دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1394 - 12:10
در جمع مدیران و رؤسای آموزش و پرورش

ابوترابی‌فرد: آموزش و پرورش نیازمند تحول است/ معروف و منکر صرفا در پوشاندن چند تار مو نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «بدون علم نمی‌توان به آینده امیدوار بود»، گفت: مدیران و چهره‌های فاخر باید نگاه جامعی به اصول داشته باشند و در کنار آن تحول‌گرا باشند چرا که ایستادن، به معنای مردن است.
کد خبر : 31210

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در دومین روز از سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که صبح امروز در محل برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: تمام اهداف و آرمان‌هایی که در جست‌وجوی آن هستیم بدون استثنا از اصلاح شخصی می‌گذرد.









راه پیشرفت و توسعه کشور هرگز از مسیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان مقام تخصیص‌دهنده بودجه عبور نمی‌کند. اگر تاکنون می‌توانستیم از این معبر برای پیشرفت استفاده کنیم باید بسیار جلو می‌بودیم؛ مشکل آنجاست که نظام بهره‌وری را از یاد برده‌ایم



وی با بیان اینکه «اگر امام(ره) عمری را به اصلاح نسل خویش همت نمی‌کرد شاهد دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نبودیم»، یادآور شد: همین اصلاح درونی بود که باعث شد امام(ره) در وصیتنامه سیاسی خود بنویسد با دلی آرام، روحی شاد و ضمیری امیدوار به سمت پروردگار از خدمت شما خواهران و برادران مرخص می‌شوم؛ که البته ایشان شکسته‌نفسی کرده‌اند.


نماینده مردم تهران در مجلس، با تأکید بر اینکه «راه پیشرفت و توسعه کشور هرگز از مسیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان مقام تخصیص‌دهنده بودجه عبور نمی‌کند»، اظهار کرد: بودجه عمومی کشور در سال 84، 25 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال 94 به بیش از 230 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که باید انقلاب عظیمی در این زمینه رخ می‌داد این در حالی است که عملکرد بودجه برای سال 94 تنها 190 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.


ابوترابی فرد ادامه داد: اگر تاکنون می‌توانستیم از این معبر برای پیشرفت استفاده کنیم باید بسیار جلو می‌بودیم.ا مشکل آنجاست که از منابع موجود به درستی استفاده نکرده و نظام بهره‌وری را از یاد برده‌ایم در حالی که ارتقای کارایی و افزایش ظرفیت‌ها با استفاده از توانایی‌های بالقوه و بالفعل می‌تواند ما را نسبت به آینده امیدوار کند.


نایب رئیس قوه مقننه خطاب به مدیران و رؤسای آموزش و پرورش حاضر در جلسه گفت: شما باید همراه و پیشگام تحولی عظیم باشید چراکه امروز نهاد آموزش و پرورش سکان‌دار نظام است و این امر با ویژگی‌های سابقه مدیریتی قابل قبول کامل می‌شود که می‌توانید برای تحول از آن بهره بگیرید.


معروف و منکر صرفا در پوشاندن چند تار مو نیست


وی در ادامه موفقیت حرکت اسلامی را در چارچوب اصول، مبانی و ارزش‌های قطعی نظام دانست و یادآور شد: باید به مردمسالاری و تقویت پایه‌های نظام اهمیت داد همچنین نباید معروف و منکر را صرفا در پوشاندن چند تار مو دانست، بلکه باید تمام معروف‌ها و منکرها از جمله رفتارهای ناشایست را نیز دید که بر همین اساس مردمسالاری بزرگترین معروف است که باید در برابر زیاده‌خواهان و جهانخواران که در هر کجا حضور دارند تا ریشه مردمسالاری را بزنند، مواضع شفافی داشت.


حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه با بیان اینکه «جایی که غرب باشد مردمسالاری وجود ندارد»، گفت: زمانی که در عراق مردمسالاری شکل گرفت غرب تمام تلاش خود را برای زدن ریشه آن به کار برد و داعش را خلق کرد تا نظام مردمسالاری به وجود آمده در این کشور را از هم بپاشد لذا شما نمی‌توانید بدون جهت‌گیری روشن در برابر زیاده‌خواهان از مردمسالاری دفاع کنید.


بدون علم نمی‌توان به آینده امیدوار بود








اراده دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت آموزش و پرورش و مجلس بر این است که از تمام ظرفیت‌های ممکن برای پاسخگویی به مشکلات استفاده شود. تاکنون جلسات منظمی نیز در این خصوص با اولویت جایگاه آموزش و پرورش تشکیل شده و ادامه خواهد داشت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دانش را سرمایه بزرگی برای رسیدن به استقلال و موفقیت کشور عنوان و تصریح کرد: بدون علم نمی‌توان به آینده امیدوار بود بنابراین مدیران و چهره‌های فاخر باید نگاه جامعی به اصول داشته باشند و در کنار آن تحول‌گرا باشند چراکه ایستادن، به معنای مردن است.


وی افزود: امام(ره) معلم تحول در عرصه سیاست، فرهنگ، منطقه و بین‌الملل بود که با نگاه به اصول شکل گرفت، اکنون نیز آموزش و پرورش نیازمند تحول است و باید در طول حیات خویش هر روزه از ظرفیت‌های جدید بهره ببرد و خلاقیت داشته باشد.


ابوترابی‌فرد در ادامه تصریح کرد: بنگاه‌داران و تولیدکنندگان اندیشه و فکر باید باعث تحول در سایه نگاه علمی به مسائل و کاهش هزینه‌ها تا جای ممکن شوند و باید دانست مدیریت مبتنی بر هزینه گره‌گشا نیست و تنها مدیریت مبتنی بر دانش و علم است که گره‌گشاست که باید در این زمینه از منابع ریالی، ارزی و نیروی انسانی به درستی استفاده شود.


وی در ادامه درخصوص تنگناهای نهاد آموزش و پرورش اظهار کرد: اراده دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت آموزش و پرورش و مجلس بر این است که از تمام ظرفیت‌های ممکن برای پاسخگویی به مشکلات استفاده شود. تاکنون جلسات منظمی نیز در این خصوص با اولویت جایگاه آموزش و پرورش تشکیل شده است و تا جایی ادامه خواهد داشت که معلم از بالاترین جایگاه و هویت در نظام آموزش و پرورش برخوردار باشد؛ بدون این نگاه، آرمان‌ها دست‌نایافتنی است.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تولید دانش و نگاه علمی یک واقعیت است که عینی شدن آن نیاز به کار، برنامه و تلاش دارد همچنین آموزگاران باید فاخرترین و برجسته‌ترین جایگاه و هویت اخلاقی را در کشور داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته