دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش میدانی آنا از تالار شیشه‌ای؛

سهامداران درباره رشد شگفت‌انگیز شاخص بورس چه می‌گویند؟

فعالان بازار سهام در تالار شیشه‌ای به این بازار خوش‌بین هستند و اعتقاد به افزایش بیشتر از این‌ها در این بازار دارند.
کد خبر : 314890
61926.jpg

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اگر به خیایان حافظ تهران، چند گام پایین‌تر از علاءالدین  قدم  گذاشته‌اید، ساختمان 19 طبقه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های بلند مرتبه تهران با قدمتی بیش از 53 سال خودنمایی می‌کند.

این روزها ساختمان شیشه‌ای بورس اوراق بهادار تهران محل تردد و رفت‌وآمد هزاران نفر از مردم شده است تا با پول‌های خود سهام با ارزش را شناسایی کنند و سرمایه‌گذاری در بازار را تجربه کنند.

این روزها شاخص کل بورس با رکوردی شگفت‌انگیز نزدیک به 200 هزار واحد می‌شود و این نگرانی را در میان افراد ایجاد کرده است که مبادا این رشد شاخص حبابی باشد.

* پای صحبت معامله‌گران 

برای بررسی بیش‌تر ابعاد این ماجرا سری به همسایه دیرینه خود می‌زنیم و پای صحبت سهامداران و معامله‌گران می‌نشینیم.

با توجه به افزایش قیمت دلار سهامداران می‌گویند که باید ارزش سهام ۳ تا ۴ برابر قیمت فعلی افزایش پیدا کند.

این در حالی است که سهامداران با قیمت‌گذاری هر سهم با دلار معتقدند که هر سهم ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومانی باید با دلار ۱۵ هزار تومانی سنجیده شود.

با توجه به افزایش قیمت 5 برابری دلار ارزش هر سهم در بازار سهام یک‌صدم ارزش واقعی بر پایه نرخ دلار هم ارزش ندارد، به همین علت برخی سهام‌داران می‌گویند که باید به نسبت افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران قیمت هر سهم و در کل قیمت و ارزش بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

یک سهام‌دار دیگر با اشاره به بازار سهام آمریکا «داو جونز» به خبرنگار آنا می‌گوید: در بازار سهام داو جونز سهامی با قیمت و ارزش هر سهم ۷۵۰ دلار وجود دارد، این در حالی است که در بازار سهام ایران بالاترین نرخ برای هر سهم 5 هزار تومان یعنی 33 سنت است.

یک فعال بازار سهام درحالی‌که به تابلوی اعلام بورس خیره شده بود، توضیح داد: با شرایط فعلی اقتصاد کشور باید قیمت و ارزش سهام نسبت به دلار واقعی شود؛ قطعاً ارزش سهام شرکت‌ها در آینده بازار سهام افزایش چند برابری را تجربه خواهد کرد.

برخی دیگر از فعالان و سهام‌داران خرد در تالار شیشه‌ای درباره وجود حباب در بازار سرمایه و احتمال ترکیدن حباب معتقدند: در بازار سهام افزایش و کاهش قیمت سهام امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، اما با توجه به وضعیت بازار و شرایط اقتصادی کشور قطعاً بازار سهام در ایران پتانسیلی بیش از این اعداد و ارقام را دارد.

یک سهام‌دار با اشاره به اینکه 20 سال است در بازار بورس تهران فعال است بیان کرد: بازار سهام در سال ۹۲ با افزایش‌های چشمگیری روبه‌رو بود اما در دی‌ماه سال 92 بود که با افت و سقوط قیمت‌ها برخی که 200 میلیون تومان سرمایه به بازار آورده بودند با ضرر روبه‌رو شدند و سرمایه آن‌ها به 50 میلیون تقلیل پیدا کرد.

این سهامدار کهنه‌کار ادامه داد: از سال 92 به بعد بازار سهام دیگر رونق و افزایشی را شاهد نبوده است، امروز بعد از گذشت ۵ سال به علت افزایش قیمت دلار و التهابات اخیر در بازارهای دیگر بازار سهام رو به رونق و افزایش سوق پیدا کرده است و سبب شده است که سهام‌داران به این بازار خوش‌بین باشند.

صحبت‌های فعالان بازار در حالی گویای نگاهی مثبت به بازار سهام است که کارشناسان معتقدند در حال حاضر افرادی جدید با سرمایه‌های جدید در حال ورود و اعتماد به این بازار هستند.

کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ دلار و قیمت‌گذاری محصولات نهایی شرکت‌های بورسی که کالاهایشان را با قیمت جدید دلار قیمت‌گذاری می‌کنند سبب شده است که سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و سهام سوق پیدا کنند.

با توجه به حال و هوای تالار شیشه‌ای انتظار می‌رود که بازار بعد از افزایش 100 درصدی شاخص که در چند روز اخیر با آن روبه‌رو شده بود در روزهای آتی افزایش 200 درصدی را تجربه کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
۰
ما که خیری ندیدیم
هلدینگ شایسته