دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از افزایش هزینه‌ سفرهای زیارتی؛

هزینه سفر اربعین چند میلیون شد؟+جزئیات

ان‌شاءالله در روزهای پیش رو و قبل از رسیدن به سفر معنوی پیاده‌روی اربعین تمهیداتی از سوی مسئولان اندیشیده شود تا حسرت نرفتن به این سفر روحانی بر دل‌ مشتاقان نماند.
کد خبر : 309721

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با نزدیک شدن به ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، تدارک سفر به عتبات عالیات از سوی عاشقان آن امام همام رونق گرفته و دلباختگان آن حضرت چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت گروهی آماده سفر برای زیارت امام حسین(ع) در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی می‌شوند.


اما در این بین بسیاری از مشتاقان آن حضرت با شروع ماه محرم، کم کم با برنامه‌ریزی‌های بسیار و تدارک آنچه که لازمه سفر به عتبات عالیات است در تکاپوی سفر اربعین هستند؛ سفری که داغ رفتنش بیشتر از سوز و گداز نرفتنش است و پیاده‌روی اربعین را اگر زائری تجربه کند هر سال و با شروع ماه محرم باز هم در تدارک برای گرفتن ویزا و سفر اربعین خواهد بود.


طبق آمارهایی که سال گذشته منابع رسمی اعلام کردند، در سال 96 بیش از 2 میلیون و 300 هزار زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کردند که این آمار نسبت به سال 95 بسیار بیشتر شده و بر اساس اعلام منابع رسمی هر سال نسبت به سال قبل با افزایش ایرانیانی که برای حضور در پیاده‌روی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند روبه‌رو هستیم.



البته آماری که منابع غیررسمی می‌گویند بیش از این تعداد زائر است و با اشاره به خروج برخی زائران در پیاده‌روی اربعین، این آمار را بعضاً تا 4 میلیون زائر هم تخمین زده‌اند.


اما آنچه که شاید امسال، پیاده‌روی اربعین را تحت‌الشعاع خود قرار دهد افزایش هزینه 300 و حتی 400 درصدی برای زائران اربعین نسبت به سال گذشته است.


افزایش لجام‌گسیخته نرخ دلار و رسیدن آن در بازار آزاد به بیش از 14 هزار تومان که البته در روزهای اخیر اندکی کاهش داشته و به مبلغ 13 هزار تومان هم رسیده است یکی از دل‌نگرانی‌های مسافران اربعین و به‌تبع آن فشار اقتصادی شدید به زائرانی است که طعم این سفر عاشقانه را چشیده‌اند و مجدداً قصد سفر دارند.



در ادامه با مروری بر هزینه‌هایی که باید توسط زائران اربعین پرداخت شود بار مالی سفر اربعین 97 مشخص می‌شود.


در صورتی که از هزینه صدور پاسپورت یا گذرنامه چشم‌پوشی کنیم، هزینه ویزای اربعین به مبلغ 41 دلار پیش‌ روی زائران است که با توجه به صحبت‌های جسته و گریخته مسئولان ایرانی مبنی بر فراهم‌سازی زمینه‌هایی برای پرداخت دریافت ریالی مبلغ آن به بیش از 500 هزار تومان خواهد رسید؛ اما طبق وعده‌هایی که مسئولان داده‌اند گویا قرار است برای سال 97 ویزای عراق در ایام اربعین به مبلغ 250 هزار تومان برای هر زائر محاسبه شود.


پس از اخذ روادید، هزینه سفر زمینی زائران از مرزهای سه‌گانه به مقصد نجف از دغدغه‌های دیگر مشتاقان پیاده‌روی اربعین است.


در سال‌های گذشته به‌طور مشخص هزینه سفر با خودروی ون از مرز مهران تا نجف بین 10 تا 35 دینار عراقی به تناوب روزهای نزدیک به اربعین محاسبه می‌شد که سال گذشته این مبلغ از 25 هزار تومان تا 80 هزار تومان بود ولی در مقطع کنونی که دینار عراق در تاریخ 17 شهریور به مبلغ 10 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شد حداقل هزینه سفر از مرز مهران به نجف 100 هزار تومان است که با نزدیک شدن به ایام اربعین هزینه خط مهران - نجف به بیش از 300 هزار تومان می‌رسد.


اما این هزینه در روزهای برگشت بازهم روند صعودی گرفته و پس از اربعین بین 15 تا 40 دینار عراقی محاسبه می‌شود.



قطعاً زائرانی که سفر اربعین را تجربه کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که در مسیر نجف به کربلا مواد خوراکی و غذایی به‌وفور یافت می‌شود تا جایی که موکب‌داران عراقی با التماس از زائران می‌خواهند تا بر سر سفره آنان حاضر شوند پس دغدغه‌ای از بابت تغذیه در ایام اربعین وجود ندارد؛ اما با این‌حال اگر زائران بخواهند غذایی را جداگانه خریداری کنند باید به‌عنوان مثال برای یک وعده غذایی ناچیز همچون فلافل عراقی حداقل 2 دینار (21 هزار تومان) بپردازند.


هزینه رفت و برگشت از کربلا به سمت کاظمین یا سامرا با ون‌های عراقی هم بین 20 تا 30 دینار است که حدود 200 تا 300 هزار تومان محاسبه می‌شود و خود به دغدغه‌ای برای زیارت امامین جوادین و عسکرین (علیهماالسلام) تبدیل شده‌ است.


بنابراین از زمان خروج از مرز مهران و سفر به نجف و همچنین زیارت کاظمین و سامراء برای هر زائر ایرانی چیزی در حدود 70 تا 100 دینار عراقی هزینه در بر دارد که این هزینه علاوه بر کرایه‌ای است که زائران باید در ابتدای سفر برای رسیدن به مرز مهران و سپس در برگشت برای رسیدن به شهرهایشان بپردازند.


با یک حساب سرانگشتی هزینه امسال سفر اربعین با تمام خرج‌هایش اعم از تهیه پاسپورت، ویزا، کرایه سفر به مرز و بالعکس، هزینه سفر به نجف، کاظمین و سامراء در حدود یک‌میلیون و 600 هزار تا 2 میلیون تومان بوده و این هزینه برای کسانی که هر ساله به عشق شهید کربلا و علمدارش بار سفر را برای عزیمت به عراق می‌بندند، بسیار سنگین است.


ان‌شاءالله در روزهای پیش‌رو و تا زمان رسیدن به سفر معنوی پیاده‌روی اربعین، تمهیداتی از سوی مسئولان اندیشیده شود تا داغ نرفتن به این سفر روحانی بر دل‌ مشتاقان نماند.


انتهای پیام/4076/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
۰
خدا لعنت کنه بانیان این گرانی را . ان شا الله فردای قیامت نتوانن جواب امام حسین ع رو بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
۰
لعنت برشمر ویزید زمانه یعنی گران فروشان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
۰
شما رو به خدا با مسئولین رایزنی کنید به خاطر بحث سیاسیش هم شده از هزینه‌ها کم کنند تا امار زائرین بیشتر بشه وگرنه امسال خیلی از دوستان و اشناهامون دارن کنسل می کنند....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
۰
شما رو به خدا با مسئولین رایزنی کنید به خاطر بحث سیاسیش هم شده از هزینه‌ها کم کنند تا امار زائرین بیشتر بشه و گرنه امسال خیلی از دوستان و اشناهامون دارن کنسل می‌کنند....
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
۰
ممنون از مطالب،ان شا الله که امسال همه بتونن با وجود گرونی از این سفر استفاده کنند.
وحيد قنبرطلب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
۰

به ذهنت هم خطور نکند که به‌خاطر مشکلات مالی، اربعین را حذف کنی!

مگر نمی‌گفتیم «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي وَ نَفْسِي وَ مَالِي» یعنی حسین‌جان، همۀ هستی‌ام فدای تو!

بگو: از ضرورت‌های زندگی‌ام می‌زنم اما نمی‌گذارم روضۀ ارباب در اربعین امسال خلوت بشود!

اربعین ۹۷ (۱)

برخی می‌گویند «اربعین امسال به‌خاطر مشکلات مالی، طبیعتاً تعداد زائران ایرانی، کمتر از سال قبل خواهد شد»اصلاً این حرف‌ها زشت است! بگو: از ضرورت‌های زندگی‌ام می‌زنم اما نمی‌گذارم روضۀ امام‌حسین(ع) خلوت بشود!

دوستان من! به ذهن‌تان هم خطور نکند که یک‌وقت به‌خاطر مشکلات مالی، بخواهید اربعین را حذف کنید! ما سینه می‌زدیم و می‌گفتیم «جانم به فدای حسین!» می‌گفتیم «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي وَ نَفْسِي وَ مَالِي» یعنی حسین‌جان، همۀ هستی من به فدای تو!

امسال یک‌ مقدار از هزینه‌های دیگر خودمان می‌زنیم و برای سفر اربعین خرج می‌کنیم. هرکسی برای امام حسین‌ (ع) خرج کرده، امام‌حسین (ع) چند برابر به او پس داده است! به این هزینه اصلاً نگاه نکن، امام‌حسین (ع) جبران‌ کننده است.

اگر اربعین امسال خلوت بشود، دربارۀ ایرانی‌ها می‌گویند: تا یک‌ مقدار پولشان کم شد، تعدادشان هم کم شد! یک‌ زمانی از ایران، دست می‌دادند و برای زیارت کربلا می‌آمدند، حالا که یک‌ مقدار مشکلات مالی پیدا کردند، اربعین را بی‌خیال شدند!

نه‌تنها امسال نباید خلوت‌تر از پارسال بشود، بلکه باید نشان دهیم که از ایران، دو یا سه برابر پارسال، برای زیارت اربعین می‌روند!

چون امسال مشکلات مالی بیشتر شده است، اتفاقاً بیشتر شرکت خواهیم کرد، تا بتوانیم به امام‌حسین (ع) بگوییم «ما از زیادیِ پولمان و از سرِ تفریح نیست که به حرم تو می‌آییم! ما از ضرورت‌های زندگی‌مان می‌زنیم و به کربلا می‌آییم تا محبت خودمان را اثبات کنیم.»

علیرضا پناهیان
دانشگاه هنر- ۹۷.۷.۶
محمدعلی الوندمنش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
۰
جناب پناهی آنقدر کلامتان تکان دهنده بود که شده انگشترمم بفروشم اربعین میرم . یاعلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
۰
با سلام الان هزینه ویزا کم شد و به ۲۳۰ هزار رسید باید دولت تدابیری بیاندیشد که حمل ونقل زائرین را در کشور عراق انجام دهد یا لااقل ارز دولتی در اختیار زائرین قرار دهد و الا با هزینه دو ملیونی خیلی سخته زیارت رفتن ان‌شاالله امام حسین خودش نظری کند.
میثم قادری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
۰
امسال متاسفانه نمیتونم برم به دلیل گرون بودن کرایه های اونور مرز،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
۰
سلام چند سال اقا دعوتمون کرده اربعین صفای دیگه ای داره با این گرانی هنوز هیچی اماده نیست نکنه اقامون دعوت نکنه ماشین ایرانی برا جا به جایی بزارید اگه دلتون برا مردم می‌سوزه
رحیمزاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
۰
سلام چندسال اقا دعوتمون کرده اربعین صفایدیگهای داره با این گرانی هنوز هیچی اماده نیست نکنه اقامون دعوت نکنه ماشین ایرانی برا جا به جایی بزارید اگه دلتون برا مردم میسوزه
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
۰
با سلام یکی از اقوام بنده با حدود دویست نفر دیگر عازم هستند و یک میلیون هزینه سفر شده چون سرویس‌ها را از قبل هماهنگ کردن از قبل سفر مشخص شده احتمالا محاسبات شما اشتباه بوده. در ضمن در زمان عرفه فلافل یک دینار و نیم دینار بود که بعید است تغییری داشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
۰
انشالله به امید خدا اربعین می‌رویم به کربلا
فقط از مسئولین کشور تقاضا داریم برای راحتی زوار برای مهران به نجف یه فکری بکنند و امکان اتوبوس ایرانی بزارند یا حسین علیه السلام
حسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
۰
می خواستم امسال مشرف بشم ولی اینقدر هزینه ها را زیاد کردن که واقعا نمیشه رفت
شهرام پاییز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
۰
به برکت این مسولین خدوم و زحمت کش!!!! ،یه اربعین هم که مردم راحت میتونستن برن ،دیگه نتونن برن
نگین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵
۰
چقدر خوبه که مردم و مسئولان ؛ مثل غذا و استراحتگاه که وجود داره برای سفرهای زمینی از مرز تا نجف و همچنین برای کاظمین و سامرا و برگشت مردم و همچنین در مرز های ایران تا شهرهای مردم ماشین های رایگان در اختیار مردم قرار بدن تا زوار با آرامش و بدون دغدغه وسیله نقلیه و هزینه هاش به سفر برن به نظرم ضرورت این مسئله الان خیلی بیشتر حس میشه و جلوی خیلی از سواستفاده‌ها گرفته میشه ؛ امسال با وجود هزینه‌ها به دیدار امام حسین (ع) می‌رویم و نشون میدیم که پول در برابر عشق به حسین (ع) هیچ ارزشی نداره خداوند متعال روزی رسانه و مطمئنیم که خودش چندین برابر برامون جبران میکنه ؛ یا حسین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
۰
به به به این تدبیری که برای مردم اندیشیدید و امیدی که به ملت دادید به به به این برنامه دولت بنفش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
۰
نفس ها از جای گرم بلند میشه
قاسم حسن مجنی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
۰
امسال همه با تعجب خواهند دید علی رقم افزایش هزینه سفر اربعین تعداد مسافران یک ملیون نفر از سال قبل بیشتر خواهد بود و چشم دشمنان تشیع از حدقه بیرون خواهد زد
محمد امین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
۰
الان توی سال ۹۸ با این همه گرونی هزینه ها حدودا چقدر. میشه ?!?
هلدینگ شایسته