دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 10:30

حال جنگل خوب نیست!

12 میلیون هکتار جنگل طبیعی و 2.5 میلیون هکتار جنگل دست‌ساز در کشور طی 50 سال گذشته نابود شده‌اند و این روند تخریبی همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 30934

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در حال حاضر 14 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که حال بسیاری از آنها ناخوش است و حتی باید به علت نابودی اکوسیستم آنها را نیز رفته رفته در زمره آمار جنگل‌های از دست رفته و تخریب شده دانست.


در همین باره معاون سابق سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه با وجود سابقه طولانی برای مدیرت علمی جنگل در وضع مطلوبی به سر نمی‌بریم، گفت: در حال حاضر بیلان طبیعت کشور منفی است که به تبع آن بیلان جنگل‌ها نیز به سمت منفی بودن پیش می‌رود.


کاظم نصرتی نصرآبادی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم افراد سطحی‌نگر آدرس غلط به مسئولان ندهند، افزود: باید واقعیت جنگل‌های کشور را مدنظر قرار داده و طبیعت را به سمت بی‌برنامه‌گی سوق ندهیم.


وی با بیان اینکه باید هر توده جنگلی کشور دارای طرح و برنامه متناسب حفاظتی با خود باشند، تصریح کرد: باید میزان تخریب جنگل‌ها در کشور به طور دقیق ارزیابی و طبیعت را مدیریت کرد.


عضو انجمن جنگل‌بانی با بیان اینکه نباید جنگل‌ها و مراتع را به حال خود رها کرد، ادامه داد: روند تخریب در مراتع به گونه‌ای است که در حال حاضر مراتع وضعیتی به مراتب بدتر و اسفبارتر از جنگل‌ها دارند.


نصرتی نصرآبادی بیان کرد: بیش‌تر اسناد‌، مدارک و عکس‌های ماهواره‌ای از جنگل‌ها مربوط به دهه 30 به بعد است که بر اساس آن روند تخریب جنگل‌ها همواره وجود داشته و از مهم‌ترین دلایل آن می‌‌توان رشد جمعیت، تغییرات اجتماعی کشور، مسائل اقتصادی و اجتماعی جنگل‌ها و حاشیه‌نشین‌ها، توسعه دامداری و کشاورزی در جنگل، توسعه عمومی کشور، راهداری و طرح‌های توسعه‌ای را نام برد.


وی عنوان کرد: در مناطق بدون طرح و برنامه که مدیریتی در آن صورت نمی‌گیرد، امکان پایش و ارزیابی نیز وجود ندارد بنابراین به اعتقاد کارشناسان این حوزه همه مناطق و عرصه‌های جنگلی باید تحت ارزیابی و دارای طرح حفاظتی باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته