دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1394 - 13:25
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده:

آمار زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار نگران کننده است/ زنان به سمت مشاغل غیر رسمی سوق یافته‌اند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده آمار زنان فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار را نگران کننده دانست و گفت: شاهد سوق داده شدن زنان به مشاغل غیر رسمی هستیم، به طوری که با زنانه شدن غیر رسمی اشتغال و اقتصاد مواجه هستیم.
کد خبر : 31214

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، شهین‌دخت مولاوردی در اولین نشست علمی- تخصصی مشاورین امور زن و خانواده سازمان بهزیستی در تعریف آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌های اجتماعی به اعمال فردی یا جمعی اطلاق می‌شود که در چارچوب اصول قانونی و اخلاقی یک کشور نمی‌گنجد و کسانی که ناقضان این قانون محسوب می‌شوند همیشه سعی در پنهان نگه داشتند این موضوع دارند که مبادا با پیگرد قانونی و منع اجتماعی مواجه شوند.


وی افزود: آسیب‌های اجتماعی محدود به سن و جنس خاصی نیست و زنان نیز به اندازه مردان و در برخی موارد حتی بیش از آنان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یاد آور شد: اگر چه آمار و اطلاعات در خصوص آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد که زنان از رتبه‌های پایین‌تری نسبت به مردان قرار دارند اما جوامعی که امروز در دوره گذار از سنت به مدرنیته با این مشکلات مواجه هستند هنجارهای اجتماعی فارغ از نگاه جنسیتی در آنها تشدید شده است.


وی یاد آور شد: شواهد نشان می‌دهد که درحال رشد و گسترش برخی از آسیب‌های اجتماعی مختص زنان هستیم و با زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم که در پیرامون خود آن را مشاهده می‌کنیم.


مولاوردی آمار زنان فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار را نگران کننده دانست و گفت: شاهد سوق داده شدن زنان به مشاغل غیر رسمی هستیم به طوری که با زنانه شدن غیر رسمی اشتغال و اقتصاد مواجه هستیم.


وی ادامه داد: اعتدال یعنی بین آرمان‌ها و واقعیت تناسب بر قرار کنیم، امیدواریم بتوانیم در حوزه زنان در تحقق گفتمان و رویکرد اعتدال و عدالت اجتماعی که همواره مورد تاکید آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده گام برداریم که همچنین تحقق عدالت جنسیتی نیز شاخه‌ای از آن محسوب می‌شود زیرا تعادل جنسیتی و توازن لازمه در جنبه‌های مختلف زندگی زنان است.


مولاوردی با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: خروجی تمام تفاهم‌نامه‌ها توانمند سازی زنان و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان است.


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اطلس وضعیت زنان در کشور گفت: امروزه اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب‌های اجتماعی زنان به تفکیک استان‌های کشور تدوین و تهیه شده که این اطلس نشان می‌دهد وضعیت زنان کشور در چه زمینه هایی رشد و کاهش داشته است بر همین اساس می‌توانیم برنامه ریزی‌های معاونت امور زنان را اولویت بندی کنیم.


وی به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: سومین نشست منطقه‌ای برگزار شد و امروز در حال برنامه ریزی برای چهارمین نشست منطقه‌ای با هدف ترویج همکاری‌های تخصصی و شبکه‌ای هستیم که در سازمان‌های مردم نهاد آموزش‌هایی را طی سه روز برگزار می‌کنیم و در سه سطح همکاری دولت با دولت، دولت با سمن‌ها و سمن‌ها با سمن‌ها اجرا خواهد شد.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در 5 برنامه‌ای که در طول سالیان گذشته اجرا شده است توسعه متوازن اتفاق نیفتاده و انواع عدم تعادل ها را در این حوزه شاهدیم که باید برای آن تدبیری بیندیشیم.


مولاوردی در خصوص آمار زنان سرپرست خانوار گفت: این آمار در حال رشد است به طوری که امروز 12درصد خانوارها زن سرپرست و 7 درصد خود سرپرست هستند که الگوی واحدی برای زنان خودسرپرست و زن سرپرست خانوار نداریم و باید توجه کنیم که تحلیل درستی از این وضعیت داشته باشیم.


وی یادآور شد: با توجه به اینکه 60 درصد شاغلان بهزیستی را زنان تشکیل می‌دهند اما متاسفانه تنها 2 درصد آنان جزو مدیران زن هستند که البته در برنامه ششم عدم تعادل‌ها زیبنده کشوری با شعار تحقق عدالت اجتماعی نیست بنابراین تلاش می‌کنیم در نقش خانوادگی، اجتماعی و بازار کار بتوانیم توازن اجتماعی را ایجاد کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته