دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1397 - 13:20
مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر تورنتو کانادا در گفتگو با آنا؛

مدعیان حقوق بشر بزرگ‌ترین ناقضان آن هستند

مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر تورنتوی کانادا گفت: بزرگ‌ترین منادیان و مدعیان اهداف اعلامیه حقوق بشر، خود بزرگ‌ترین ناقضان آن هستند.
کد خبر : 313152
13931123000253_PhotoI.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ صلح از قديمی‌ترين آرمان‌های بشری است و برقراری صلح در جهان ارتباط مستقيمی با حقوق بشر دارد. تحولات اخیر در عرصه روابط بین‌الملل به‌خوبی نشان می‌دهد در چند دهه اخیر صلح بیش از هر موضوع دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد. این تحولات از اقدام نظامی یک‌جانبه، فعالیت‌های تروریستی، تهاجم به بهانه دفاع از حقوق بشر، هوچی‌گری برخی گروه‌ها و قدرت‌ها در نقاط مختلف جهان گرفته تا فقر، گرسنگی و توزیع ناعادلانه امکانات میان افراد ساکن در نقاط مختلف و همچنین فقدان حاکمیت عدالت بر روابط بین‌المللی، همه جوامع اعم از توسعه‌یافته و درحال توسعه را در جهان با بحران مواجه کرده است.

دکتر  «ظفر بنگاش»، مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر در تورنتو کانادا در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: «با وجود جنگ‌های فراوانی که در دنیا و بیشتر در جهان اسلام در جریان است، اکنون نیاز به برقراری صلح بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. در عین‌ حال، صلح تنها زمانی حاصل خواهد شد که عدالت و پایبندی به هنجارها و استانداردهای بین‌المللی وجود داشته باشد.» 

وی افزود: «بی‌عدالتی‌هایی که به مردم در نقاط مختلف جهان تحمیل می‌شود، اعم از فلسطین، کشمیر، افغانستان، یمن، سوریه و غیره، خلاف اهداف اعلام‌شده اعلامیه جهانی حقوق بشر است. رژیم‌هایی که به ظاهر بزرگ‌ترین منادیان اهداف اعلامیه حقوق بشر هستند، خود بزرگ‌ترین ناقضان آن به‌ شمار می‌روند.»

بنگاش تصریح کرد: «جنگ و بی‌عدالتی تنها زمانی پایان خواهد یافت که اشغالگران خارجی و پدیدآورندگان تروریسم، دست از اقدامات تجاوزگرانه و غیرانسانی خود بردارند. دلیل اینکه امروزه صلح از جهان رخت بربسته، آن است که قدرت‌های غارتگر به رهبری امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها می‌خواهند اراده خود را بر دیگران تحمیل کنند.» این پژوهشگر مسلمان گفت: «سازمان ملل متحد می‌تواند نقش مؤثری در این راستا ایفا کند به‌شرطی که کشورهای عضو با یکدیگر همکاری کنند تا اصول مندرج در منشور ملل متحد حفظ شود.»

وی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به تحولات اخیر در منطقه و جهان ازجمله داعش، سوریه، تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ناامنی و بی‌ثباتی در غرب آسیا چه الزاماتی در سطح بین‌المللی برای برقراری صلح وجود دارد؟» گفت: «پیش‌شرط لازم برای صلح در جهان این است که قوانین باید به‌طور یکسان و برابر برای همه اعمال شوند و هیچ تفاوت و تمایزی میان قدرتمند و ضعیف وجود نداشته باشد. اگر کشورهای قدرتمند از نظر نظامی به خاطر تجاوزات و جنایاتشان مؤاخذه شوند، امکان بیشتری برای صلح وجود خواهد داشت، ولی این موضوع نیاز به سازمان‌ها و نهادهای قدرتمندی دارد که بتوانند قوانین را اجرا کنند.» 

بنگاش افزود: «متأسفانه در حال حاضر این‌گونه نهادها ضعیف هستند و تنها بر مبنای تمایلات و خوش‏امد کشورهای قدرتمند عمل می‌کنند. تا زمانی که این وضعیت وجود داشته باشد، شانس برقراری صلح و امنیت همچنان ضعیف خواهد ماند.»

 مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر در تورنتو کانادا درباره پیشنهادش برای ترویج گفتمان صلح عادلانه در جهان تصریح کرد: «همواره در سراسر جهان افرادی هستند که با جنگ و تجاوز مخالف‌اند. این افراد حتی در کشورهایی که مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده‌اند نیز یافت می‌شوند، لذا در این زمینه باید تلاش زیادی برای پیوند با این افراد انجام شود. افکار عمومی جهانی باید به‌وسیله برقراری ارتباط با چنین افرادی برای تقویت جنبش صلح در سطح جهانی بسیج شوند. یک جنبش قدرتمند متحد جهانی صلح می‌تواند تأثیر مهمی بر سیاست‌ دولت‌ها داشته باشد و مانع از تحرکات تجاوزگرانه و جنگ‌طلبی آنان شود.»

ظفر بنگاش در پاسخ به این سؤال که «چرا تاکنون سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی  و مدافع حقوق بشر و مسئول برقراری صلح در جهان نتوانسته‌اند به مسئولیت حقیقی خود در حفظ صلح در جهان عمل کنند؟» گفت: «متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر در انجام مسئولیت‌های خود برای برقراری صلح ناموفق بوده‌اند. بسیاری از سازمان‌های حقوق‌ بشری به‌طور گزینشی توجه خود را روی برخی کشورها معطوف می‌کنند ولی عامدانه جنایات برخی دیگر مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرند یا کم‌اهمیت تلقی می‌کنند. تا زمانی‌ که این‌گونه برخوردهای گزینشی وجود دارد، صلح و امنیت اندکی در جهان شاهد خواهیم بود.»

وی افزود: «حق آن است که باید نام کشورهای ناقض حقوق‌ بشر فاش و کمپینی برای تحریم آنها راه‌اندازی شود و این موضوع به طور خاص باید درباره کشورهایی مانند آمریکا، تعدادی از کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی و عربستان اعمال شود. اگر ناقضان اصلی برای اقدامات ناشایستی که انجام می‌دهند مؤاخذه شوند احتمال بیشتری وجود دارد که دیگر کشورها نیز سربه‌راه شوند.»

انتهای پیام/4033/پ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته