دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1397 - 17:12

حمایت شرم‌آور ارتجاع منطقه از جنایت قبیله سعودی

چند کشور عربی عضو اتحادیه عرب همچون گذشته، پول نقد خود را از سعودی‌ها دریافت و بیانیه‌های تملق‌آمیز و شرم‌آوری در حمایت از خاندان جنایت‌کار سعودی صادر کردند.
کد خبر : 319782

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: 10 کشور از مجموع 22 کشور عضو اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌هایی که فرمایشی‌بودن آن مشخص است، از تصمیم ریاض در اعتراف به قتل «جمال خاشقجی» حمایت کردند. حمایتی کم‌سو که در برخی از آنها حتی رگه‌هایی از تردید نیز مشاهده می‌شود.


عمان، کویت و موریتانی امروز در بیانیه‌های جداگانه‌ای برای اعتراف‌نامه سعودی‌ها بیانیه حمایتی صادر کردند. باوجوداین، کشورهای عربی، حادثه قتل «خاشقجی» را تأسف‌بار خواندند و خواستار انجام تحقیقات شفاف برای پی‌بردن به ابعاد پنهان حادثه شدند.


روز گذشته مصر، امارات، بحرین، تشکیلات خودگردان، جیبوتی و اردن بانی این اقدام مشکوک بودند، اقدامی‌ که سران غربی با آن همه حمایت‌های مالی‌ از عربستان و پایبندی‌ بر استحکام روابطشان با ریاض، حاضر نشدند دستشان را در کاسه خونی بزنند که «محمد بن‌سلمان» دستانش را در آن با خون «خاشقجی» شسته بود. این را می‌توان از موج تحریم اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری عربستان دریافت. نشستی که استرالیا، فرانسه، نیوزلند، انگلیس گرفته تا حتی «استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا حضور خود را در «داووس صحرا» به میزبانی ریاض لغو کرده‌اند.


«سعود بن‌عبدالله المعجب»، دادستان کل عربستان روز گذشته اعلام کرد که تحقیقات اولیه در پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی» نشان می‌دهد وی کشته شده است. دراین‌راستا تاکنون 18 نفر بازداشت شده‌اند. وی افزود: «دادستانی کل عربستان تأکید می‌کند که تحقیقاتش دراین‌باره همچنان ادامه دارد و 18 نفر از مظنونان حادثه که همگی تابعیت سعودی دارند، بازداشت شده‌اند. به‌محض مشخص شدن ابعاد این موضوع، حقیقت اعلام و همه افرادی‌که در پرونده دست داشتند، مجازات می‌شوند.»


باوجوداین، پرونده قتل «خاشقجی» همچنان ابهامات زیادی دارد و مهم‌ترین سؤال موجود این است که جسد این فعال مخالف سعودی کجاست؟ «بن‌سلمان» با نادیده‌ گرفتن همه این ابهامات، از زیربار مسئولیت، شانه خالی کرده و «احمد عسیری» معاون رئیس دستگاه اطلاعات و «سعود بن‌عبدالله القحطانی»، مشاور دیوان پادشاهی عربستان را سپر بلای خود کرد. جای تعجب اینکه «قحطانی» پس‌ازآنکه از سمت خود برکنار شد، با انتشار پستی در حساب کاربری خود، از تصمیم ولیعهد عربستان تشکر کرد!


غرب روایت سعودی‌ها را قبول ندارد


روایتی که سعودی‌ها بافته‌اند، مورد تردید بسیاری از غربی‌هاست و آنها فوراً واکنش‌های منفی خود را بروز دادند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی «عسیری» را سپر بلای «بن‌سلمان» توصیف کرد و به‌نقل‌از یک منبع ترکیه‌‌ای می‌نویسد: «خاشقجی دو ساعت بعداز ورود به کنسولگری عربستان در استانبول کشته و جسدش به‌شیوه فیلم‌های تخیلی آمریکایی با ارّه مثله شده است.»


این همان روایتی است که رسانه‌های غربی و آمریکایی این روزها آن را بارها منتشر کرده‌اند و طبعاً روایت سعودی‌ها که مدعی هستند «خاشقجی» در جریان یک دعوای ساده کشته شده است، چندان قابل اعتماد به‌نظر نمی‌رسد، چراکه ترامپ گفته بود که عربستان باید مسئولیت این  جنایت را به‌پای «عناصر خودسر» بیندازد.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته