دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1397 - 10:27
توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد انجام شد؛

تولید نانوژل گیاهی ضد سوختگی در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد

پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با استفاده از ترکیبات گیاهی و به‌کمک کیتوزان، موفق به ساخت نوعی «نانوژل ضد سوختگی» شدند که در مرحله‌ مقدماتی آزمایشگاهی، اثربخشی آن موفقیت‌آمیز بوده است.
کد خبر : 312061

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بروجرد، در این تحقیق برای نخستین‌‌بار، آمیخته‌ای از نانوفناوری پزشکی و طب گیاهی سنتی برای تهیه محصولات گیاهی ضد سوختگی مورد استفاده قرار گرفت؛ به‌طوری‌ که ابتدا استخراج مواد مؤثره از چند گیاه، مورد مطالعه با خاصیت ضد سوختگی انجام شد و سپس با استفاده از کیتوزان این نانوژل گیاهی تهیه شد و اثرات آن مورد مطالعه قرار گرفت.


مطابق اظهارات محققان این طرح در مورد محصول تولیدشده رقیب جدی وجود ندارد؛ زیرا شرکت‌های تولید‌کننده محصولات گیاهی ضد سوختگی در داخل و خارج کشور از نانوفناوری در تولید محصول خود استفاده نکرده‌اند و بیشتر آنها از یک نوع گیاه برای تهیه داروی ضد سوختگی بهره برده‌اند.


در اعصار گذشته به‌دلیل اینکه علم طب به تکنولوژی‌های جدید همچون بیوتکنولوژی و نانوفناوری پزشکی مجهز نبود، پزشکان برای درمان بیماران از گیاهان دارویی فراوری نشده استفاده می‌کردند؛ اما امروزه با پیشرفت‌های علمی جدید می‌توان مواد مؤثره گیاهان را با خلوص بالا استخراج کرد و با کمک فناوری‌های مرتبط به تولید نانوحاملین دارویی، مانند نانولیپوزوم و نانوژل‌ها، اثرات این مواد را چندین برابر افزایش داد.


این تحقیق، حاصل همکاری امیر قریب و زهره فائزی‌زاده از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بوده که با حمایت مرکز رشد و فناوری این واحد دانشگاهی انجام گرفته است.


انتهای پیام/4065/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته