اجرای آزمایشی اعتبارسنجی مشتریان در شرکتهای بیمه
به گزارش گروه اقتصادی آنا از سندیکای بیمه گران ایران، سید محمد علیپور با حضور در کارگروه تخصصی مالی که در سندیکای بیمهگران ایران برگزار شد، خواستار تجهیز شرکتهای بیمه به سامانه رتبهبندی اعتباری ایران شد.
دبیر کل سندیکای بیمهگران از مدیران مالی شرکتهای بیمه که در این کارگروه حضور داشتند خواست تا با بررسی عملکرد و چگونگی کارکرد این سامانه با آن آشنا شده و چگونگی امکان بهرهبرداری از این سامانه را در صنعت بیمه بررسی کنند.
محمد جلیلی کارشناس بانکی و مدیرعامل شرکت رتبهبندی اعتباری ایران نیز در این نشست به تشریح چگونگی عملکرد سامانه توانم (توان اعتباری من) پرداخت و در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه این سامانه با حمایت وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی فعالیت میکند، گفت: در اغلب کشورهای دنیا نرخ تسهیلاتشان شناور و متغیر است و بانک به مشتری پر ریسک و بدسابقه وام را با نرخ بالاتر اعطا میکند و در مقابل مشتری کم ریسک و دارای کارنامه اعتباری مثبت، وام را با نرخ کمتری دریافت میکند و حتی به مشتری با ریسک خیلی بالا و خارج از چارچوب هم اصلا وام نمیدهد.
جلیلی اظهارکرد: اگر مکانیزمی نباشد که مشتریان خوب و بد و خوشحساب و بدحساب تفکیک شوند آنگاه بانکها بر اساس نرخ میانگین، به تمام مشتریان یک وام با نرخ کاملا یکسان پرداخت میکنند.
وی ادامه داد: در صنعت بیمه نیز به همین گونه است و متاسفانه هم اکنون در کشور ما وضعیت مشتری کمریسک و مشتری پرریسک در میزان پرداخت حق بیمه یکسان است و با اجبار به علت نبود اطلاعات و محاسبه ریسک به صورت میانگین محاسبه میشود.
مدیرعامل شرکت رتبهبندی اعتباری ایران افزود: در حالی که در دنیا رایج است بیمهگران با اتکا به شفافیت و اطلاعات کافی در مراکز بیمهای، بین مشتری کمریسک و پرریسک تفاوت قائل میشوند و طبعا مشتری پرریسک باید حق بیمهنامه بیشتری پرداخت کند و مشتری کمریسک باید به علت کمخطر بودنش باید کمتر هزینه بیمه بدهد و از مزایای خوشحسابی برخوردار باشد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون عدم رعایت استاندارهای جهانی و نبود اطلاعات کافی و ساختار شفافیت موجب شده است ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور ما رشد قابل قبولی نداشته باشد.
دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران نیز در پایان این جلسه پیشنهاد کرد که شرکتهای بیمه بهصورت آزمایشی در مدتی معلوم با این سامانه همکاری کنند تا درصورت تامین رضایت و برآورد خواستههای شرکتها،نسبت به برنامهریزی جهت همکاری دائم اقدام لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/