دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1397 - 07:48
سرمربی تیم ملی بسکتبال در گفتگو با آنا:

انتقاد لازمه رشد بسکتبال است/ عده‌ای ریشه افراد سازنده را می‌زنند

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: عده‌ای پیدا می‌شوند که ریشه افراد سازنده را می‌زنند و جلوی مرده‌شور خانه برایشان سینه‌زنی راه‌ می‌اندازند که این موضوع به ضرر بسکتبال ایران است.
کد خبر : 309248

مهران شاهین‌طبع در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص نایب قهرمانی تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی گفت: در هر صورت یک برنامه‌ریزی 6 ماهه در خصوص تیم بزرگسالان داشتیم که با جمیع جهات و شرایط اقتصادی سختی که فدراسیون داشت، موفق شدیم با استفاده از تعدادی بازیکنان لایق که در اردوهای متناوب شرکت کرده بودند به جاکارتا اعزام شویم.


وی ادامه داد: تیم ملی بسکتبال همزمان با آماده‌سازی برای بازی‌های آسیایی، درگیر پنجره دوم و سوم مسابقه‌های جهانی بود ولی با این وجود عملکرد خوبی را ارائه کرد. گرچه نایب قهرمان شدیم ولی می‌توانستیم اگر کمی شانس به ما کمک می‌کرد در فینال، چین را شکست دهیم و به قهرمانی برسیم. با این حال کسب مقام دوم هم نتیجه قابل قبولی بود.


سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه چه شد تیمش مغلوب چین شد، گفت: اگر نگاه کلی به دیدار فینال داشته باشیم، باید بپذیریم بازیکنان تیم چین ثبات بیشتری به لحاظ فنی و تاکتیکی داشتند. آنها در طول مسابقه ریتم و آهنگ خود را حفظ کردند و ثبات بیشتری نسبت به ما داشتند. داوری بد هم در برتری چینی‌ها تأثیر داشت، حدود 10 خطای چین جزء خطاهای اصلی بود که داور می‌توانست جریمه‌های سخت‌تری را برای حریف در نظر بگیرد. با این حال ما از عملکرد بچه‌ها رضایت داریم و نتیجه مقابل چین را یک شکست نمی‌دانیم.


وی افزود: چینی‌ها سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در ورزش بسکتبال انجام دادند. آنها به دلیل حضور بی‌شمار در تورنمنت‌های مختلف پیشرفت قابل توجهی کردند و در 6 سال اخیر در آسیا پیشرفت مناسبی داشتند. آنها در دور قبلی بازی‌های آسیایی در رتبه پنجم قرار گرفتند اما در این دوره قهرمان شدند. تیم‌های بانوان آنها در بسکتبال پنج نفره و سه نفره نیز همچون تیم مردان‌ قهرمان شد. اگر چه آنها در گذشته مغلوب استرالیا یا نیوزلند شدند اما با افزایش سطح آموزش در سرتاسر چین، بازیکنانی به لحاظ فیزیکی مستعد و آماده فراهم کردند و نهایتاً به قهرمانی‌های مختلفی رسیدند. حمایت از بسکتبال چین به خوبی انجام شد و آنها مزد زحماتی که کشیدند را گرفتند. حیات بسکتبال چین حتی در مواقعی که شکست می‌خوردند، ادامه یافت و حالا آنها به ثبات دهه 90 میلادی دست پیدا کردند و من معتقدم ظرف 10 تا 15 سال آینده چین، می‌تواند در سطح جهانی نیز نتایج بسیار خوبی را بگیرد.


شاهین‌طبع درباره اینکه با کنار رفتن ستاره‌های باتجربه تیم ملی بسکتبال آیا پشتوانه لازم برای این افراد در تیم ملی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: باید تاوان جوان‌گرایی را بدهیم حتی اگر به المپیک و جام جهانی نرویم و در آسیا تیم آخر شویم. جوان‌گرایی به تدریج صورت می‌گیرد ما باید ضمن استفاده از قابلیت بسکتبالیست‌های باتجربه و حفظ شاکله و چهارچوب اصلی تیم آهسته آهسته بازیکنان جوان را به تیم ملی اضافه کنیم. بدون تردید در رقابت‌های پیش‌رو اولویت با جوانان است که در ترکیب تیم قرار می‌گیرند. نباید اجازه دهیم اتفاقی که 18 سال پیش رخ داد و بسکتبال ما از رتبه پنجم به دهم آسیا رسید تکرار شود. آموزش بهتر رشد نظام باشگاه‌داری و استعدادیابی باید انجام شود و در این میان حمایت‌ها قطع نشود.


وی خاطرنشان کرد: نسل فعلی که در حال حاضر در بسکتبال ایران حضور دارند زمانی که 16 تا 17 سال داشتند، به همراه سعید ارمغانی در رقابت‌های کشورهای اسلامی در کویت به امارات باختند. بلایی سر آن تیم آوردند که ارمغانی دیگر به ایران برنگشت یا زمانی سعید فتحی تلاش‌های متفاوتی برای رشد بسکتبال ایران داشت که با او برخورد جدی شد ولی فتحی دوام آورد و باعث شد، پشتوانه خوبی برای تیم ملی ساخته شود.


سرمربی تیم ملی بسکتبال یادآور شد: ورزش بسکتبال پیچیده‌تر از دیگر رشته‌های تیمی و توپی است. به دست آوردن مهارت‌های این ورزش نیاز به زمان دارد و البته تمرین‌های بسیار زیاد به همراه آموزش کامل تا بسکتبالیست‌های مختلفی ساخته شوند. کشور ما مملو از استعدادهای زیادی است که باید حمایت شوند تا در آینده تیم ملی از بهترین نفرات بهره ببرد.


وی درباره اینکه شکست برابر چین در دیدار فینال بازی‌های آسیایی جاکارتا بیش‌از اندازه بزرگ شد، گفت: به نظر من با نتایج ایران نگاه خوبی همراه نمی‌شود، روزمرگی باعث می‌شود که ما عقب بیفتیم. متأسفانه همانطور که اقتصاد ما به دلیل وجود آدم‌های دلال دچار مشکلات مهمی شده است، در ورزش بسکتبال هم عده‌ای با زدن نقاب رسانه و البته همکاری برخی مربیان باعث شدند تا بسکتبال ملی با مشکل مواجه شود.


شاهین‌طبع افزود: تیم ما در دیدار برابر چین بازنده شد و قهرمانی را از دست داد ولی یک شکست آنقدر بزرگ شد که انگار تیم ملی در همان دور مقدماتی حذف شده است. من می‌خواهم بگویم آن زمانی که تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان آسیا شد به المپیک صعود کرد و در جام جهانی حاضر شد آیا نگاه به بسکتبال دچار تغییر کرد؟ متأسفانه دانش کم و مطالعه اندک افرادی که همچون مفسد اقتصادی در بسکتبال ایجاد فساد کرده‌اند باعث شده تا یک شکست بزرگ‌تر از اندازه‌اش دیده شود.


وی اضافه کرد: به نظر من طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال باید در کارهایی که انجام می‌دهد، تکلیف خودش را مشخص کند. آنهایی که علیه بسکتبال هستند و با رفتار غلط و خلاف شرع خود به انحای مختلف به برخی بازیکنان و مربیان نزدیک می‌شوند و قصد در تخریب آنها دارند را باید از بین برد. نباید اجازه داد مشکلاتی که افراد دلال صفت ایجاد می‌کنند، بسکتبال را به سمت نابودی ببرد. ما افراد مثبت زیادی داریم که می‌توانند به بسکتبال خدمت کنند و وظیفه تمامی افراد این است که شرایطی حاصل کنند تا بسکتبال پیشرفت کند.


سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: انتقاد لازمه رشد بسکتبال است ولی تخریب چیز دیگری است، من معتقدم باید از نسلی استفاده کنیم که هدف‌شان کمک به پیشرفت بسکتبال است و اجازه ندهیم افراد شایسته کنار روند. اینکه عده‌ای پیدا می‌شوند که ریشه افراد سازنده را می‌زنند و جلوی مرده‌شور خانه برای‌شان سینه‌زنی راه‌ می‌اندازند، به ضرر بسکتبال ایران است. ما مربیان بزرگی داشتیم که به دلیل مسائل حاشیه‌ای که برایشان ایجاد شد، از ورزش بسکتبال کنار رفته‌اند. باید با قدرت با افراد مفسد برخورد شود و شرایطی حاصل شود که شاهد حضور دلسوزان بسکتبال در سطح بالای این ورزش باشیم.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته