دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1397 - 02:41
توصیه‌های پلیس فتا؛

واقعیت‌های فضای مجازی را بشناسید

تعدد شایعات در فضای مجازی بسیار زیاد است، در مجموع به نظر می‌رسد، فرهنگ‌سازی در میان مردم، راهکاری موثر برای مقابله با این شایعات است؛ که با آن می‌توان از تاثیرات مخرب شایعه‌ها جلوگیری کرد، البته شهروندان نباید هر خبری که در این فضا منتشر می‌شود را باور کنند.
کد خبر : 308488

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پلیس فتا، شایعه‌سازی پدیده‌ای است که به آسانی شکل می‌گیرد، اما تبعات آن به‌همان آسانی قابل جبران نخواهد بود. همیشه و در هر دورانی افرادی بوده‌اند که برای تفریح، سرگرمی و پرکردن اوقات خود، دست به این اقدامات می‌زنند؛ اما در حالتی جدی‌تر، افرادی برای تخریب و کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی افراد یا اتفاقات و رویدادهای مختلف دست به دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی زده و گاهی برای این کار اهداف بزرگی را در سر دارند و طرحی از پیش آماده شده را دنبال می‌کنند.


امروزه به مدد فضای مجازی انتشار شایعات بیشتر از گذشته تشدید شده است؛ به گونه‌ای که در مدت زمان بسیار کوتاهی، خبر دروغ و شایعه کذبی به راحتی در صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.


شایعه در هر سطحی که باشد، چه بی‌اهمیت و از سر تفریح و چه با هدف خاص و از روی عناد، قابل اهمیت و پیگیری است و بایستی جدی گرفته و دنبال شود، چه بسا در خیلی از موارد آبرو و حیثیت افراد یا چهره‌ها یا گروه‌هایی در خطر است.


از آنجا که تعدد شایعات در فضای مجازی بسیار زیاد است، در مجموع به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی در میان مردم، راهکاری مؤثر برای مقابله با این شایعات است که با آن می‌توان از تاثیرات مخرب شایعه‌ها جلوگیری کرد. فرهنگ عدم پذیرشِ هر سخنِ بدون منطق و یا باور کردن هر تصویر و نوشته‌ای، فرهنگ نجات بخش جوامع از افتادن به پرتگاه دروغ‌ها و داده‌های بی‌پایه و اساس است.


شهروندان نباید هر خبری که در این فضا منتشر می‌شود را باور کنند و حتماً نسبت به صحت و سقم خبر باید تحقیق کنند و به دنبال تائید این خبر از سوی خبرگزاری‌های رسمی و معتبر باشند.


ضمن آن‌که شایعه‌پراکنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مطابق با مواد 18 قانون جرائم رایانه‌ای و ماده 746 قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد.


انتهای پیام/4039/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته