دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1397 - 01:05
رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی:

جشنواره قصه‌گویی نمی‌تواند به تنهایی فرهنگ قصه‌گویی را احیا کند

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: جشنواره قصه‌گویی به تنهایی نمی‌تواند بار احیای فرهنگ قصه‌گویی را به دوش کشد، اما با توجه به تأثیراتی چون پرورش خلاقیت و خیال‌پردازی، برگزاری آن گامی مؤثر در قصه‌گویی است.
کد خبر : 307740

محمدرضا زمردیان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره اینکه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی چقدر می‌تواند فرهنگ قصه‌گویی را احیا کند، گفت: جشنواره نمی‌تواند به تنهایی بار احیای این فرهنگ قدیمی را به دوش کشد، اما با توجه به تأثیراتی که قصه گفتن به دنبال دارد، قطعاً برگزاری جشنواره گام مؤثری در این زمینه است.


وی در خصوص اهمیت قصه‌گویی تشریح کرد: یکی از تأثیرات قصه‌گویی پرورش خلاقیت و خیال‌پردازی در کودکان و نوجوانان است؛ بنابراین هرچه به قصه‌گویی توجه کنیم به خلاقیت بچه‌ها کمک کرده‌ایم. ما آثار تربیتی و پرورشی زیادی داریم که می‌توانیم مفاهیم اخلاقی، تربیتی و مباحث فرهنگی و سنتی را به شکل اثرگذار و قابلِ‌ پذیرش به افراد عرضه کنیم.


رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره اینکه بیست دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی چقدر باعث ترغیب مردم برای مشارکت در این جشنواره شده، بیان کرد: در هر دوره میزان شرکت مردم متفاوت بوده اما پیش‌بینی من این است که با توجه به استقبال بی‌سابقه‌ای که امروز از سوی هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر کشور از جشنواره قصه‌گویی شده، مخاطب و میزان شرکت‌کننده بسیار بیشتر از دوره‌های پیشین باشد.


وی در ادامه در خصوص داوران جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: در قصه‌گویی بیان و نوع مطرح کردن قصه اهمیت زیادی دارد و در حوزه داوری و آموزش سه شاخص را مدنظر قرار داده‌ایم. اول قصه‌گو بودن و آشنا بودن با فرآیند قصه‌گویی در کانون، دوم توانایی در ادبیات و داستان‌گویی و داستان‌نویسی و سوم هنرهای نمایشی است. برخورداری از سه شاخصه ذکر شده می‌تواند قصه‌گوی خوب را تعیین کند.


زمردیان افزود: افراد مختلفی علاقه‌مند به همکاری در جشنواره قصه‌گویی هستند، اما با توجه به زمان جشنواره و بازه زمانی که برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم، برنامه‌ها اجرایی خواهد شد و انتخاب‌ها صورت می‌گیرد.


وی درباره برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول سال اظهار کرد: در اکثر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع قصه‌گویی و کارگاه آموزشی در کل کشور در حال برگزاری است و ما امیدوار هستیم امسال با برگزاری جشنواره قصه‌گویی، ورود و حضور چهره‌های هنری به این حوزه و افزایش تقاضا به شکل فعال‌تری کارگاه‌های آموزشی قصه‌گویی را برگزار کنیم.


انتهای پیام/4072/4031/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته