دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 14:18

انتشار کتاب «مسئولیت مدنی ناشی از خسارات زیست‌محیطی» از سوی عضو هیات علمی واحد نراق

کتاب مسئولیت مدنی ناشی از خسارات زیست محیطی «مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و اتحادیه اروپا» اثر دکتر علیرضا انتظاری نجف‌آبادی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق است که برای نخستین بار از سوی انتشارات مخاطب به چاپ رسید.
کد خبر : 30984

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب عبارت از مفهوم محیط زیست و انواع آلودگی‌ها، تاثیر آلاینده‌ها بر محیط زیست انسانی و طبیعی، جایگاه محیط زیست در فقه و حقوق، خسارت زیست محیطی و ویژگی‌های آن، مبانی و ارکان مسئولیت مدنی زیست محیطی از دیدگاه اسلام، حقوق ایران و اتحادیه اروپا و آثار و آئین دادرسی مسئولیت مدنی زیست محیطی است.


در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: حفاظت از محیط زیست و حمایت و اصلاح و مواظبت بر آن و مسئولیت در قبال آن از موضوعاتی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با علوم مختلف از جمله علم فقه، حقوق، فلسفه، اخلاق و اقتصاد دارد چرا که براساس آموزه‌های دینی، حیات و بقاء بشر، بستگی به حفاظت از محیط زیست داشته و رعایت حقوق عناصر زیست محیطی و احترام به حق حیات همه موجودات، نباید تنها در برهه‌ای خاص از زمان مدنظر قرارگیرد بلکه انسان باید خود را پیوسته در طول تاریخ و در برابر آیندگان مسئول بداند و متوجه این امر مهم باشد که هر نوع افراط و تفریط در استفاده از منابع و هرگونه بی‌مهری نسبت به طبیعت، اثرات سویی در کل نظام طبیعت خواهد داشت.


در ادامه مولف به اهمیت و ضرورت مطالعه و تدوین این کتاب پرداخته و می‌نویسد: با توجه به لزوم جبران هر نوع ضرر و زیان در اکثر نظام‌های حقوقی، مطالعه و ارزیابی و بحث از مسئولیت مدنی ناشی از خسارات زیست محیطی از جایگاه ویژه‌ای در علم حقوق برخوردار خواهد بود. در حقوق اسلام نیز، اصول و قواعد کلی درباره ضمان و مسئولیت مدنی وجود دارد که بسیاری از کارکردهای مبنای مسئولیت مدنی را دارا است. لذا این موضوع از دیدگاه فقه اسلام و حقوق ایران و حقوق اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته