دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1397 - 02:00

لایحه حمایت از محیط‌بانان چه می‌گوید + جزئیات

سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها می‌کوشند تا لایحه حمایت قضائی از محیط‌بانان در اولویت رسیدگی و در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
کد خبر : 314948

به گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، لایحه حمایت از محیط‌بانان در جلسه سوم مهرماه 97 مورد بررسی قرار گرفت و این لایحه چهار ماده‌ای در کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی رسید و به زودی برای ارائه در صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد تا با تصویب آن محیط‌بانان بتوانند از حقوق و مزایای شغلی خود بهره‌مند شوند.

در تشریح مواد این لایحه می‌توان به چند موضوع اشاره کرد از جمله اینکه در این لایحه محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه محسوب شده‌اند، یگان حفاظت و محیط‌بانان از حیث وظایف و تکالیف و مسئولیت‌های مدنی و کیفری مشمول قانون به‌کارگیری سلاح شناخته شده‌اند و همچنین سازمان متبوع مسئول جبران خسارات وارده و پرداخت دیه خسارت دیدگان و آسیب‌دیدگان شناخته شده است.

علاوه بر این، سازمان متبوع مکلف شده مأموران یگان را در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو و از کار افتادگی و حوادث بیمه کند، آسیب‌دیدگان جانی در حین مأموریت در چارچوب ضوابط سایر ضابطان دادگستری شهید یا جانباز محسوب شده و خود و خانواده‌هایشان از مزایای ایثارگری بهره‌مند خواهند شد.

همچنین آن دسته از کارکنان سازمان متبوع نیز که عضو یگان نبوده ولی در مأموریت‌های اداری موظف به انجام مأموریت ویژه شوند از مزایای پوشش بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد و از تاریخ تصویب این قانون سازمان حفاظت محیط زیست مجاز خواهد بود از همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی و اعضای سمن‌های محیط زیست در مواردی مانند هزینه‌های درمانی و جبران خسارات و صدمات مالی و جانی حمایت کند.

براساس این لایحه دولت مکلف شده اعتبارات مربوط به پرداخت دیه و خسارت به اشخاص و اعتبارات مربوط به جبران خسارات وارده به محیط‌بانان و مأموران اجرائی و همه هزینه‌های بیمه‌ای موضوع قانون را در ردیف مستقل با عنوان این لایحه در بودجه سنواتی منظور کند و این لایحه یگان حفاظت سازمان را دارای ردیف بودجه‌ای مستقلی خواهد کرد.

این لایحه که هم اکنون به تصویب کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی رسیده است به زودی به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی وصول می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها می‌کوشند تا در اولویت رسیدگی و در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

انتهای پیام/4044/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته