دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1397 - 19:00
معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با آنا:

کاهش قابل توجه فرصت‌های مطالعاتی خارجی به دلیل تنگناهای اقتصادی

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از کاهش قابل توجه فرصت‌های مطالعاتی خارجی به دلیل تنگناهای اقتصادی انتقاد کرد.
کد خبر : 314829

حمیدرضا تقی‌راد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با انتقاد از کاهش قابل توجه فرصت‌های مطالعاتی خارجی به دلیل تنگناهای اقتصادی، اظهار کرد: با شرایط دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اعطای فرصت مطالعاتی به استادان، 6 استاد مجوز گذراندن فرصت مطالعاتی را دریافت کردند. 

وی افزود: سه استاد در نیمه اول سال توانستند برای انجام فرصت مطالعاتی اقدامات لازم را انجام دهند و راهی این سفر تحقیقاتی شوند؛ اما در نیمه دو سال ویزای یک استاد صادر نشد و دو استاد دیگر برای رفتن بسیار مردد هستند. 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: متاسفانه هزینه تهیه بلیط و اقامت استادان در کشورهای مقصد، سه تا چهار برابر شده است و دانشگاه توان تأمین این هزینه‌ها را ندارد. 

تقی‌راد ادامه داد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تصمیمی تسهیلات فرصت مطالعاتی را 1.5 برابر و شرکت در کنفرانس‌های بین‌الملل را 2 برابر کرد ولی همچنان مشکلات مالی ادامه دارد. 

وی تأکید کرد: دولت باید چاره جدی برای برنامه‌های علمی تحقیقاتی کشور بیاندیشد وگرنه فرصت‌های مطالعاتی ممکن است، به صفر می‌رسد. 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته هزینه برنامه‌های علمی تحقیقاتی دانشگاه‌ها به 200 هزار دلار می‌رسد. گاهی برای فقط یک تصمیم اقتصادی 20 میلیارد دلار کنار گذاشته شده است که هزینه تحقیقاتی کشور یک دهم این مبلغ هم نیست. به نظر نمی‌رسد تأمین هزینه علمی تحقیقاتی بین‌المللی کشور خیلی سخت باشد. 

وی تأکید کرد: در زمانیکه فشارهای سیاسی فزونی می‌یابد و اقدامات ظالمانه روبه فزونی است، دیپلماسی علمی می‌تواند راهگشا باشد. دولت نباید از دیپلماسی علمی غافل شود یا آن را کم‌اهمیت قلمداد کند، چراکه از دست رفتن این فرصت ضررهای جبران ناپذیری را به کشور وارد می‌کند. 

انتهای پیام/۴۰۴۰

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته