دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1397 - 21:42
بطحایی:

خلاقیت در بدنه آموزش و پرورش به صفر رسیده است/ مدارس را چون موجودی کر و لال تصور کردیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمرکز در آموزش و پرورش بهره‌وری را پایین آورده و خلاقیت و نوآوری را در بدنه آموزش و پرورش تقریباً به صفر رسانده است، همه دستورات از بالا ابلاغ می‌شود و این تصمیمات در مدارس باید اجرا شود.
کد خبر : 311765

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سید محمد بطحایی در همایش استانداران سراسر کشور با اشاره به حجم و گستره آموزش و پرورش، افزود: امسال بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز سال جدید تحصیلی را در مدارس کشور آغاز خواهند کرد که این آمار نشانگر رشد 6 درصدی تعداد دانش‌آموزان کشور نسبت به سال گذشته است.


بطحایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین نقشه تحول در آموزش و پرورش است، گفت: از دو مسیر تحول را آغاز کرده‌ایم. مسیر اول روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش است، تمرکز در آموزش و پرورش بهره‌وری را پایین آورده و خلاقیت و نوآوری را در بدنه آموزش و پرورش تقریباً به صفر رسانده است، همه دستورات از بالا ابلاغ می‌شود و این تصمیمات در مدارس باید اجرا شود.


وی با اشاره به اینکه ما همواره مدرسه را به‌عنوان موجودی کر و کور و لال تصور کرده‌ایم که باید راه را به آن نشان دهیم و ذره‌ای امکان تصمیم‌گیری به آن نداده‌ایم، گفت: بر اساس سند تحول به دنبال تغییر این روش اداره هستیم و سیاست مدرسه محوری مهم‌ترین برنامه وزارت آمورش و پرورش در دولت دوازدهم است.


بطحایی افزود: در مدرسه محوری، مدرسه به‌عنوان موجودی زنده باید توانایی تصمیم‌گیری در حل مشکلات خود را داشته باشند و سازمان‌های غیر از مدرسه مانند اداره آموزش و پرورش استان و وزارتخانه باید سازمان پشتیبانی‌کننده باشند نه سازمان‌های دستوردهنده.


وزیر آموزش و پرورش افزود: در همین زمینه چهار برنامه مشخص داریم که گام اول را در جهت شایسته‌سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برداشته‌ایم. برای سنجش صلاحیت مدیران به مدیر هر مدرسه‌ای گواهینامه صلاحیت داده می‌شود تا در مدرسه متناسب با رتبه صلاحیت مدیریت کند. همچنین به‌صورت مداوم دوره‌های ارتقای شایستگی برای مدیران برگزار خواهد شد.


وی سومین برنامه وزارت آموزش و پرورش را که از سال جدید اجرا خواهد شد، کنترل و تضمین کیفیت مدارس اعلام کرد و گفت: بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده مدارس ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند و وضعیت مدارس و میزان پیشرفت آنها به‌صورت مداوم بررسی خواهد شد.


بطحایی ادامه داد: چهارمین برنامه، بحث تفویض اختیارات به مدارس است که این مورد نیز از سال جدید اجرایی خواهد شد.


وزیر آموزش و پرورش مسیر دوم تحول را تحول در محتوا و متن برنامه دانست و گفت: در یک سالی که تیم جدید آموزش و پرورش دولت مستقر شده است، این موضوع را زیاد شنیده‌اید که آموزش و پرورش و مدرسه ما به‌عنوان محلی برای تمرین زندگی بچه‌ها نیست و با تحولی که در محتوای برنامه‌ها ایجاد می‌کنیم مدرسه را تبدیل به کارگاهی برای تمرین مهارت‌هایی که بچه‌ها برای زندگی فردی و اجتماعی‌شان نیاز دارند، خواهیم کرد و این سرآغاز یک موضوع جدید است که باید برنامه‌های درسی، آموزشی و روش‌های ما بر این اساس تغییر یابد و این اتفاقات به تدریج در حال صورت گرفتن است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب