دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1394 - 15:27

چاپ کتاب «مدیریت اسلامی» از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

کتاب «مدیریت اسلامی» از سوی دکتر عزیز جوانپور هروی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و رئیس واحد ارومیه با همکاری جمعی از همکاران‌شان به رشته تحریر در آمد.
کد خبر : 31906

به گزارش خبرنگار آنا، در مقدمه این کتاب که به شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات پژوهش‌های دانشگاه منتشر شده آمده است: مدیریت بدون انسان معنی و مفهومی ندارد. هم مدیر یک انسان است و هم با انسان ها و برای انسان ها کار می کند. بنابراین موضوع انسان چه به معنای عام و چه به معنای خاص آن یک موضوع مهم و اساسی در مدیریت است و تا زمانی که بر اساس ارزش ها و باورهای نظام سیاسی و اجتماعی حاکم بر آن جامعه تعریف دقیق و روشنی از انسان صورت نگیرد ارتباط و تعامل با آنان مشکل به نظر می‌رسد.


خلقت انسان از نظر اسلام و قرآن با خلقت حضرت آدم که از پیامبران الهی است آغاز می‌شود. اسلام و به طور کلی مکتب الهی بی فرهنگی و توهش انسان‌های اولیه را رد می‌کند و معتقد است که هبوط آدم و حوا به عنوان انسان‌های نخسنتین به زمین خاکی سرآغاز زندگی انسان را تشکیل می دهد که همراه با تشکیل خانواده و فرهنگ الهی – انسانی بوده است. از نظر اسلام و قرآن انسان موجودی است که از جهان برتر به این کره خاکی آمده است.


او تنها موجودی است که در میان جانداران از آفرینش خاصی برخوردار بوده و دارای روح خدایی است ولی در صورت انحراف می تواند به پرتگاهی سقوط کند که هیچ حیوان درنده‌ای را هرگز یارای آن همه وحشی گری نیست و سرانجام موجودی است که در نهاد او مجموعه‌ای از خصوصیات متضاد یافت می‌شود.


شناخت جایگاه ارزش‌ها و مختصات انسان‌ها از نظر نظام حاکم بر اجتماع امری اجتناب ناپذیر است چون نوع نگاه به انسان نوع و شیوه مدیریت و رفتار با او را تعیین می کند مدیران در نظام اسلامی نیز باید بر اساس نوع نگاه و زاویه ای که مکتب اسلام از نظر انسان‌ها دارد با آنها تعامل داشته باشند.


انتهای پیام/

برچسب ها: چاپ کتاب
ارسال نظر
قالیشویی ادیب