دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا خبر می‌دهد:

افزایش نرخ ارز و بازار گرم خام‌فروشی

بازار خام‌فروشی و افزایش صادرات برخی کالاها با افزایش نرخ ارز رونق گرفته است و این برخلاف سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر : 313475

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا, بازار خام‌فروشی و افزایش صادرات برخی کالاها با افزایش نرخ ارز رونق گرفته است و این برخلاف سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است.

بر اساس آمارهای موجود و شاخص آماری تجارت خارجی در پنج ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۱۷ میلیون دلار صادرات به کشورهای مختلف انجام شده است که در این میان تعدادی از این کالاهای صادراتی شامل میعانات گازی، پروپان مایع شده، روغن‌های سبک، متانول، پلی اتیلن، سایر فراورده‌های نفتی، بوتان، اوره و ... است.

طبق برآورد صورت گرفته در مجموع بیش از ۸ میلیارد دلار ارزش ارزش صادرات کالاهای ذکر شده بوده که به ظاهر رقم مطلوبی بوده اما این موضوع با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است. 

این اقلام صادراتی از حیث چرخه تولید در زمره مواد خام بوده و نمی‌توان آنها را از این زمره خارج کرد و نام فرآورده بر روی آنها گذاشت؛ چون این فرآیند پیچیده و محصول نهایی تلقی نمی‌شود که دارای ارزش افزوده برای اقتصاد باشد. 

استمرار این روند هیچ سود و منفعتی برای کشور نداشته و بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی این فرایند با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد بوده و باید دولت در استمرار این نوع صادرات تجدید نظر کند.

البته برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که افزایش نرخ ارز، سودآوری بازار صادرات افزون می‌شود اما در عمل شاهد هستیم که این نظریه در مورد اقلام خام، مانع بزرگی برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

تنها مزیت افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر ایجاد رقابت برای صادرات مواد معدنی و محصولات کشاورزی بوده که همین موضوع در مورد محصولات کشاورزی مصداق دارد که در مقطعی از زمان صادرات‌محور می‌شوند.

حال آنکه بسیاری از کالاهای تولید داخل که صرفه اقتصاد و رقابتی در شرایط عادی ندارند، پا به عرصه صادرات گذاشته منتها عرصه و تقاضای بازار داخلی را برهم می‌زنند.

انتهای پیام/4083/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته