دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1397 - 09:50
وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با آنا مطرح کرد:

مجازات تحریک به استعمال مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در فضای مجازی چیست؟

وکیل پایه یک دادگستری مجازات تحریک‌کنندگان به استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌ها، خودکشی یا انحراف جنسی در فضای مجازی را تشریح کرد.
کد خبر : 314129
644.jpg

علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص افرادی که مردم را در فضای مجازی تحریک به خودکشی می‌کنند، اظهار کرد: خودکشی و مشارکت در خودکشی در قوانین ایران جرم محسوب نمی‌شود؛ اما قانون فقط در یک مورد مشارکت در خودکشی را جرم انگاری کرده و آن هم در جایی است که تحریک به خودکشی در فضای مجازی صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: در ماده 15 قانون جرائم رایانه‌ای آمده است: اگر فردی از طریق سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی افراد را به ارتکاب جرائمی از قبیل استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان، خودکشی یا انحراف جنسی تحریک کند، به حبس از 91 روز تا یک سال و پرداخت جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شود. از طرفی در برخی موارد با نظر قاضی امکان دارد که فرد خاطی به هر دو مجازات یعنی هم جزای نقدی و هم حبس محکوم شود.

وکیل پایه یک دادگستری افزود: نمونه بارز تحریک به خودکشی در فضای مجازی را مدتی قبل در بازی نهنگ آبی مشاهده کردیم لذا توجه به موضوع تحریک به انجام اعمال ناشایست در فضای مجازی از نکات مهمی است که باید به آن رسیدگی کرد تا از رواج و ترویج این کار در جامعه جلوگیری شود.

عابدینی در پاسخ به‌سؤال دیگری در خصوص مجازات افرادی که در جامعه فرد دیگری را تهدید می‌کنند، اظهار کرد: اگر فردی شخصی را با هر هدفی تهدید به قتل یا هر چیز دیگری کند، در صورت اثبات این عمل توسط فرد خاطی در دادگاه، قانون مجازات اسلامی، فرد را تا 74 ضربه شلاق و از 2 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد کرد.

انتهای پیام/4044/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته