دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 11:51

قیمت مسکن باز هم کاهش یافت

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در تیرماه امسال 38.6 میلیون ریال بود که نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال قبل 0.7 و 3.1 درصد کاهش داشته است.
کد خبر : 30967

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه امسال را منتشر کرد که بر اساس آن تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11.7 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 25.1 و 16.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.


در تیرماه امسال از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 79.5 میلیون ریال به منطقه یک و کم‌ترین آن با 21.0 میلیون ریال به منطقه 17 تعلق داشته است.


همچنین بیش‌ترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به منطقه 20 معادل 3.8 درصد و بیش‌ترین کاهش قیمت به منطقه 12 معادل 7.9 درصد تعلق دارد.


بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه امسال حاکی است که واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت با سهم 54.4 درصد بیش‌ترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال گذشته 0.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.


بر اساس این گزارش در 4 ماهه نخست سال جاری حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران با کاهش 25.8 درصدی همراه بوده است که به نظر می‌رسد بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن به ویژه در 2 ماهه نخست نسبت به دوره مشابه سال گذشته ناشی از نگرانی خریداران در مقطع زمانی سال گذشته نسبت به تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزیابی است.


تداوم این رویه در ماه‌های اخیر موید آن است که متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کشور، انتظارات متقاضیان خرید در بازار معاملات مسکن نیز دلالت بر تداوم ثبات قیمت مسکن و در ماه‌های آتی داشته و همین امر تا حدودی بر روند معاملات در مقطع کنونی تاثیرگذار بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته