دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1397 - 16:46
تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفتگو با آنا مطرح کرد:

شورای امنیت، سنگر ترامپ برای حمله به ایران

دونالد ترامپ از فرصت جلسه شورای امنیت برای حمله به کشورمان استفاده خواهد کرد و بخش زیادی از زمان جلسه نیز به موضع‌گیری علیه کشورمان اختصاص خواهد یافت.
کد خبر : 313753
291682376766.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ در حالی برگزار می‌شود که شامگاه گذشته وی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بخشی از سخنان خود را به موضوع کشورمان اختصاص داد. وی از هر فرصتی استفاده کرده است تا با تکرار اتهام‌های واهی، کشورمان را به‌عنوان عامل ناامنی در منطقه معرفی کند.

اهمیت نشست شورای امنیت و موضع آمریکا در این نشست، محور گفتگوی دکتر علیرضا کوهکن، تحلیل‌گر مسائل آمریکا با گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا شد تا با ایشان درباره اهمیت این نشست گفتگو کنیم.

*راهبرد آمریکا در جلسه شورای امنیت چه خواهد بود؟

-دونالد ترامپ و دولت تحت امر ایشان تلاش می‌کنند تا از فرصت ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت استفاده کنند. این ریاست، هم‌زمان‌شده است با برگزاری نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خود این موضوع فرصت مناسبی به این کشور می‌دهد تا بتواند نشستی با حضور سران کشورها در شورای امنیت برگزار کند. دونالد ترامپ در این جلسه حداکثر استفاده را خواهد کرد تا در موضوع چین، روسیه و ایران جامعه جهانی را بسیج کند. البته با توجه به سخنان شب گذشته دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به‌طور مستقیم به ایران حمله کرد، تصور می‌شود بیشتر زمان این نشست نیز به ایران اختصاص یابد.

*آیا دونالد ترامپ برای  مذاکره با ایران در این جلسه تلاش خواهد کرد؟

-به نظر می‌رسد با توجه به تغییر آیین‌نامه موضوع نشست شورای امنیت، هیچ‌یک از مقامات کشورمان نمی‌توانند در این جلسه حاضر شوند و فرصت پاسخگویی به ادعاهای آمریکا را داشته باشند. ازاین‌رو نمی‌توان راهبرد دونالد ترامپ را در مذاکره و یا دیدار با مقام‌های ایرانی دانست. اتفاقی که در مورد دیدار وی با رهبر کره شمالی شاهد بودیم، ملاقات دوجانبه‌ای از پیش تعیین‌شده با یک دستور کار مشخص بود، درحالی‌که جلسه شورای امنیت به‌طورکلی درباره موضوعاتی است که آمریکا آن را به‌عنوان چالش فراروی خود می‌داند.

*دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد که موضوع ایران، محور نشست خواهد بود، آیا این نکته به ایران امکان حضور در جلسه را نخواهد داد؟

-با توجه به این‌که دیروز هم رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر زمان سخنرانی خود را به ایران اختصاص داد، مشخص است که در جلسه شورای امنیت نیز به موضوع ایران خواهد پرداخت. مقامات آمریکایی متوجه این موضوع شدند که اگر موضوع نشست ایران باشد، این امکان برای کشورمان فراهم می‌شود تا با حضور در نشست به طرح سخنان خود بپردازد و از همین رو آیین‌نامه نشست را به دستور کاری متنوع تغییر دادند تا فرصت دفاع را از کشورمان را بگیرند.

*با توجه به این‌که مقامات کشورمان فرصت نخواهند داشت تا در مقابل اتهامات آمریکا از خود در نشست دفاع کنند، در مقابل این اقدام آمریکا باید چه راهبردی را اتخاذ کرد؟

-با توجه به این‌که این احتمال می‌رود بخش زیادی از سخنان دونالد ترامپ در این نشست به موضوع ایران اختصاص یابد و رئیس‌جمهور آمریکا به کشورمان اتهاماتی وارد نماید، رئیس‌جمهور کشورمان بلافاصله یک نشست مطبوعاتی در نیویورک خواهد داشت که قرار است به اتهامات آمریکا پاسخ دهد.

*پس می‌توان گفت که به نظر شما آمریکا به‌طور مستقیم به ایران حمله خواهد کرد؟

-بله، قطعاً آمریکا و شخص دونالد ترامپ از فرصت جلسه شورای امنیت برای حمله به کشورمان استفاده خواهند کرد و بخش زیادی از زمان جلسه نیز به موضع‌گیری علیه کشورمان اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/پ

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای امنیت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته