دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در دیدار با رهبر انقلاب؛

تعلیم و تربیت غیررسمی، دچار نابسامانی شده است

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با رهبر معظم انقلاب گفت: حاکمیت هدایت و کنترل‌ لازم را بر حوزه تعلیم‌وتربیت غیررسمی ندارد.
کد خبر : 318878
13970725_5740716.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند.


در این دیدار 11 تن از نخبگان علمی کشور در محضر مقام معظم رهبری به سخنرانی پرداخته‌اند که یکی از این سخنرانان الهام حیدری عضو هیأت علمی  دانشگاه شیراز و برگزیده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی بود.


حیدری در ابتدای سخنان خود خطاب به مقام معظم رهبری؛ گفت: یکی از حوزه‌های بسیار مهجور و مظلومی که در محافل علمی، دانشگاهی و حتی سیاستگذاری کمتر به آن پرداخته شده است و حتی در نشست‌هایی که نخبگان و دانشجویان با جناب‌عالی نیز داشته‌اند به آن اشاره‌ای نشده، حوزه تعلیم و تربیت غیررسمی است. چراکه در کشور، عمده بحث‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تعلیم‌و‌تربیت عمدتاً بر روی قلمرو تعلیم‌وتربیت رسمی یعنی آموزش‌وپرورش و آموزش عالی تمرکز دارند و در اسناد بالادستی نیز هرجا که از تعلیم‌وتربیت سخنی به میان آورده شده، قلمرو رسمی مدنظر بوده است.


وی در ادامه افزود: حوزه تعلیم و تربیت غیررسمی، حوزه‌ای است که به‌رغم دارابودن پتانسیل بسیار قوی در رشد و شکوفایی توانایی‌ها و قابلیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه و نهایتاً رشد و توسعه قابل قبول، پایدار و فراگیر کشور، دچار نوعی نابسامانی شده است. این در حالی است که با توجه به نقش و اهمیت بی‌بدیل نهادها و مراکز تعلیم‌وتربیت غیررسمی، در دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی و ایجاد نهادها و سازمان‌ها در این حوزه به‌عنوان یکی از راهبردهای مهم کشورهای جهان در زمینه توسعه همه‌جانبه به حساب می‌آید. چراکه این اعتقاد وجود دارد که تعلیم‌وتربیت غیررسمی می‌تواند به ارتقای سطح کیفیت زندگی، شکل‌دهی به جهان‌بینی جوامع، شکل‌دهی و تغییر باورها و نگرش‌ها، ایجاد فرهنگ یادگیری مادام­‌العمر، ارتقای سطح مهارت افراد جامعه و شکل‌دهی به جامعه‌ای پیشرفته کمک نموده و نهایتاً منجر به توسعه همه‌جانبه کشورها شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز عنوان کرد: در کشور ما صدها هزار مرکز، سازمان و نهاد درگیر ارائه تعلیم‌وتربیت غیررسمی در قالب دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های پایه، تکمیلی، علمی، فنی‌و‌حرفه‌ای، فرهنگی، مذهبی و هنری مانند موسیقی، نقاشی، خطاطی، زبان‌های خارجی و امثال اینها و آموزش‌های مرتبط با توانمندسازی به اقشار مختلف افراد جامعه هستند، که متأسفانه به‌نظر می‌رسد که حاکمیت هدایت و کنترل‌های لازم را بر این حوزه ندارد و این ضعف ساماندهی و هدایت باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در این زمینه گردیده، به گونه‌ای که به تعبیر یکی از استادانم «یک انقلاب آرام و خاموش فرهنگی گسترده و فراگیر» در کشور در حال به وقوع پیوستن است.


وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به منظور سازماندهی به این حوزه تلاش‌هایی هرچند اندک و ناکافی نیز صورت گرفته است و این موضوع  اخیراً در دستور کار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته؛ اما هنوز نتایج این تلاش‌ها مشخص نشده است و به‌نظر می‌رسد که این امر خطیر و سرنوشت‌ساز نیازمند توجه و اهتمام بیشتری است تا بتواند نقش تکمیلی و سازنده خود را در کنار حوزه تعلیم و تربیت رسمی ایفا کند و منجر به توانمندسازی هدفمند آحاد جامعه و از جمله تحقق اهداف الگوی جامع پیشرفت اسلامی و ایرانی و همچنین اقتصاد مقاومتی شود.


حیدری  به برخی از مشکلات این حوزه اشاره و اظهار کرد: عدم وجود مرکز ساماندهی و یا سازمانی در سطح ملی به‌منظور هدایت و ساماندهی فعالیت‌های حوزه تعلیم‌وتربیت غیررسمی در راستای اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران و کمک به تحقق اهداف توسعه ملی، ضعف نظارت در حوزه مجوزدهی و ارزیابی کیفیت عملکرد فعالان این حوزه، نامناسب‌بودن شرایط فیزیکی، فرهنگی و علمی حاکم بر بسیاری از مراکز فعال در این حوزه ، ایجاد نیازهای آموزشی کاذب توسط برخی مؤسسات و جهت‌دهی سرمایه‌های انسانی به سمت اهداف و نیازهای غیرضرور، مالیات‌گریزی برخی از این مراکز به‌رغم گردش‌های مالی بسیار زیاد آنها، ارائه دوره‌های آموزشی ناکارآمد توسط برخی از مراکز، عدم استفاده جامع و مناسب از قابلیت‌های فضای مجازی به عنوان یکی از مجاری بسیار مهم تعلیم و تربیت غیررسمی در ارتقاء سطح یادگیری و توانمندسازی افراد جامعه برخی از مشکلات این حوزه است.


عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز عنوان کرد: به‌رغم برخی از مشکلات و اشکالات مهم و قابل ذکر در این حوزه، عرصه تعلیم‌و‌تربیت غیررسمی در انواع مختلف آن خدماتی نیز در سطح کشور ارائه شده است که در جای خود قابل تقدیر است.


وی در ادامه به‌منظور استفاده حداکثری از قابلیت تعلیم و تربیت غیررسمی پیشنهادهایی ارائه کرد: ایجاد سامانه و سازمان ملی هدایت و ساماندهی به حوزه تعلیم و تربیت غیررسمی در سطح ملی، تدوین برنامه‌های راهبردی بر اساس شرایط و مقتضیات ملی و بین‌المللی و چشم‌اندازهای راهبردی ملی برای شناخت ابعاد و زوایای تعلیم‌وتربیت غیررسمی و هدایت این عرصه مهم و مغفول تعلیم و تربیت در جهت رشد خودکفایی و کاهش وابستگی کشور، تدوین نظام‌نامه و چارچوب‌های قانونی و عالمانه در حوزه فعالیت نهادها و مراکز تعلیم‌وتربیت غیررسمی، هدایت فعالیت‌های فعالان این عرصه در جهت رفع نیاز کشور و واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی جامعه، تدوین نظام‌نامه فلسفه تعلیم‌و‌تربیت غیررسمی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد پژوهشگاه مطالعات در حوزه تعلیم‌وتربیت غیررسمی، راه‌اندازی رشته‌های ویژه دانشگاهی مرتبط با تربیت نیروی انسانی برای مراکز و نهادهای تعلیم‌وتربیت غیررسمی، تعبیه سیستم نظارت مستمر، راهبردی و ملی بر فعالیت مؤسسات و مراکز فعال در این حوزه و مجوزدهی منطقی و مبتنی بر نیازسنجی به مراکز مذکور پیشنهادهایی بود که این استاد دانشگاه مطرح کرد.


انتهای پیام/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب