دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1397 - 16:09
تحلیلگر مسائل بین‌الملل مطرح کرد:

گام‌های سه‌گانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی

دونالد ترامپ در حال انتقال سریع عملیات رسانه‌ای علیه کشورمان به جنگ روانی و گذر سریع از جنگ روانی به عملیات میدانی است.
کد خبر : 313480
46fc9afd-4c16-4f2c-a717-30120525d0dc.jpeg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بعد از آن‌که آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده گرفت، سفیر این کشور در سازمان ملل متحد اعلام کرد این کشور جلسه‌ای در شورای امنیت درباره کشورمان به ریاست دونالد ترامپ تشکیل خواهد داد. خبری که بعدها به لغو این جلسه تغییر پیدا کرد؛ اما درنهایت دونالد ترامپ در توئیتر خود اعلام کرد که‌ این جلسه برگزار خواهد شد. اهمیت این نشست و سیاست‌های دونالد ترامپ علیه کشورمان موضوع صحبت دکتر مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا شد تا از بایسته‌های این نشست با ایشان به گفتگو بنشینیم.

*دونالد ترامپ پس از کش‌وقوس‌های فراوان اعلام کرد که جلسه‌ای برای بررسی شرایط ایران به ریاست خودش در شورای امنیت تشکیل خواهد داد. به نظر شما هدف وی از تشکیل این جلسه چیست؟

دونالد ترامپ در حال انتقال سریع عملیات رسانه‌ای علیه کشورمان به جنگ روانی و گذر سریع از جنگ روانی به عملیات میدانی است. به‌بیان‌دیگر بر اساس تئوری جنگ‌های نامتعادل می‌توان سه گام اصلی برای اقدامات وی برشمرد که عبارت‌اند از (1) نبرد رسانه‌ای، (2) جنگ روانی و (3) عملیات میدانی.

در 40 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، کشورمان یگانه کشوری است که سیاست‌های آمریکا را در منطقه غرب آسیا به چالش کشیده و مانع از موفقیت این سیاست‌ها شده است. بر همین اساس بوده است که دستگاه سیاسی آمریکا به پیشنهادهای دستگاه‌های امنیتی آمریکا برای مقابله با چالش‌های فراروی این کشور و برخورد با آنان به‌عنوان فرصت، گوش داده است. از سال گذشته بارها اعلام کرده بودم که آمریکا دیگر به کشورمان به‌عنوان چالش نگاه نمی‌کند و تلاش می‌کند پرونده ایران را از فاز چالش به فاز بحران انتقال دهد. لذا در سال جاری شاهد هستیم که این نقل‌وانتقال در حال انجام است و بر این اساس زمینه‌هایی ایجاد شده است تا راهبرد آمریکا در مقابل ایران برای تغییر حکومت از طریق محدودسازی همکاری‌های بین‌المللی با ایران و محاصره‌ای منطقه‌ای ایران به اجرا درآید.

نشست چهارم مهر شورای امنیت از این منظر نقطه عطف محسوب می‌شود. آمریکا بر آن است که یا کشورمان پای میز مذاکره‌ای برود که در آن تمامی مسائل را با این کشور حل کند و یا آنکه آماده تقابل بیشتر و به چالش کشیدن منافع کشورمان باشد. فلذا ماه‌های پیش رو بسیار برای کشورمان سرنوشت‌ساز خواهد بود.

*شما انتظار دارید که دونالد ترامپ در جلسه شورای امنیت به‌طور مستقیم به ایران حمله کند؟

دونالد ترامپ به‌طوری عمل نخواهد کرد که جهان او را عامل ایجاد و تشدید بحران بداند. وی خط‌مشی مگاپالس یا سیاست کلان و پیچیدگی، استراتژی تحریک کردن، جاخالی دادن و سپس سرکوب کردن را در پیش‌گرفته است. دونالد ترامپ در پی آن است که در چارچوب همین روش، زمینه تحریک کشورمان  برای تقابل با آمریکا و سپس انتقال این تقابل میان کشورمان با نظام بین‌الملل را ایجاد کند. دونالد ترامپ بر اساس تئوری «مرد دیوانه» نیکسون-کسینجر در حال عمل کردن است و تلاش دارد تا در چارچوب تحریک‌هایی که انجام می‌دهد، کشورمان را به واکنش متقابل وادار کند. وی تلاش می‌کند تا جامعه بین‌المللی، منطقه و جامعه درون ایران را در یک وضعیت همگون قرار دهد و زمینه‌های ضربه زدن بیشتر را فراهم آورد. وی تصمیم دارد تا این جلسه به نام ایران برگزار شود و با بررسی شرایط کشورمان، به سیاست محدود کردن آن بپردازد.

* دونالد ترامپ از برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران تا چه میزان به دنبال شکستن تابوی مذاکرات میان دو کشور است. اقدامی که وی در دیدار با کره شمالی انجام داد؟

آمریکایی‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که ایران به‌طور مستقیم هیچ‌گاه با آمریکا مذاکره و دیداری نخواهد داشت، چراکه این دیدار آن‌هم در این شرایط به زیر سؤال بردن مفاهیم ارزشی است که نظام اسلامی بر اساس آن‌ها روی کار آمده است. شکستن تابوی مذاکره با ایران برای آمریکا و شخص دونالد ترامپ یک پیروزی بزرگ است، همان‌گونه که وی دیدار با رهبر کره شمالی را پیروزی بزرگی برای سیاست‌های خود در قبال این کشور اعلام کرد. وی با علم به این موضوع در تلاش است تا موقعیتی را برای دیدار با رئیس‌جمهوری کشورمان فراهم کند.

انتهای پیام/پ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته