دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1397 - 07:58
در گفتگو با آنا عنوان شد:

اجرای طرح شناسنامه فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در بوشهر

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از اجرای طرح شناسنامه فرهنگی دانشجویان به‌صورت آزمایشی در این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 318143
photo_2018-10-08_12-05-52.jpg

باقر گرگین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بوشهر، فعالیت‌های این دانشگاه را در راستای تبیین ارزش‌های انقلاب و رساندن دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی اسلامی و در تراز انقلاب دانست.


مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:


چه اقداماتی در سال تحصیلی 98-1397 برای بهبود وضعیت رفاهی و تحصیلی دانشجویان صورت گرفته است؟


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر براساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود در راستای ارتقای کیفیت تحصیل دانشجویان، طبق برنامه مشخص، پیش از آغاز سال تحصیلی جلسات مختلفی را برگزار کرده و در همه حوزه‌های دانشجویی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آماده پذیرایی دانشجویان شده است.


در ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه یعنی بخش ثبت‌نام، حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی حضوری مؤثر داشته و فعالیت‌هایی چون صدور معافیت تحصیلی، کارت دانشجویی، ثبت‌نام متقاضیان خوابگاه دانشجویی انجام می‌گیرد و نحوه استفاده از سامانه‌هایی چون سلف‌سرویس و... به دانشجویان آموزش داده می‌شود.


در قسمت خوابگاه‌های دانشجویی که همواره یکی از دغدغه‌های والدین دانشجویان غیر‌بومی است، واحد بوشهر با داشتن خوابگاه دانشجویی بسیار بزرگ و با گنجایش پذیرش حدود هزار دانشجو و با اقداماتی مانند تعویض موکت، سم‌پاشی محیط، ارائه اینترنت پرسرعت، تهیه و تعمیر اقلام مورد نیازی چون سیستم گرمایش، سرمایش و آبگرمکن، اتاق مطالعه و تلویزیون بیش از پیش در راستای رضایتمندی دانشجویان گام برداشته است.


علاوه بر اینها در سال تحصیلی جاری برای نخستین‌بار خوابگاه‌های متأهلی در واحد بوشهر راه‌اندازی شد که دانشجویان متأهل می‌توانند به همراه خانواده، میهمان شهر بوشهر باشند.


در قسمت سلف سرویس و تغذیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای رفاهی دانشجویان، افزایش کیفیت غذا در نظر گرفته شده و نرخ آن نیز مطابق بخشنامه سازمان مرکزی تعیین شده است؛ بوفه‌های دانشجویی نیز با نظارت دانشگاه پذیرای دانشجویان خواهد بود.


علاوه بر اینها با همکاری فرمانداری و سازمان اتوبوسرانی بوشهر، 9 دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوس‌رانی به مسیر پرتردد عالی‌شهر افزوده شده که امکان جابه‌جایی دانشجویان را در هر  نیم ساعت تا ایستگاه تازه‌تأسیس در اصلی مهیا کرده است.


در حوزه دانشجویی چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟


در حوزه خدمات دانشجویی، بخش عمده‌ای از فرآیند فارغ‌التحصیلی به‌صورت مکانیزه و اتوماسیون انجام می‌شود که احتمال بروز خطا را کاهش خواهد داد و در بخش نقل و انتقالات دانشجویی نیز به تناسب درخواست‌های دانشجویان و موافقت سازمان مرکزی، این روند در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.


در بخش مشاوره‌های دانشجویی نیز مرکز مشاوره دانشگاه با بهره‌گیری از اعضای هیأت علمی گروه روانشناسی، مشاوره‌های تحصیلی، ازدواج، خانوادگی، مذهبی و... را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. نشریات دانشجویی، کانون‌ها و هیأت‌های دانشجویی برای سال جدید بیش از پیش فعال شده و در تابستان نیز با برگزاری چند اردوی جهادی دانشجویان خواهر و برادر با همکاری بسیج دانشجویی، خدمات متنوع و ارزشمندی به مردم مناطق محروم استان عرضه کردند.


با توجه به حساسیت عملکرد معاونت دانشجویی و فرهنگی، تعامل این حوزه با دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ارتباط نزدیک و بدون واسطه با دانشجویان برای برطرف‌کردن مشکلات و نواقص در حال انجام است و در این حوزه نیز با دیدارهای مختلف با دانشجویان و برگزاری نشست‌های صمیمانه و حلقه‌های معرفتی با مباحث چالش‌برانگیز و روز جامعه چون ازدواج، خانواده، ارتباط انسان با پروردگار، نماز و... سعی بر رضایتمندی دانشجویان داریم.


چه برنامه‌های فرهنگی برای سال تحصیلی جاری پیش‌بینی شده است؟


فعالیت بیشتر و غنی‌تر نشریات دانشجویی در دانشگاه یکی از برنامه‌های است که تابستان گذشته با نام‌نویسی از علاقه‌مندان و برگزاری دوره آموزشی کوتاه‌مدت در بوشهر، نفرات برتر را برای آموزش اصولی نحوه تحریر نشریه به دوره آموزشی کشوری در قائم‌شهر اعزام کردیم و از ابتدای سال تحصیلی نیز ثبت‌نام، آموزش و فعالیت زیر نظر مسئولان دوره‌دیده برای همه دانشجویان امکان‌پذیر شده است.


کانون‌های دانشجویی نیز از ابتدای مهر در حال عضوگیری هستند و برنامه‌هایی برای اعزام اعضا برای فراگیری آکادمیک نحوه فعالیت در کانون‌های دانشجویی در نظر گرفته شده است.


در حوزه هنری نیز با همکاری گروه آموزشی هنر و ادبیات نمایشی واحد،  برنامه‌های مناسبی چون دوره فیلم‌سازی با گوشی‌های تلفن همراه، رمان‌نویسی، داستان‌نویسی، فیلم‌نامه نویسی، عکاسی و... ترتیب داده شده که در زمان مناسب اجرا خواهد شد. در این بخش با همکاری سینماگران جوان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، فیلم‌های ارزشی و انقلابی را هم‌زمان با اکران در سینماها در دانشگاه به نمایش خواهیم آورد.


آیا طرح شاخصی در زمینه فرهنگی برای دانشجویان در نظر دارید؟


امسال طرح جدیدی با عنوان شناسنامه فرهنگی با تأیید سازمان مرکزی برای دانشجویان در نظر گرفته شده که همه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در پرونده‌ای ضبط و در تسهیل فرآیند تحصیلی دانشجویان به آن استناد خواهد شد.


طرح دیگری که در حال اجرا است، بورسیه تحصیلی دانشجویان نخبه فرهنگی است که براساس آن، دانشجویانی که فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار داشته باشند، براساس آیین‌نامه‌ها، امتیازاتی کسب خواهند کرد و هزینه‌های تحصیلی آنان برعهده حوزه معاونت فرهنگی خواهد بود.


در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان چطور؟


با راه‌اندازی باشگاه‌های ورزشی مانند بدنسازی، تیراندازی به اهداف پروازی، سوارکاری، اجاره بوفه، زمین چمن و هفت سالن سرپوشیده مجموعه ورزشی مجتمع عالی‌شهر، پانسیون اسب، فروش کره‌اسب‌های متولدشده در دانشگاه، بلیت‌فروشی اکران فیلم و ... درآمدهایی کسب شده است.


مدیرکل دانشجویی واحد بوشهر نیز که در این گفتگو حضور داشت، درباره مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های ورزشی این واحد دانشگاهی گفت: حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر، فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی را با رویکرد فرهنگی و دو دیدگاه ورزش همگانی و قهرمانی دنبال می‌کند.


رسول اسکندری افزود: درخواست میزبانی مسابقات سراسری ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در نیمه دوم سال تحصیلی به سازمان مرکزی ارسال شده است.


وی بیان کرد: در بخش تسهیلات رفاهی دانشجویان، تمرکز بر بخش تغذیه بوده که به کیفیت مواد اولیه و نحوه پخت غذا توجه شده است.


انتهای پیام/4062/4065/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته