دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1397 - 01:00
کارشناس امور بین الملل در گفتگو با آنا مطرح کرد:

عدالت و صلح حلقه مفقوده منشور ملل متحد

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: اشکال مهم سازمان ملل متحد و منشور آن بی‌توجهی به موضوع عدالت است.
کد خبر : 313718
783341.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته در ژنو با محوریت بررسی اوضاع یمن تشکیل شد. نکته حائز اهمیت این جلسه آن بود که خلاف انتظارات عربستان و متحدانش از این جلسه، همه اعضا تجاوزات ائتلاف عربی به رهبری عربستان را محکوم کردند و حتی نمایندگان برخی کشورهای اروپایی خواستار قطع کمک‌های تسلیحاتی به عربستان شدند.

نماینده سوریه در شورای حقوق بشر محاصره یمن را باعث درد و رنج بسیاری از مردم این کشور خواند و حتی  نماینده شورای همکاری خلیج فارس گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا به قطعنامه‌های شورای امنیت و خروجی نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس بازگردند تا بتوان به راه‌حلی برای پایان دادن به بحران یمن دست‌یافت.»

صلح؛ همان واژه‌ای است که این روزها دست‌کم برای چند روز آن هم به مناسبت روز جهانی این پدیده که به‌تدریج تبدیل به یک آرزو برای مردم منطقه و حتی جهان می‌شود، همه به دنبالش می‌گردند. سازمان ملل متحد و شورای امنیت جلسه برگزار می‌کنند ولی خروجی آن به دلیل حضور کشورهایی زورگو که منافعشان با صلح به خطر می‌افتد، جز یک‌سری بیانیه‌های تکراری و بی‌اثر چیز دیگری نیست.

«حسین شیخ‌الاسلام» تحلیلگر امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: «مهم‌ترین موضوع عدالت است و تا زمانی که عدالت برقرار نشود، درگیری وجود خواهد داشت. اشکال مهم سازمان ملل متحد و منشور آن در این است که به عدالت بی‌توجه هستند. آنها تنها می‌خواهند درگیری و خون‌ریزی نباشد و آن را با تعبیر صلح به کار می‌برند ولی برای اینکه جنگ نباشد، به برخی گردنکشان جهانی امتیازاتی دادند که هرگونه خواستند رفتار کنند.» 

وی افزود: «زورگوهای جهان آن چیزی را که می‌خواهند با جنگ به دست نیاورند و ظاهر صلح‌گونه به آن بدهند در سازمان ملل متحد مطرح و به اصطلاح آن را قانونی می‌کنند. طبعاَ معلوم است چنین ترفندی هرگز پایدار نخواهد بود و آن‌طرفی که مورد ظلم قرار گرفته است، برای احقاق حق خود هر اقدامی انجام خواهد داد.»

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: «بنابراین اشکال در منشور و ساختار سازمان ملل متحد است که بر اصل جلوگیری از جنگ بنا شده و در آن صلح وجود ندارد. صلح بدون عدالت صلح نیست و در درجه نخست باید عدالت محقق شود تا مشکلی برای طرف‌هایی که مورد ظلم قرار می‌گیرند به وجود نیاید.»

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی اصل بر عدالت است و بعدازآن موضوع صلح مطرح می‌شود، تأکید کرد: «در پرتو عدالت است که صلح تضمین می‌شود.»

«حسین شیخ‌الاسلام» درباره سکوت سازمان ملل متحد در برابر فجایع ائتلاف عربی در یمن گفت: «آنها که بویی از عدالت نبرده‌اند، اکنون در برقراری صلح ناتوان شده‌اند و دیدیم که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان جهانی به ناتوانی خود در حل مشکلات جهان اعتراف کرد. بنابراین، عده‌ای زورگو با پول سعودی و فشار برخی کشورها که حق وتو دارند همچنان به ظلم خود علیه ملت یمن ادامه می‌دهند و ناتوانی سازمان ملل متحد چراغ سبزی برای ادامه فجایع آنهاست.»

این تحلیلگر امور بین‌الملل تصریح کرد:‌ «درگیری امروز درگیری ما با استکبار جهانی است. استکبار در تقابل با ایران شکست‌خورده و حال که نتوانسته اهداف خود را محقق کند به تروریسم روی آورده است. آنها بارها اعتراف کرده‌اند که قدرت ایران افزایش یافته است و باید مقابل قدرت روزافزون ایران ایستاد.»

وی درباره حادثه تروریستی در شهر اهواز گفت: «تروریسم ابزار کارآمدی نیست. آنها ممکن است با اقدامات تروریستی چندین نفر از جوانان ما را شهید کنند، ولی در تاریخ اثبات‌شده که توسل به ابزار زور هیچ‌گاه نتیجه مثبتی برای هیچ طرفی نداشته است.»

انتهای پیام/4033

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته