دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اسحاق جهانگیری:

اجازه برکناری منشی خودم را ندارم چه برسد به تغییر مدیران دولتی

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مدیر باید شجاع و ریسک‌پذیر باشد گفت: من اجازه برکناری منشی خودم را ندارم چه برسد به تغییر مدیران دولتی.
کد خبر : 319664
1430768462089_abdolvahed mirzazadeh-17-th3.jpg

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بیست‌ودومین سالروز ملی صادرات که صبح امروز در سالن همایش‌های صداوسیما که با حضور فعالان در عرصه صادرات برگزار شد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان آخرین سخنران این شرایط اقتصادی کشور را تشریح کرد.


جهانگیری در ابتدا با اشاره به اینکه قصد حضور در این مراسم را نداشته است، گفت: وقتی دیدم صداوسیما صبح امروز برگزاری این مراسم را با حضور من اعلام کرد گفتم که اگر حضور پیدا نکنم شاید برداشت‌های دیگری از نبود من صورت گیرد.


وی بابیان اینکه من هرگز غیر صادقانه صحبت نمی‌کنم و نمی‌توانم هر آنچه می‌دانم را بیان کنم، تصریح کرد: با شروع دولت یازدهم اولویت دولت این بود که تمام موانع بر سر راه اقتصاد کشور را برطرف کند.


بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد کشور است


معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش خصوصی کشور موتور محرکت اقتصاد کشور است و ما به آن اعتقادداریم، افزود: به‌غیراز توجه به بخش خصوصی هر اقدام دیگری اشتباه و بیراهه رفتن است.


وی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت بعدازاینکه امور را در اختیار گرفت از همان ابتدا بر این باور بود که باید به قدرت بخش خصوصی اعتماد و اعتقاد داشته باشد چراکه بخش خصوصی موتور جهش اقتصادی کشور است و راهی به‌جز آن وجود ندارد.


جهانگیری بابیان اینکه تأثیر محیط پیرامونی و شرایط بین‌المللی بر اقتصاد کشور ما یک واقعیت است، تشریح کرد: با توجه به شرایط بین‌المللی و شرایط سیاسی و اقتصادی داخل کشور نمی‌توان این عوامل را بی‌تأثیر در اقتصاد دانست و همه این‌ها بر اقتصاد کشور ما تأثیر خواهد داشت؛ این در حالی است که اگر در گلستان هم باشیم اگر به این موارد توجه نشود موفق نخواهیم بود.


وی بابیان اینکه دولت‌ها به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد هستند، افزود: دولت‌ها باسیاست گذاری‌های صحیح و درست می‌توانند ثبات را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ایجاد کنند؛ واقعیت انکارناپذیر این است که دولت یازدهم در ایجاد ثبات در ابتدا موفق بود و توانست نرخ تورم و مشکلات دیگر را کنترل کند، در یک مذاکره بین‌المللی نفس‌گیر توانستیم تابوها را بشکنیم، این کلیپ‌هایی که از من در فضای مجازی منتشر می‌شود که من در حال دفاع از عملکرد دولت هستم هم برای این اقدامات است.


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر حفظ روحیه جوانمردی در کشور توضیح داد: نباید بگذاریم این روحیه جوانمردی در کشور از بین برود و باید تلاش کنیم همه افراد جامعه با این روحیه زندگی کنند چراکه در حال حاضر اتفاقات ویژه‌ای در فضای بین‌المللی و سیاسی داخلی افتاده است.


غیرت ایرانی اجازه مذاکره نمی‌دهد


جهانگیر با اشاره به روی کار آمدن ترامپ و برهم زدن یک توافق بین‌المللی (برجام) و اعلام اینکه وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، تصریح کرد: وقتی ما با آمریکایی‌ها توافق و برجام را امضا کردیم و شورای امنیت نیز آن را تأیید کرد حال بی‌انصافی است و خارج از غیرت ایرانی است که بخواهیم فقط به علت اینکه طرف مقابل توافق را برهم زده است و دوباره مذاکره کنیم؛ مذاکره مجدد زمانی انجام می‌شود که ترامپ به کار اشتباه خود اعتراف و دست بردارد و از یک موضع برابر بر پایه توافقات قبل اقدام به مذاکره کنند.


جهانگیری بابیان اینکه آمریکایی‌ها قبل از 13 آبان تحریم‌های ظالمانه خود را شروع کردند، توضیح داد: در تحریم‌های 13 آبان قرار است که نفت، بانک و حمل‌ونقل که زیربناهای درآمدی اصلی کشور است که قبلاً هم این موارد مورد تحریم بوده و باهم راهکارهای خود راداریم و برای مقابله با آن اقداماتی انجام دادیم؛ حال باید به 13 آبان برسیم تا مشخص شود چه می‌شود.


هدف تحریم‌ها مردم ایران است


وی با اشاره به اینکه راه ساده‌ای نیست ولی باید بااراده و تدبیر این راه دشوار را با موفقیت طی کنیم؛ تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا فقط برای مقابله و تهدید علیه دولت جمهوری اسلامی ایران و صرفاً علیه دولت نیست، بلکه این اقدامات برای فشار علیه ملت ایران است چراکه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که از ورود مواد اولیه، دارو و حتی تأمین کالاهای اساسی هم جلوگیری کردند.


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مقابله با تحریم فقط بر عهده دولت نیست و همه باید در این راه کمک کنند، تصریح کرد: وقتی تحریم‌ها علیه ملت ایران است پس باید همه با دولت برای عبور از این راه کمک و همراهی کنند، اگر تمام جریان‌ها و گروه‌ها با دولت هم‌صدا باشند این دوره سخت را خواهیم گذراند چراکه آمریکا در دنیا تنهاست و ما باید باهم متحد باشیم به نظرم نتیجه بهبود پیدا می‌کند.


جهانگیری بابیان اینکه بخش خصوصی باید بپذیرد که شرایط سختی داریم و باید با کمک هم از آن عبور کنیم، گفت: صحبت‌های ترامپ در حال حاضر جز زورگویی چیز دیگری ندارد، اما ما می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.


پیمان‌سپاری حرف بی‌خودی است


وی با اشاره به اینکه در دوران حضورم در عرصه‌های مختلف اقتصادی در سه دوره با پیمان‌سپاری ارزی روبه‌رو شدیم، تأکید کرد: پیمان‌سپاری حرف بی‌خودی است، در دوران دولت اصلاحات تلاش کردیم تا به دوستان ثابت کنیم که این موضوع را لغو کنند.


جهانگیری بابیان اینکه حذف پیمان‌سپاری مهم‌ترین رسالت من در دولت یازدهم بود، تأکید کرد: حرف ما این نیست که پیمان‌سپاری ارزی را اجرا نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم کسی که ارز نمی‌آورد از امتیازاتی مانند معافیت مالیات صادراتی و غیره استفاده نخواهد کرد؛ هدف اصلی صادرات راه‌اندازی اقتصاد کشور و صادرات امروز پیشران توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است؛ اگر تولیدی راه افتاد باید در راستای صادرات باشد و ارز حاصلش را برای نیازهای کشور وارد چرخه کشور کند و اگر این اقدام صورت نگیرد خدمت به کشور نکرده است.


وی افزود: من تقریباً جایی نبوده‌ام که جلسه‌ای داشته باشم یا دوستان به من نوشته باشند که بخش خصوصی حضورداشته باشد و من مخالفت کرده باشم. من به این باور دارم که صادرکنندگان از دولتمردان کمتر نیستند. من اگر امروز بیکار بشوم و بخواهند که بنگاه اقتصادی ایجاد کنم که تولید و درآمد داشته باشد، نمی‌توانم. کسی که فکر می‌کند بخش خصوصی کار راحتی است، کارنکرده‌اند. این کار سختی است.


جهانگیری بابیان اینکه هر تصمیمی که دولت‌مردان می‌گیرند باید در راستای رضایت زیردستان و کسانی که این تصمیم بر آن‌ها تأثیر دارد باشد، اذعان کرد: اگر مسئولان دولتی به این باور نرسیده باشد که تصمیماتشان باید به نفع مردم باشد، به بلوغ تصمیم‌گیری نرسیده‌اند.


باید منافع عمومی را نیز در نظر بگیریم


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما واقعاً نمی‌خواهیم بخشنامه خلق‌الساعه داشته باشیم و به دنبال ثبات در تصمیم‌گیری در مسائل اصلی کشور هستیم، تشریح کرد: اگر بخشنامه‌ای اشتباه صادر شد و اصلاح نشد باید به عقل ما شک کرد؛ اما این نکته قابل‌توجه باید باشد که برخی در بخش خصوصی از دیدگاه خود به مسائل نگاه می‌کنند و قطعاً حرفشان هم حق است ولی از نگاه کلان‌تر به موضوع نگاه کنیم و منافع 80 میلیون نفر را در نظر بگیریم می‌بینیم که آن‌چنان هم درست نیست و منافع عمومی تأمین نمی‌شود.


نهاوندیان معاون اقتصادی دولت است


وی با توضیح اینکه در دوره اول رئیس‌جمهور اولویت اولش مسئله برجام بود، تصریح کرد: من در دوره اول بیشتر به مسائل اقتصادی وارد می‌شدم اما در دولت دوازده شخص رئیس‌جمهور به مسائل اقتصادی واردشده است و معاونت اقتصادی تشکیل داده است؛ آقای نهاوندیان را به‌عنوان معاونت اقتصادی و دبیر ستاد اقتصادی دولت و دبیر ستاد هماهنگی با سران سه قوه مشخص‌شده است، این در حالی است که اکنون آقای نهاوندیان، از اتاق بازرگانی ایران به دولت آمده است.


ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و این را رئیس اتاق بازرگانی ایران باید بپذیرد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی درصورتی‌که پیشنهادی برای اصلاح فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد دارد می‌تواند اعلام کند و ما هم استقبال می‌کنیم.


جهانگیری بابیان اینکه مردم ایران باید باهم متحد باشند تا به آمریکایی نشان دهیم که به این راحتی‌ها به هدفشان نمی‌رسند و اقتصاد ایران از بین نمی‌رود، تأکید کرد: این موضوع بستگی به اراده ملت و ما دارد، دولت تصمیم بلندمدت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارد و تحریم‌ها هم قطعاً طولانی‌مدت نیست.


مدیر باید شجاع و ریسک‌پذیر باشد


وی در ادامه با تأکید بر این نکته که در شرایط حساسی فعلی مدیر باید مدیر باید شجاع و ریسک‌پذیر باشد، توضیح داد: در شرایط فعلی کشور با باید مدیران ریسک‌پذیر و شجاع داشته باشیم؛ برخی می‌گویند که باید برکنار کنیم، من اجازه برکناری منشی خودم را ندارم چه برسد به تغییر افراد و مدیران دولتی.


واژه‌های تحریم داخلی یا شکستن استخوان بخش تلخ است


جهانگیری بابیان این موضوع که استفاده از برخی واژه‌ها مانند تحریم داخلی و یا استخوان بخش خصوصی در حال شکستن است تلخ است، تأکید کرد: در شرایط فعلی باید این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و با تلاش و اتحاد مشکلات را برطرف کنیم نه از این واژه تحریم داخلی و یا استخوان بخش خصوصی در حال شکستن است استفاده و مانع ایجاد کنیم؛ نباید فراموش شود که مظلوم‌تر از بخش خصوصی مردمی هستند که با حقوق ماهی دو میلیون تومان در حال گذران زندگی هستند باید به فکر آنان نیز باشیم.


انتهای پیام/4092/ 4083/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته