دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1397 - 12:03
دادگاه لاهه طی حکمی به آمریکا ابلاغ کرد؛

لزوم رفع تحریم‌های بشردوستانه، دارویی و هوانوردی ایران

جلسه اعلام نظر دادگاه لاهه درباره شکایت کشورمان علیه آمریکا در حالی برگزار شد که این دادگاه اقدام آمریکا در خروج از برجام را مورد نکوهش قرار داد و بر لزوم رفع تحریم‌های بشردوستانه، دارویی و هوانوردی ایران تاکید کرد.
کد خبر : 315302

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از العالم، دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور قرار موقت خود درباره شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورمان تشکیل جلسه داد.

«عبدالقوی یوسف»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه ظهر امروز اعلام کرد: «این جلسه برای بررسی شکایت ایران از آمریکا درباره نقض حقوق خود از سوی واشنگتن تشکیل شده و بر مبنای معاهده مودّت و دوستی است و ما اینجا هستیم تا آن را بررسی کنیم. طبق چند بند پیمان، دو طرف از اعمال محدودیت تجاری و مالی علیه یکدیگر منع شده‌اند. بر این اساس، برخی از اقدامات آمریکا ازجمله لغو مجوز مبادلات تجاری با ایران و اعمال محدودیت بر انتقال اقلام به ایران، می‌تواند در تناقض برخی از مفاد پیمان باشد.»

«یوسف» با بیان اینکه دیوان معتقد است صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داراست، افزود: «مواردی که ایران در دادخواست خود مطرح کرده، مربوط به این معاهده است و ما معتقدیم خروج آمریکا از معاهده هسته‌ای نقض پیمان مودت و دوستی  است. طبق این معاهده، در صورتی که میان دو طرف اختلاف نظری وجود داشته باشد و این مناقشه به طور دیپلماتیک حل نشود، دو طرف می‌توانند به دیوان لاهه مراجعه کنند.»

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تصریح کرد: «ایران بر مبنای معاهده صداقت از آمریکا می‌خواهد تا از هرگونه تدابیری که بر شهروندانش تأثیر می‌گذارد خودداری کند و ما معتقدیم برخی از درخواست‌های ایران منطقی است.» وی اعلام کرد که نگرانی‌هایی درباره تصمیمات این دادگاه وجود دارد که باید همه تدابیر لازم برای مقابله با تبعات آن اندیشیده و اتخاذ شود. دادگاه لاهه در هر نوع خطری که منافع ایران را تهدید کند مداخله می‌کند.»

همچنین دیوان معتقد است که طبق تعهدات تصریح شده در پیمان مودت، آمریکا باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال‌شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی را طبق تصمیم هشتم می (18 اردیبهشت سال جاری) علیه ایران لغو کند.

«عبدالقوی یوسف» تاکید کرد: «تصمیمات دولت آمریکا تاکنون تأثیرات زیادی بر واردات و صادرات ایران گذاشته و تهدیدی برای منافع ایرانی‌ها به شمار می‌رود. تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای باعث شد تا بانک‌های خارجی از همکاری با ایران خودداری کنند و خدمات بانکی با ایران متوقف شود.» وی گفت: «تضمین‌های شفاهی آمریکا کافی نیست و آنها باید موادغذایی و سایر محصولات موردنیاز انسانی ایران را تأمین کنند.»

همچنین این دادگاه بر لزوم خودداری از هرگونه اقدامی که باعث می‌شود تنش میان ایران و آمریکا افزایش یابد، تأکید و اعلام کرد: «دیوان معتقد است که میان بخشی از حقوق مورد درخواست ایران بر مبنای پیمان مودت و اقدامات موقت درخواستی ایران از آمریکا، به ویژه در ارتباط با آزادی تجارت و اقلام انسانی و هوانوردی ارتباط وجود دارد.»

دیوان لاهه اعلام کرد در بررسی این موضوع که آیا استدلال ایران درباره تحریم‌ها و اینکه می‌تواند به «خسارت غیرقابل جبران» منجر شود و باید اقدامات موقتی در دستور کار قرار بگیرد، معتقدیم این تحریم‌ها در بخش اقلام دارویی، غذایی و هوانوردی و کشاورزی می‌تواند به خسارات غیرقابل جبران منجر شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه لاهه
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
۰
ان شاء الله همه تحریمها برداشته شه که فشار اصلیش روی دوش مردم بود
هلدینگ شایسته