دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1397 - 15:29
معاون بین‌الملل دانشگاه شیراز:

کشورهای شرق رویکرد منحصربه‌فردی را در علوم دنبال می‌کنند

معاون بین‌الملل دانشگاه شیراز مطرح کرد: کشورهای شرقی در برخی از علوم رویکرد منحصربه‌فردی را دنبال می‌کنند.
کد خبر : 319719
IMG_7211_65187458.jpg

سید رشید فلاح‌شمسی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: به لحاظ تقسیم بندی کشورها برای تعاملات علمی دو راهبرد را می‌توان در نظر داشت. اول راهبرد شمال - جنوب، یعنی کشورهای که در حال توسعه هستند با کشورهای توسعه یافته یا همان شمال در ارتباط هستند تا بتوانند دانش روز را دریافت کنند.


وی ادامه داد: راهبرد دوم جنوب - جنوب است، یعنی کشورهای در حال توسعه با کشورهای هم‌تراز خود یعنی کشورهای در حال توسعه ارتباط می‌گیرند.


معاون بین‌الملل دانشگاه شیراز تأکید کرد: کشورهای گروه هفت را در راهبرد شمال جنوب تعریف می‌کنیم و به‌دنبال ارتقای دانش خودمان، هستیم. با کشورهای هم‌سطح خودمان یعنی ترکیه، امارات و ارمنستان ارتباط خوبی داریم و نگاهمان به کشورهای جنوبی‌تر نظیر افغانستان و اقلیم کردستان نیز در سطح صادرات دانش است.


فلاح‌شمسی درباره ارتباط با کشورهای شرقی نظیر چین، روسیه، ژاپن گفت: هر یک از این کشورها براساس ظرفیت‌ها و اولویت‌های خود در حوزه‌هایی سرآمد هستند که با آنها تعاملات خوبی داریم و همکاری‌های ما روبه گسترش است.


وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نگاه به شرق ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید کردند که منابع رجوع دانشگاه افزایش یابد و فقط نگاه به غرب نباشد. در برخی از علوم کشورهای شرقی رویکرد منحصربه‌فردی را دنبال می‌کنند که می‌تواند برای کشور ما نیز مؤثر باشد. البته این رویکرد به معنای حذف غرب نیست.


انتهای پیام/4060/4040


انتهای پیام/

برچسب ها: نگاه به شرق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته