دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1397 - 11:37

دونالد ترامپ دیکتاتور جدید جهانی

هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی در نیویورک با حضور سران بیش از ۱۴۰ کشور جهان گشایش یافت که اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا نظم جهانی را به چالش کشیده است.
کد خبر : 313378
Untitled1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از ام‌اس‌ان، حملات به سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیگر از سوی دولت آمریکا ادامه دارد.

دونالد ترامپ با انتقاد از عملکرد سازمان بین‌المللی یونسکو از آن خارج شد و همچنین کمک مالی به سازمان ملل متحد را کاهش داد. این در حالی است که آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بودجه سازمان ملل متحد است.

بسیاری از کارشناسان بین‌المللی می‌گویند اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا به بی‌ثباتی در شورای امنیت به‌عنوان قدرتمندترین رکن سازمان ملل متحد کمک کرده است.

در حالی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد که بسیاری از سیاستمداران جهان به تصمیمات و اقدامات او اعتمادی ندارند. بسیاری از دیپلمات‌ها در جهان سیاست‌های دونالد ترامپ را در راستای بی‌نظمی و برهم‌خوردگی ثبات جهانی می‌دانند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پیش‌تر گفته بود که اسامی کشورهایی که با آمریکا همراهی نکنند را اعلام خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان این تهدید نیکی هیلی را در راستای اعمال زور توسط آمریکا که باعث برهم خوردن حاکمیت ملی و اصل اعتماد متقابل در روابط بین‌الملل است، می‌دانند.

خروج آمریکا از یونسکو، شورای حقوق بشر، کاهش کمک به بودجه سازمان ملل متحد، توقف تخصیص بودجه برای کمک‌های آموزشی و بهداشتی به فلسطین، خروج از توافق آب و هوایی پاریس و لغو موافقت‌نامه همکاری بر سر مهاجرت با سازمان ملل متحد را می‌توان بخشی از بی‌نظمی جهانی ایجادشده توسط دولت آمریکا دانست. البته به این موضوع باید جنگ تجاری این کشور با چین، اتحادیه اروپا، لغو قرارداد نفتا و خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران را هم اضافه کرد.

مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، اقدام دونالد ترامپ را سوءاستفاده از قدرت برای حمله به مؤسساتی دانست که سال‌هاست نظم جهانی را ایجاد کرده‌اند.

بسیاری، دو سال باقی‌مانده از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را کابوسی برای نظم جهانی و ثبات بین‌المللی می‌دانند و حضور وی را در سازمان ملل متحد نه برای احترام به قوانین بین‌المللی، بلکه برای تخریب بیشتر آن تلقی می‌کنند.

دونالد ترامپ بیشتر به دیکتاتوری شبیه است که با سوءاستفاده از قدرت خود در حال تهدید صلح و ثبات جهانی است. حضور وی در سازمان ملل متحد نه‌تنها برای ثبات جهانی خوب نیست، بلکه فرصتی است تا دونالد ترامپ امنیت بین‌الملل را به چالش بکشد.

انتهای پیام/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته