دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1394 - 12:55

نارضایتی کمیته روابط خارجی سنا از نشست با آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به سوالات آنها درباره توافق‌های آژانس با ایران پاسخ داد.
کد خبر : 31872

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بی‌بی‌سی، یوکیا آمانو در این جلسه درباره دو توافق جانبی محرمانه میان آژانس و ایران به سناتورها توضیح داد اما او در عین حال بر این نکته تاکید داشت که براساس تعهدات قانونی حق افشای جزئیات توافق‌ها را ندارد.


این در حالی است که باب کورکر جمهوری‌خواه که رئیس کمیته روابط خارجی سنا است، پس از پایان جلسه اعلام کرد که اعضای کمیته با اطمینان کمتر نسبت به قبل جلسه را ترک کرده‌اند و اکثریت اعضای کمیته با سوالات خیلی بیشتری از آنچه از قبل در ذهن‌شان بود، از جلسه خارج شدند.


اعضای کنگره از چند هفته پیش فشارهای خود به آژانس را برای کسب جزئیات محرمانه موافقتنامه‌های اخیر ایران با این نهاد افزایش داده‌آند. این در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا پیشتر با حضور در کنگره توضیح داده‌اند که به محتوای آن توافق‌ها دسترسی ندارند.


موافقتنامه‌های جانبی آژانس با ایران با هدف به نتیجه رساندن تحقیقات این سازمان در مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران امضا شده است. اما موافقتنامه ها براساس مقررات آژانس محرمانه است. یکی از این توافق‌ها مربوط به گام‌های مشخصی است که آژانس می‌خواهد ایران برای پاسخگویی به سوالات قدیمی درباره برنامه اتمی‌اش بردارد.


توافق دیگر به چگونگی جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه نظامی پارچین مربوط است. این در حالی است که بر اساس ادعای بعضی نمایندگان کنگره آژانس موافقت کرده است نیازی به ورود بازرسان سازمان به پارچین نیست، بلکه آنان می‌توانند کار نمونه‌برداری از این سایت را به مقام‌های ایران بسپارند تا آژانس در مرحله بعد آنها را تحلیل کند.


آمانو در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که اگرچه سرخوردگی سناتورها را درک می‌کند، اما تعهدات حقوقی‌ وی می‌گوید که باید از اسرار پادمان محافظت کند.


این در حالی است که کورکر اذعان کرده است که آنان حتی نتوانستند آمانو را راضی به تایید این نکته کنند که دسترسی فیزیکی به داخل پارچین وجود خواهد داشت. از سوی دیگر بن کاردین، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا نیز مدعی شد: مهم است که اعضای کنگره حداقل بتوانند بخش‌های مهم موافقتنامه‌های ایران و آژانس را ببینند.








این در حالی است که باب کورکر جمهوری‌خواه که رئیس کمیته روابط خارجی سنا است، پس از پایان جلسه اعلام کرد که اعضای کمیته با اطمینان کمتر نسبت به قبل جلسه را ترک کرده‌اند

در عین حال دیوید پردو، سناتور جمهوری‌خواه هم با ابراز سرخوردگی از این مسئله تصریح کرد:‌"سوال اصلی ما این بود که آیا به دو موافقتنامه جانبی دست پیدا می کنیم یا نه، که پاسخ منفی بود.


در عین حال آمانو پس از این نشست به خبرنگاران گفت که از موثر بودن موافقتنامه‌های سازمان تحت نظرش با ایران در این نشست سخن گفته و توضیح داده است که چرا دو موافقتنامه مزبور‌ توانایی آژانس را به طور قابل توجهی در جهت ماموریت راستی‌آزمایی در ایران تقویت می کند و در نتیجه این تدابیر، آژانس اطلاعات خیلی بیشتری درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کسب خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته