دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد:

«مباهله» واقعه‌ای قرآنی در تراز غدیر

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی معتقد است که روز مباهله واقعه‌ای در تراز غدیرخم بوده و یک رویداد مشترک بین همه فرق اسلامی و مسیحیت است.
کد خبر : 308973

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امروز 24 ذی‌حجه یادآور یک واقعه مهم تاریخی در صدر اسلام است که امروزه با عنوان «روز مباهله» شناخته شده و شأن نزول آیه 61 سوره آل‌عمران محسوب می‌شود، امّا به نظر می‌رسد ماهیت و منزلت این رویداد مهم به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.


در ترجمه این آیه شریفه می‌خوانیم: «و هرکس که پس از فرا رسیدن علم [وحى‏] به تو درباره او [عیسى ‏(ع)] با تو محاجه کند بگو بیایید ما پسرانمان و شما پسرانتان، ما زنانمان و شما زنانتان، ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را بخوانیم، سپس [به درگاه خداوند] تضرع کنیم و بخواهیم که لعنت الهى بر دروغگویان فرود آید.»


حجت‌الاسلام والمسلمین مرویان حسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اظهار کرد: در بیست و چهارم ذی‌حجه سال دهم هجرت، جمعی از عالمان مسیحی «نجران» (منطقه‌ای در مرز حجاز و یمن) که با دعوت مکتوب پیامبر (ص) برای پیوستن به اسلام مواجه شده بودند، به مدینه آمدند. پس از این که از گفتگو با پیامبر اکرم (ص) قانع نشدند، طبق سنت آن زمان تصمیم به مباهله گرفتند؛ به این معنا که از خدا بخواهند که حق را آشکار کرده و لعنت و عذاب الهی بر گروه باطل نازل شود. پس همان گونه که در این آیه شریفه آمده است، قرار شد دو طرف نفس و حقیقتشان را به همراه فرزندان و زنان برجسته آیین خویش به همراه بیاورند. روز بعد دانشمندان مسیحی که کاملاً بر منابع کهن مسیحیت و کتاب‌های عهد عتیق آشنا بوده و از خصوصیات اهل‌بیت خاتم پیامبران آگاه بودند،دیدند که پیامبر (ص) به همراه امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) برای مباهله تشریف آورده‌اند.


وی افزود: علمای مسیحی با تکیه بر آموزه‌های مسیحیت گفتند که اگر این چند نفر دست به دعا بردارند تا خدا حق را آشکار کرده و باطل را نفرین کند، هیچ جنبنده‌ای جز اهل اسلام باقی نخواهد ماند؛ لذا به مباهله تن ندادند و تعهد کردند که تمکین کرده و به حکومت اسلامی جزیه بدهند.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این که این آیه قرآن و این رویداد تاریخی نشان می‌دهد که حقیقت نبوی و حقیقت علوی یکتا و هماهنگ هستند، گفت: این رویداد تاریخی، همچون واقعه غدیر توسط بسیاری از علمای اهل سنت نیز تأیید شده است که از بین آنها می‌توان به «شواهد التنزیل» حاکم حسکانی و تفسیر «اسباب النزول» واحدی نیشابوری اشاره کرد. این سند تاریخی نشانه برتری و فضیلت حضرت علی (ع) است و در آموزه‌های ما توصیه شده است که همچون واقعه غدیر آن را گرامی بداریم و نسل‌های آینده آن را به خاطر بسپارند.


مرویان حسینی با بیان این که مبلغان دینی، برنامه‌ریزان فرهنگی و رسانه‌های ما باید برای تبیین این جریان تاریخی ارزشمند زمینه‌های فرهنگی و تبلیغی لازم را فراهم کنند، تصریح کرد: متأسفانه این رویداد درخشان تاریخ اسلام که واقعه‌ای در تراز غدیر بوده و یک رویداد مشترک بین همه فرق اسلامی و مسیحیت است تا اندازه‌ای مورد غفلت واقع شده؛ در حالی که ما باید مفاهیم آیات قرآنی را که به وقایعی همچون مباهله، غدیر و لیلة‌المبیت اشاره دارند، به فرزندان خود بیاموزیم و به میراث تاریخی خودمان افتخار کنیم.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب