دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1397 - 16:16
بلومبرگ:

آمریکا بدون متحدانش قادر به رویارویی با ایران نیست

بلومبرگ ضمن تأکید بر اینکه کارشکنی در استفاده ایران از سوئیفت، نقض برجام است، تأکید کرد که آمریکا بدون متحدانش قادر به رویارویی با ایران نیست.
کد خبر : 317732
swift.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، این وب‌سایت خبری - تحلیلی در یادداشتی با اشاره به موعد اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه آینده، نوشت: «به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد تا از سیستم سوئیفت برای اعمال تحریم‌ها علیه تهران استفاده کند و مانع از هرگونه نقل و انتقال مالی میان ایران و دیگر کشورها شود. این ایده به هیچ وجه ایده مناسبی برای آینده روابط آمریکا و اروپا نیست.»


بلومبرگ در این یادداشت به آمریکا توصیه کرد که اولویت اولش را ترمیم روابط با متحدانش قرار دهد و ادامه داد: «استفاده از سوئیفت برای تحت‌فشار قرار دادن ایران، به اختلافات رو به رشد میان آمریکا و اروپا دامن می‌زند، آن هم در شرایطی که اولویت اصلی ایالات متحده باید ترمیم روابط با متحدانش باشد.»


اروپا بر حفظ برجام تأکید دارد و به ایران قول داده است که اقداماتی برای تسهیل تجارت و نقل و انتقال مالی ایران انجام دهد. هدف قرار دادن سوئیفت به این معنا است که هیچ شرکت اروپایی نخواهد توانست با ایران تجارت داشته باشد و برجام را به قراردادی نمایشی تبدیل خواهد کرد.


بلومبرگ نوشت: «مرکز اداره شبکه سوئیفت که برای نقل و انتقلات مالی به کار می‌رود در بلژیک است اما در تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سیاست‌های این شبکه، مدیران بانک‌های آمریکایی نقش اصلی را دارند و ترامپ قصد دارد تا با استفاده از همین نفوذ، سوئیفت را به روی ایران ببندد.»


در ادامه این یادداشت آمده است: «اولین بار نیست که آمریکا از سوئیفت به عنوان یک ابزار برای تحت‌فشار قرار دادن دیگر کشورها استفاده می‌کند. سوئیفت ابزاری است که سالانه میلیاردها پیام را میان بیش از 11 هزار بانک در جهان انتقال می‌دهد و سیاست‌زدگی این شبکه می‌تواند تأثیرات بسیار بدی داشته باشد. برای مثال می‌تواند روند تلاش‌ها برای مبادله با ارزی جز دلار را در میان اروپایی‌ها و شرکای اصلی‌شان در تجارت افزایش دهد، همان‌گونه که چین و روسیه به این امر روی آورده‌اند.»


بلومبرگ تأکید کرد: «استفاده از سوئیفت علیه ایران ناقض برجام است و باعث شروع دوباره ماجراجویی هسته‌ای ایران می‌شود.»


در انتهای این یادداشت آمده است: «اهداف آمریکا برای کنترل قدرت هسته‌ای ایران قابل ستایش است اما بدون کمک متحدان اروپایی قابل دستیابی نیست و اعمال چنین تحریم‌هایی ایران را تحریک خواهد کرد تا با واکنش‌هایی تند به آن‌ها پاسخ دهد.»


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب