دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با آنا:

پیش‌بینی تعیین دلار 5 هزارتومانی در بودجه 98/ بودجه‌ریزی عملیاتی نیاز امروز اقتصاد

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید نرخ ارز و نفت را بر اساس واقعیت‌های عینی تعیین کند، گفت: در بودجه سال جاری شاهد بودیم که دولت نرخ دلار را حدود 3500 تومان در نظر گرفت، ولی در شرایط کنونی نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد متفاوت است.
کد خبر : 311733

محمدحسین فاتحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه کشورمان در حوزه بودجه‌بندی و ساختارهای اقتصادی با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها مسئولان قانون‌گذاری و اجرایی کشور را به پیروی از اقتصاد مقاومتی توصیه کرده‌اند، ولی متأسفانه در عمل شاهد اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور نیستیم.


استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: همواره دولت‌های مختلف بودجه کشور را بر اساس نرخ‌هایی از نفت و دلار بسته‌اند که شاهد تحقق عینی این نرخ‌ها در بازارهای جهانی و داخل ایران نبوده‌ایم که وقوع این اتفاق بی‌انضباطی مالی دولت را بیشتر از گذشته کرده است.


وی با اشاره به اینکه دولت باید نرخ ارز و نفت را بر اساس واقعیت‌های عینی تعیین کند گفت: در بودجه سال جاری شاهد بودیم که دولت نرخ دلار را حدود 3500 تومان در نظر گرفت، ولی در شرایط کنونی نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد ارقام متفاوتی است.


فاتحی افزود: دولت در شرایط کنونی کسری بودجه پنهان دارد و اگر در بودجه سال ‌آینده، نرخ‌های واقعی نفت و دلار را لحاظ نکند، شاهد بی‌انضباطی مالی بیشتر دولت‌ خواهیم بود.


استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: به نظر من با توجه به سوابق گذشته، قیمت نفت و دلار در بودجه سال آینده به ترتیب تا مرز 70 دلار و پنج هزار تومان تعیین خواهد شد.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد به ترتیب حدود هشت و 14 هزار تومان است، باید دولت چاره‌ای اساسی برای کاهش اختلاف نرخ دلار بین سامانه نیما و بازار با بودجه کند تا شاهد شکاف ارزی در اقتصاد کشور نباشیم.


وی همچنین از مسئولان سازمان برنامه کشور خواست تا بودجه‌ریزی عملیاتی را به واقعیت تبدیل کنند.


انتهای پیام/4083/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه دلار دولت
ارسال نظر
قالیشویی ادیب