دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1397 - 12:47
تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب­ کهن‌دیار شیشوان منتشر شد

کتاب­ «کهن‌دیار شیشوان» از سوی امیر چهره­‌گشا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر منتشر شد.
کد خبر : 309108

امیر چهره­‌گشا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شبستر درباره این کتاب اظهار کرد: «بنا به اظهارات اکثر سیاحان و مورخان که به منطقه آذربایجان سفر و از منطقه شیشوان دیدن کرده­‌اند، این دیار بعد از تبریز ولیعهد‌نشین به سبب اسکان ملک قاسم‌میرزا و دیگر شاهزاده­‌های قاجاری، یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی آذربایجان محسوب می­‌شد.»


دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی شبستر با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی شیشوان، عبور رودخانه و به تبع آن وجود زمین­‌های حاصل‌خیز و مهم‌­تر از همه وجود مردمان سخت‌‌کوش ممتاز بوده افزود: «وجود چنین ظرفیت‌های بارز در توسعه یک منطقه، خط بطلان بر ادّعاهایی است که پیشرفت و آبادانی این دیار را مدیون افراد خاص بدانیم.»


به گزارش آنا، کتاب«کهن‌دیار شیشوان: نگاهی به جغرافیای طبیعی، انسانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی منطقه شیشوان عجب­‌شیر» از سوی نشر اختر تبریز در 424 صفحه و تیراژ 1000 نسخه چاپ و با قیمت 40 هزار تومان به بازار آمده است.


این کتاب در سه فصل با عنوان­‌های سیمای عمومی شیشوان، شیشوان از منظر دیگران، شیشوان در گذر زمان تهیه شده و دو بخش دیگر شامل اسناد، تصاویر، منابع و فهرست اعلام کتاب است.


فصل اول شامل مباحثی مانند موقعیت جغرافیایی شیشوان، دیدگاه‌­های مختلف درباره وجه تسمیه شیشوان، تاریخچه تقسیمات کشوری، تاریخچه فرهنگ، آثار تاریخی و شیشوان از منظر شعر شاعران است.


فصل دوم به نوشته‌­های سیاحان و جهان‌گردانی که از این دیار دیدن کرده‌­اند، اختصاص دارد. فصل سوم نیز اشاره به برخی از مهم­‌ترین رویدادهای تاریخی شیشوان از قبیل فتنه شیخ عبیدالله شمزینی، مسئله کشتیرانی دریاچه ارومیه، حضور نیروهای نظامی روس در جریان جنگ جهانی اول در منطقه عجب‌­شیر و شیشوان، قیام حسین‌قلی­‌خان گنجه­‌ای شیشوانی و بالاخره نقش شیشوان در وقایع ظهور فرقه دموکرات آذربایجان دارد.


این هیجدهمین کتاب امیر چهره­‌گشاست. عنوان تعدادی از کتاب­‌های چاپ شده وی شامل؛ یادمان صفرخان، زندانی زمان، نگاهی به مبارزات باسابقه‌­ترین زندانی سیاسی جهان، صفرخان قهرمانیان، تاریخ عجب‌شیر، پیشگامان تاریخ و فرهنگ آذربایجان، عجب‌شیر در گذر زمان، زندگی­‌نامه و آثار دکتر حسین دوزگون، سهند دونیاسی، فیزیک نور، امامزاده‌های آذربایجان و شمال‌غرب ایران، امام­زاده‌­های آذربایجان و شمال‌غرب ایران، تاریخ امکنه شریفه و رجال برجسته، شورش شیخ عبیدالله شمزینی در تبریز و ارومیه از منظر روزنامه­‌های دوره ناصری است.


کتاب «کهن‌دیار شیشوان» شهریور جاری در سالن آمفی­ تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شبستر رونمایی شد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته