دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت:

دغدغه‌های مقام معظم رهبری محور موضوعات جشنواره هنر مقاومت است

دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت از دغدغه‌های مقام معظم رهبری به عنوان محور موضوعات جشنواره هنر مقاومت نام برد.
کد خبر : 316740
index87.jpg

مسعود نجابتی  در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره رویکرد جشنواره هنر مقاومت اظهار کرد: جشنواره هنر مقاومت یک جشنواره شناخته شده در  ایران و کشورهای منطقه است که سابقه‌ای چهار ساله دارد. ما در این دوره از جشنواره به مقوله مقاومت و پایداری از منظر عام وارد نشده‌ایم؛ بلکه در این حوزه به مفهوم مقاومت از منظر مصادیق نگریسته‌ایم. ویژگی مهم این دوره از جشنواره، ورود محتوایی و مفهومی به عرصه‌های دیگری است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. 


وی افزود: مقاومت و پایداری یک مفهومی به ذهن متبادر می‌سازد و آن مفهوم ایستادگی در برابر ظلم و استکبار است که ما این مفهوم را با معانی و موضوعات دیگری که امروز جامعه مبتلا به آن است درگیر کرده‌ایم. موضوعات مورد نظر ما موضوعاتی است که به عنوان کلید‌واژه در اکثر سخنرانی‌های اخیر مقام معظم رهبری تأکید ویژه بر روی آنها شده است؛ مانند: نفی اشرافی‌گری، مطالبه آرمان‌های انقلاب، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، زن ایرانی، آسیب شناسی انقلاب، حمایت از تولید ملی و اقتصاد داخلی و تکریم کارگر ایرانی.


نجابتی عنوان کرد: اینها موضوعاتی است که تاکنون کمتر به آنها در مقوله هنرهای تجسمی توجه نشان داده شده است و ما این مفاهیم را هم‌راستا با مفهوم مقاومت و پایداری در این دوره از جشنواره به آن‌ها خواهیم پرداخت. قصد ما این است با تمرکز بر روی این موضوعات و با هدف جاری و ساری شدن این آثار در بین اقشار مختلف جامعه ، وظیفه خود را در این جشنواره انجام دهیم.


حضور جوانان در این دوره از جشنواره به عنوان دبیر بخش‌های دهگانه، بسیار چشمگیر است


وی گفت: علت جوان‌گرایی جشنواره به دلیل رویکرد کلی جشنواره پنجم بود. چون دیده شدن این جشنواره در فضای گوناگون اعم از فضاهای شهری، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کارگاه‌ها و اکران‌های کشوری و استانی مدنظر ستاد برگزاری است انرژی زیاد و وقت بسیاری را می‌طلبد. این جوانان نیز  با نسل قبلی بی‌ارتباط نیستند شاگردان خلف و شایسته همان اساتید بزرگواری هستند که من همین‌جا از آنان سپاس و قدردانی ویژه‌ای دارم و ما با کسب اجازه از محضر این اساتید و با مشورت و رایزنی با آنان تصمیم گرفتیم که این کار مهم و خطیر را به نسل متعهد و جوان امروز بسپاریم. یک نکته مهم هم این است که این دبیران عمدتاً فرماندهی قرارگاه‌های مردمی، فرهنگی و هنری در سطح کشور را بر‌عهده دارند و به نوعی افسران جنگ نرم در حوزه هنرهای تجسمی هستند که مخاطبان و به قول معروف مشتریان زیادی گرداگرد خود این بزرگواران و هنرشان جمع شده است. 


نجابتی افزود: حسن روح الأمین دبیر بخش نقاشی دیجیتال جشنواره از شاگردان استاد حبیب الله صادقی هستند که جزو رویش‌ها و ثمرات هنر انقلاب هستند و در آینده بیشتر از ایشان خواهیم شنید. این جوانان هر‌کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که بدون شک آینده درخشانی پیش رویشان خواهد بود. در بین این دوستان جوان می‌توانیم در بخش تصویرسازی به دوستی محمدی اشاره کنیم که در کسوت استاد دانشگاه چهره‌ای مقبول و مردمی و در عین حال حرفه‌ای هستند. ما در بخش پوستر هم با تشکل‌های مردمی مواجهیم که نهضت خوبی در این خصوص در کشور راه افتاده و مدیریت این بخش با میری است. همه این نکاتی که عرض  کردم به صورت سازماندهی شده مدیریت می‌شوند و این عزیزان به اضافه دبیران بخش‌های دیگر همگی جزو بهترین‌ها و حرفه‌ای‌های حوزه‌های تخصصی خودشان در کشور به شمار می‌روند.


وی ادامه داد: ما ضمن جوانگرایی در ترکیب دبیران بخش‌های دهگانه که دلایل آن را توضیح دادم، از وجود هنرمندان با تجربه در برگزاری این دوره از جشنواره بی‌بهره نیستیم؛ نمونه بارز آن سید مسعود شجایی طباطبایی است که البته به زعم اینجانب همچنان جوان هستند و مهم‌تر از آن هنرمندی خلاق و متعهد است و جزو چهره‌های شاخص هنر انقلاب محسوب می‌شوند که افتخار همکاری با این عزیز نصیب جشنواره شده است. استاد احمدرضا دالوند نیز از چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی و گرافیک ایران در بخش علمی- پژوهشی با جشنواره همکاری دارند. عابدینی که از منتقدان برجسته و با سابقه و از پژوهشگران حوزه هنرهای تجسمی است در بخش طراحی صنعتی با ما همکاری می‌کنند. ما قطعاً از نظرات و آثار سایر پیشکسوتان هنرهای تجسمی کشور در هر زمینه‌ای و با هر سلیقه و اندیشه‌ای در راستای تقویت جشنواره و غنای کیفی جشنواره استقبال خواهیم کرد.


 همه‌گیر کردن عامه مردم با هنرهای تجسمی 


نجابتی عنوان کرد:‌ ما در بخش‌هایی از جشنواره، استان‌های دیگری به غیر از تهران را مدنظر داریم که قصد داریم کارگاه‌های آموزشی و اکران‌های شهری را در این شهرها اجرا کنیم. تاکنون برگزاری بخش‌هایی از جشنواره هنر مقاومت در استان‌های فارس، قزوین، یزد، همدان، بندرعباس، اصفهان، سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان، آذر‌بایجان شرقی، قم، مازندران و خراسان رضوی قطعی شده و در پی  رایزنی مشارکت سایر استان‌های کشور در برگزاری جشنواره هستیم و برنامه‌های لازم در‌این‌خصوص در حال پیگیری است.


مشارکت سازمان یا نهادها در برگزاری جشنواره 


 امید داریم و در حال تلاش برای جذب حمایت‌های مالی به‌خصوص در بخش تولید انبوه محصولات جشنواره هستیم. جا دارد از بنیاد فرهنگی روایت فتح که تاکنون تنها حامی و پشتیبان جشنواره بوده است کمال تشکر را داشته باشم و از همه نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی موظف به حمایت از جریان هنر ارزشی و متعهد به اصول و آرمان‌های انقلاب هستند دعوت می‌کنیم به این جریان عظیم مردمی بپیوندند و باقیات‌الصالحات خود را در عرصه فرهنگ و هنر رقم بزنند.


بین المللی برگزار نشدن جشنواره 


واقعیت این است که با وجود بحران‌ها و نوسانات بازار و تلاطم موضوع ارز، جشنواره امسال جهانی و بین المللی برگزار نخواهد شد و تنها رویکردمان معطوف به داخل کشور خواهد بود. 


 نقشه راه جشنواره چگونه شکل گرفت 


تیم فکری و محتوایی جشنواره به سرپرستی فرهیخته بزرگوار حجت‌الاسلام شیخ محسن حسینیان و مجموعه تحت امر ایشان در مؤسسه بوی‌سیب قم زحمت تعیین محتوا برای بخش‌های دهگانه جشنواره را متقبل شدند. نکاتی که تیم محتوایی برای بخش‌های جشنواره ترسیم نمودند به نوعی نقشه راه جشنواره و استراتژی کلی و خط سیر فکری جشنواره بوده است که حاصل ماه‌ها تلاش و جلسات متعدد و گوناگون و اجماع نظر شورای سیاست‌گذاری با اهداف کلان جشنواره بوده است. ورود جشنواره به مباحث جدیدی نظیر اشرافی‌گری، استفاده از رانت، فیش‌های نجومی ، اختلاس و موضوعاتی از این قبیل که مورد نظر و مطالبه مردم ، جامعه و شخص رهبری معظم انقلاب از آحاد جامعه است اتفاقی نو و بدیع و در عین حال تاثیرگذار است.


انتهای پیام/4046/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
۰
همیشه باید منویات رهبری در تمامی زندگی مردم و حتی هنر دیده شود چرا که با هنر است که الگوپذیری در جامعه صورت می‌گیرد.
مانا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
۰
مدیریت خبرگزاری مگه تغییر کرده که اینقدر مصاحبه های طولانی می گذارید این هم مدل خوبی است ممنونم
هلدینگ شایسته