌ها را طی کرده و این دوره را هم قوی‌تر و شایسته‌تر پشت سر خواهیم گذاشت.


وزیر پیشنهادی راه در ادامه با بیان اینکه سن ناوگان هوایی کشور در گذشته بسیار بالاتر از امروز بود تصریح کرد: امروز کیفیت ناوگان و مدیریت‌ها در حوزه اورهال و کنترل‌ها و چک‌های هواپیما، قابلیت‌های ما را افزایش داده و آسیب‌پذیری این ناوگان را به حداقل رسانده است.


وی درباره مسکن مهر هم تصریح کرد: سه نوع مطلب در خصوص مسکن مهر وجود دارد، یکی مسکن مهری است که دارای متقاضی است و مسائل و مشکلاتی دارد که تحویل هم داده شده اما مشکلاتی دارد که در جامعه مطرح است که باید با همکاری بین‌‌بخشی در مناطق مختلف آن‌را برطرف کنیم.


اسلامی افزود: مشکل دوم واحدهای نیمه‌تمام است که متقاضیان پرداختشان با توجه به تورم دچار تغییر شده و مشکل‌هایی را به وجود آورده و نیز مبلغ‌هایی که برای تکمیل این خانه‌ها موردنیاز است با محفوظات در قرارداد اولیه مسکن انطباق ندارند و این مسئله حقوقی است که باید هر پروژه را سر جای خودش حل‌وفصل کنیم.


وزیر پیشنهادی راه در تشریح نوع سوم مشکل‌های مسکن مهر ادامه داد: نوع سوم مسکن‌هایی است که دارای تأسیسات زیربنایی نیست و واحدهای خدمات‌رسان آب، برق و گاز باید به آن‌ها خدمات می‌رساندند که باید با همکاری میان دستگاه‌های مربوطه، این مشکل‌ها را رفع کنیم و برخی هم واحدهای بدون متقاضی هستند که باید تعیین تکلیف شوند.


وی در پایان درباره حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: حمل‌و‌نقل جاده‌ای خصوصی‌ترین ظرفیت در حمل‌ونقل کشور است که توسط خود مردم اداره می‌شود و برنامه‌هایی را برای آن اعلام کردیم که یکی بحث ساده‌سازی و روان‌سازی مقرراتی است تا بخش خصوصی بتواند به‌صورت آسان کسب‌وکار خودش را انجام دهد و نکته دوم اینکه حمل‌ونقل کشور با مشکل‌های متأثر از تغییر‌ها در بازار و برآورد هزینه روبه‌رو بود که آقای آخوندی کارگروهی را در این‌باره تشکیل دادند و در حال حل‌و‌فصل این مشکل هستیم.


انتهای پیام/4034


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
۰
با اميد به اينكه بازنشستگان آن وزارتخانه و شركتها و سازمان هاي تابعه خصوصا مشمولان قانون جديد مجلس در زمان وزارت مهندس اسلامي كنار روند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
۰
با اميد به اينكه بازنشستگان آن وزارتخانه و شركتها و سازمان‌هاي تابعه خصوصا مشمولان قانون جديد مجلس در زمان وزارت مهندس اسلامي كنار روند.
هلدینگ شایسته