دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1397 - 05:41
وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با آنا تشریح کرد:

مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به‌تصویب قانون حمایت از خانواده در سال 92 گفت: در صورتی‌که مرد 110 سکه از مهریه همسرش را بپردازد، وصول بیشتر از 110 سکه، منوط به اثبات توانایی مالی مرد، از سوی زوجه است.
کد خبر : 311335

علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره این‌که طبق قانون در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: زن در همه حال مالک کل مهریه است و مرد نمی‌تواند تحت هیچ‌شرایطی از پرداخت مهریه طفره برود.


وی اضافه کرد: البته در مواردی با تجویز قانون ممکن است، میزان مهریه تغییر کند اما این موارد استثنایی بوده و در اختیار زن و مرد نیست.


این وکیل دادگستری با اشاره به موارد ذکر شده برای کاهش مهریه در قانون گفت: برای مثال اگر زوجین عقد کرده باشند اما بین آنها، روابط زناشویی محقق نشده باشد و به اصطلاح غیرحقوقی، عروسی نکرده باشند، در صورت طلاق، تنها نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد. البته اگر روابط زناشویی محقق شده باشد، کل مهریه باید به زن پرداخت شود.


عابدینی، به موضوع بطلان نکاح هم اشاره کرد و گفت: همچنین اگر به‌دلیل شرعی یا قانونی، نکاح باطل شود یا پیش از رابطه زناشویی فسخ شود، در این‌صورت مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا عقد از ابتدا باطل بوده، و بنابراین نکاحی نبوده که به‌واسطه آن، زن مستحق مهریه باشد. البته این موارد، بسیار نادر است و احتمال رخ دادن آن هم پایین است.


وی، با بیان این‌که گذشت از مهریه توسط زن یکی دیگر از مواردی است که دیگر ذمه مرد را از پرداخت مهریه معاف می‌کند، افزود: در برخی از انواع طلاق‌ها نظیر طلاق خلع و مبارات، گذشت از مهریه توسط زن در قانون پیش‌بینی شده است. همچنین در عمده طلاق‌های توافقی، زن از تمام یا بخشی از مهریه گذشت می‌کند و شوهر هم، زن را طلاق می‌دهد که در این موارد، دیگر پرداخت مهریه، وجود ندارد.


وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به‌سوال دیگری در خصوص این‌که آیا در قانون حداکثر مهریه یا تعداد سکه درنظر گرفته شده است یا خیر عنوان کرد: در قانون حمایت از خانواده که در سال 92 برای کنترل میزان مهریه و پیشگیری از بروز مشکلات بین زوجین به تصویب رسید به‌طور خاص به‌موارد مختلف و مشکلات زوجین پرداخته است. متاسفانه درحال حاضر عده‌ای از افراد برای کسب درآمد اقدام به انعقاد عقدنامه می‌کنند و بلافاصله قصد طلاق گرفتن دارند تا به مهریه خود برسند، لذا نمایندگان مجلس قانونی را تحت عنوان درنظر گرفتن شرایط اقتصادی مرد پیش‌بینی کرده‌اند که بر اساس آن، فقط تا 110 سکه مهریه می‌توان مرد را حبس کرد و برای میزان بیشتر از 110 سکه، دیگر امکان حبس مرد،‌ وجود ندارد. همچنین اگر مرد 110 سکه را به همسرش پرداخت کند، برای بیشتر از این مقدار، زوجه باید دارایی و توانایی مالی مرد را اثبات کند.


انتهای پیام/4009/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Poland
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
۰
مهریه مزخرف‌ترین و ظالمانه‌ترین و احمقانه‌ترین قانون در ایران است و نهایت ظلم و ستم به مردها و عامل اصلی فساد و فحشا در ایران است. این نهایت ظلم و ستم است که در هنگام جدایی زن و شوهر از همدگیر، این فقط مرد است که باید برای جدایی و طلاق مهریه و پول سنگینی بدهد و مهریه بزرگترین باج گیری از مردهای بدبخت ایران است . چرا زنان در موقع طلاق ، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند ولی مردها باج سنگینی پرداخت میکنند ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
۰
خیلی هم خوبه٬مهریه یه نوع پشتوانه ای برای ما زنها
مرتضی تقوی
Japan
جمعه ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
۰
به نظرم مهریه حق زن می باشد و مرد مکلف به پرداخت آن می باشد مشروط به اینکه مهریه زیاد نباشد و در حد عرف و توان پرداخت مرد باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
۰
یوخ باباااااااا
هلدینگ شایسته